jag har bott på irland till och från sen 1993 och det fanns ju en anledning till att jag kom åter igen och igen och det var att det var så genuint trevligt på irland och människorna var fantastiska! Det var spännande och man slapp det där ordnade och duktiga som man hade i Sverige. Men nu, flera år senare så vill man ha det ordnade-inte alltid men ofta och då får man göra ett val...för oss har det blivit Sverige. Det känns lättare.
Jag tror inte valet hade varit lika lätt om det hade varit billigt att bo och leva här i Dublin men när dagis, restaurangbesök, hyra och bilfärsäkring kostar skjortan så blir det ju inge kul...
Lilith74, det låter ju fruktansvärt, men det går alldeles för fort på vägarna och folk här förstår ju inte att ta hänsyn i trafiken...De tutar om man kör 50 igenom ett samhälle...De kan de göra i småstäder i Sverige också men här bryr sig verkligen ingen om regler som att man inte får prata i mobiltelefon i bilen, man får inte parkera varsomhelst och man får inte köra med alkohol....man gör det ändå om man tror man kan komma undan...
!
irrajk, om du är intresserad av att engagera dig i post-natal classes så ska du kontakta cuidu vilket är en organistation som på voluntärbasis jobbar med sånt som bvc och mvc gör. Jag har kompisar som gör det och det är en väldigt bra organisation...
Visst måste man väl kunna ha åsikter om bra och dåliga saker... både här på irland och i sverige och betänk också att många längtar tillbaka till IRland när man inte är där (Jag längtar ibland tillbaka till Irland när jag är i Sverige, speciellt när man känner sig sådär instängd som man kan göra i Sverige....)...precis på samma sätt som man själv längtar hem när man väl är här. Det är inte alltid så rationellt och jag håller med hailey om att man säkert tar det på olika sätt beroende på vilken människa man är..men det kan man inte alltid ändra på...
Min förhoppning är att jag ska kunna ta det bästa från båda länderna och vi skulle gärna ha ett sommarhus på Irland dit man kan komma tillbaka varje år.