• Fiaflopp

Att donera ägg?

I sverige får man inte betalt vilket är helt åt helskåtta anser jag....inte så konstigt att man saknar donatorer!
    Det känns,visst gör det men absolut inte så farligt så att man ska dra sig bara för det.
    Du är en ängel som tänker på oss...

• Fiaflopp

TS: du är värd massor för oss som behöver hjälp,ta åt dig av allt för det är du värd!!

• Fiaflopp

teddyn: man ska helst ha fött barn innan,ejh vara överviktig och inga sjukdomar...
    Har för mig att det är de krav som finns.

Ni som funderar ska veta vad ni betyder för oss som behöver,vi har gjort 6 ivf försök och 2 donationsförsök som vi betalt själva så nu är pengarna slut och vi får acceptera att väntetiden på landstings försök med donation är ca 3 år utan egen donator.

GULDBAGGE TILL ER!!!!!

• Fiaflopp

Ammi: ja visst ja,det glömde jag...

• Fiaflopp

Ok vad fint,då vet vi det...
    Inte för att vi har donator tyvärr men det kan ju vara skoj att veta i alla fall.

• Fiaflopp

Sitter och funderar hela dagarna på hur sjutton man ska göra,ska vi råna en bank och göra ett till försök i Finland eller vänta på att EVENTUELLT remissen på HS blir godkänd och då vänta ytterligare flera år på att komma fram i kön?...
    Vet intemvi har gjort så många försök nu så vi vill inte vänta längre,ska man "bara" acceptera att aldrig få bli mamma?
    Hur lätt är det...Ledsen

• Fiaflopp

JA det är vanligt att man får ont efteråt men går det inte över så kontakta läkaren.

• Fiaflopp

Ms Leia:

Därför att de som du säger måste få fram fler än bara ett ägg,någon slags stolpe på att runt 10 st vill man få ut för att ofta så blir inte alla ägg befruktade och är av bra kvalitet.

Du som donator får börja med att lämna hormonprover,HTLV11,HIV och kanske något till men det görs på samma blodprov.
    Sen så får du träffa kurator,mest för att de vill veta att du vet vad du ger dig in i.
    Då proiverna är tