• lilla mej

Svenskar på Irland del V

what about swedish rugby....that is why we are in Ireland my sambo is rugby mad..... not good is it

• lilla mej

yeah, we have some contacts, our flatmates best friend(a kiwi) is coaching enköpings team that won the swedish cup 2006 and he has now been offerd to coach th swedish national so we have to get a foot in there...

• lilla mej

Nu ska jag hålla klaffen ett tag så ni andra vågar komma tillbaka....

usch va kallt det är.....

• lilla mej

Irrajk

men inga problem med din sambo, jag tycker det är kul att vädra åsikter.....man blir lätt patriotiskt.

Vi har tänkt flytta till stockholm, eller Enköping för det är där vi kan få in min sambo i svenskrugby och de fixar jobb till honom om han kommer dit och spelar, vilket är en stor hjälp. + att han får en umgängeskrets och nått han gillar att göra vilket är positivt. Och en av hans bästa kompisar här från irland flyttar oxå med så han får lite stöd.

Här är svin kallt nu... kanske 0 ute och -1 inne, hehe nu får din sambo nått annat att förbanna sig över, men jag står för att sverige har bättre levnadsstandard på husbygge med...

hallå, kul att ni andra kom tillbaka...

• lilla mej

oj ja vi bor ju i en ganska ny lägenhet men vatten tanken är så liten så om man tvättar en maskin och diskar en disk (imaskin) så kan inte två personer duscha för då tar ALLT vatten slut. Så jobbigt för vi är 4pers i huset så det måste planeras när vem ska duscha och när man får tvätta osv. Men man vänjer sig ju vid allt. Jag var lite som din sambo här på irland det tog mig ca 3år innan jag hittade mitt "eget" liv, med kompisar och saker att göra själv utan sambon. Så det är ju lite tråkigt att åka nu när man hittat sig ett liv här, men men ingen av oss har ju familj här så det känns naturligt att inte rota sig här. Hur känner du för att lämna sveige då?

• lilla mej

ja det går nog lite för fort för dom bygger vägar och hus och annat och sen kom dom på att jaha vi kanske skulle gjort det si eller så och så får dom göra om allt.... men visst det skapar mer jobbtillfällen så det kanske är bra, men om ca 10 år när allt är färdigbyggt och ombyggt då kommer irland va ett kanon ställe, om ekonomin inte kraschar .....

Vem vet hade min sambo varit irländsk så kanske vi stannat men nu känns inte det som detta är vårt land, så vi börjar med sverige och sen tar vi NZ ....om allt går som planerat.

• lilla mej

nä han kan inte spela rugby på heltid, kan inte ens få betalt för att spela, möjligtvis som tränare. Men de kan fixa jobb och det är ganska viktigt för han pratar inte svenska. Jag vill bo i sverige när jag får mina barn och sen får vi se.... skulle kunna tänka mig 1år här och 1 år där, men det låter nog bra fast svårt att göra....kostar ju att åka jorden runt liksom. Har ni hus på irland?

• lilla mej

ja både köpa och hyra här är ju helt otroligt dyrt. En kompis till mig köpte hus förra månaden i Bray, ett vanligt "rad" hus för E500000 helt otroligt och nu har räntorna gått upp med så dom betalar nog i endast ränta E1100 imånaden.... vet inte hur folk klarar sig här. Det bästa är nog dock att köpa för hyra är lika dyrt och då betalar man ju till någon annan. Hoppas ni får det bra, när flyttar ni?

• lilla mej

Mrs Corbally köp inte alla pyamasar bara för vi köper alltid ett lager till alla vänner och släktingar......E5 för en julklapp kan man väl inte få nån annanstanns än pennys....

• lilla mej

får jag bara fråga en ska och det är nu inte för att skapa en hetsig debatt igen, men vad finns det för barn att göra här på irland, min syster vill komma över en vecka med sina barn och jag kan inte komma på enenda sak som skulle roa ett barn dom är 4 och 6 så turista runt på mueeum och hisoriska vrak kommer inte att bli intresant..shopping, ja visst en dag, pub....kanske en middag eller 2 ...men ni med barn vad finns det?, jag har inte ens sett en enda lekpark.

• lilla mej

irrajk and sambo

hello isambo do you understand if I write in swedish? I dont mind but my written english is not to good and it takes me forever to write a inlägg....well I do my best...

I think it´s great to teach the children diffrent languages, how weird that the inlaws dissagree....It´s a big privelage for the kids when they grow older. My mum can be a bit funny with this as well, we dont have any kids but towards my sambo, she refuse to even try to speak english with him, he knows very very little swedish. She thinks that he should speake swedish when he is coming to live in sweden and that is the only way for him to learn. Lucky it´s only my mum that is so akward about talking english. Me and my sambo has talked about this and when we get kids we will talk mostly english to them, we will live in sweden so they will pick up swedish anyway.

• lilla mej

oj vad det är hetskt här, kanske bra att ha olika trådar så det kan diskuteras lungt. Jag kan förstå om man som utlänning har lite kulturkrockar med folket i landet man bor i för det har jag med här på Irland (dont get me started) det kan man lungt säga särskilt yngre kvinnor i min egen ålder är väldigt svåra, men försöker hålla det för mig själv......

Visst tycker jag att man ska lära sig det nya språket när man flyttar till ett nytt land så gott man kan ialla fall, men sen så blir det bara jobbigt om som tex min mamma inte kan hjälpa till lite själv med. Fast som tur är så har det inte blivit någon irritation mellan oss för min sambo har helt enkelt accepterat att hon inte känner sig ok med att prata engelska, så de komunicerar så gott det går med händer och gester, miner och lite blandat ... så vi har ganska kul åt det men för mig kan det bli lite jobbigt... ser inte fram emot den dagen då hans föräldrar kommer över för hur ska det gå...? jaja det får väl lösa sig.

Svar på tråden Svenskar på Irland del V