• Norrbagge

Att donera ägg?

Mina äggstockar överproducerar ägg, vilket har varit väldigt jobbigt, då hormonerna Rusar då det är dags för ÄL. Ibland känner jag mig gravid hela månaden pga äggproduktionen.

Jag har iom detta funderat mkt kring detta med äggdonation! Jag är lite rädd för det, eftersom jag antar att det "känns". Men jag skulle vilja dela med mig, till kvinnor som är minde lyckligt lottade än jag!!

Just nu vill vi, efter ett sent MA, bli gravid igen. Men efter det tänkte jag..

Hur går det till?
    -är det sant det jag hört att man får betalt?

Tacksam för svar.
    /Nb

• Svar på tråden Att donera ägg?
  • cornelia83

Jag har också funderat på det där med att donera ägg. Men hur går allt till?

Vem vänder man sig till om man vill donera?

• Teddyn87

Är det någon som vet om vad det är för"krav" för att få donera tex ålder, om man tidigare har barn, rökning, sjukdomar i släkten???

*stor kram till alla som kämpar*
    *och en stor kram till ts och alla som hjälper dom att kämpa*

• Fiaflopp

teddyn: man ska helst ha fött barn innan,ejh vara överviktig och inga sjukdomar...
    Har för mig att det är de krav som finns.

Ni som funderar ska veta vad ni betyder för oss som behöver,vi har gjort 6 ivf försök och 2 donationsförsök som vi betalt själva så nu är pengarna slut och vi får acceptera att väntetiden på landstings försök med donation är ca 3 år utan egen donator.

GULDBAGGE TILL ER!!!!!

• Ammi1970

Kan lägga till att man inte får vara över 36 år när man ska donera...

GULDRAM åt er ALLA som vill och ska donera och har donerat....

• Fiaflopp

Ammi: ja visst ja,det glömde jag...

• Ammi1970

Fiaflopp

Inte lätt att komma ihåg allt....

Kan säga att ens BMI får inte ligga över 35 enligt Huddinges regler iaf om man ska donera...

• Fiaflopp

Ok vad fint,då vet vi det...
    Inte för att vi har donator tyvärr men det kan ju vara skoj att veta i alla fall.

• Ammi1970

Vi hade en men hennes BMI var för högt, så hon blev inte godkänd... Och nu är hon gravid så det var väl kanske inte tänkt hon skulle vara donator åt oss...

Det med donator e svårt, för dom har inte speciellt många, jag pratade med min sköterska igår och hon kunde inte svara alls på hur lång tid vi kan få vänta nu...

Jag tar ju 2 olika hormoner nu för att sen få igång mens och funkar det så är det "bara" att vänta...

önskar ALLA LYCKA TILL... Och jag är väldigt glad att FL finns, där vi alla kan dela tankar känslor och finnas för varandra...

Kram till er alla...donatorer och oss ofrivilliga...

• Teddyn87

ok ska ta en rejäl funderare på det=) är ca 163 cm lång och väger under 70(gått ned var tvungen köpa nya byxor strl 38 på h&m hihi)strl 40 satt som tält haha
    har tyvär inte fått några barn själv, men om jag får det så ska jag starkt överväga att vara donator.

Sjukdomar nja mormor hade cancer och morfar diabetes men mer än så vet jag inte hmm ska kolla upp min historia.

*Hoppet kan svikta, men kom då ihåg att man kan övervinna sina värsta föraningar om man bara vill*

• elin a82

Hej på er!

Är en tjej på 24 år som väntar mitt första barn men som väldigt starkt överväger att donera ägg.

Är det någon som kan berätta för mig hur själva processen går till? Har inte kollat upp någonting än så länge? Kan man alltså ha en privat donator? Om man inte har en privat då tillfaller äggen den som står näst på tur? Vid privat dontion, måste man känna personen privat eller skulle man kunna hjälpa en utav er tjejer som vill ha hjälp?

Kram

• Ammi1970

Ja själva processen kan jag inte, men lite har jag fått veta pga min vän skulle ha varit donator...

Man får träffa läkare och kurator som steg ett, och ta olika prover som HIV,gulsot, HTLV1, HTLV2 och syfilis... och vad jag har förstått under tiden man väntar på svaren på proverna så börjar man hormonbehandling...Provsvaren tar cirka 6 månader och när man får dom är man ju klar med hormonbehandlingen, och vet att allt "funkar"...

Detta kan vara lite suddigt beskrivet men jag tror det går till så här... Sen är det ju ett helt klart större ingrepp att ge ägg än att ta emot...

Jag ger dig rådet att ringa Huddinge fertilitetsklinik 08-58581432 där kan du få all information... Och dom är helt UNDERBARA...

Så jag kan inte säga att det är så här till 100%, men ring fråga ALLT du vill veta... Dom har ALLA svar...

Och jag med många andra som står i kö är ju helt klart TACKSAMMA för alla små ägg som inkommer till ALLA fertilitetkliniker... Och jag LOVAR inga människor är mer TACKSAMMA än vi som väntar

Detta blev lite långt, sorry... Men än en gång GULDRAM åt ALLA äggdonatorer och även till er som funderar på det...

• Ammi1970

men jag tryckte ju fel ville ju avsluta med...

*BAMSEKRAM* till ALLA

• Fiaflopp

Sitter och funderar hela dagarna på hur sjutton man ska göra,ska vi råna en bank och göra ett till försök i Finland eller vänta på att EVENTUELLT remissen på HS blir godkänd och då vänta ytterligare flera år på att komma fram i kön?...
    Vet intemvi har gjort så många försök nu så vi vill inte vänta längre,ska man "bara" acceptera att aldrig få bli mamma?
    Hur lätt är det...Ledsen

• ialotta

Efteråt???

Hej!

Någon som kan tala om för mig hur det skall kännas efteråt, för jag har skitont alltså... klarar bara att ta ett par steg och sedan lägga mig igen. Orkar inte bära 1L mjölk...sså barnen är liksom inte att prata om :o( Vaknade flera gånger i natt och hade jätteont, och panodil hjälper inte.

Är det vanligt att man får ont efteråt??

Kramar Christèl, som lämnade i måndags
    www.abergs.net

• Fiaflopp

JA det är vanligt att man får ont efteråt men går det inte över så kontakta läkaren.

• Ms Leia

Kan någon tala om för mig hur man gör om man är intresserad av att bli donator?
    Vilka slags undersökningar görs?
    Hur omfattande är själva processen?

♥♥ Ms Leia, gravid i v 8 ♥♥
  • Ms Leia

Varför måste en donator genomgåt alla sprutor osv som inför en IVF?

Om man har vanlig ägglossning kan de inte ta ett ägg då? Eller måste det bli fler?

♥♥ Ms Leia, gravid i v 8 ♥♥
  • Fiaflopp

Ms Leia:

Därför att de som du säger måste få fram fler än bara ett ägg,någon slags stolpe på att runt 10 st vill man få ut för att ofta så blir inte alla ägg befruktade och är av bra kvalitet.

Du som donator får börja med att lämna hormonprover,HTLV11,HIV och kanske något till men det görs på samma blodprov.
    Sen så får du träffa kurator,mest för att de vill veta att du vet vad du ger dig in i.
    Då proiverna är tagna och du blir godkänd donator så startar du med en nässpray (OM du behöver det,inte alla som behöver utan går direkt på sprutorna),tills du är nedreglerad vilket kollas med blodprov oftast.

Då du är nedreglerad (kommit nästan som i klimakteriet) så startar du med sprutan,den är en vanlig diabetespenna ungefär och gör absolut inte ont,jag själv hade sprutskräck då vi startade våra ivf men det kändes inte ett dugg,nålen är så fin och liten!

Hur länge man tar sprutorna är olika från person men i 10-14 dagar kanske.
    Man kollar med vul under sprutperioden hur äggblåsorna växer till sig och när det ser tillräckligt bra ut så tar du äggmognadssprutan,48 timmar innan själv ägguttagningen.

Då det är dags för uttagningen så får du lugnande och smärtlindring i en venkateter i armen (sån man får vid operationer),man stircker hål på äggblåsorna och "suger" ut äggen som finns inuti.

Sen så är det klart,ett ÄP kanske tar mellan 10-20 minuter.

Vill du veta mer så är det bara att fråga...

Och du...bara din tanke på att göra detta är guld värd!!

Svar på tråden Att donera ägg?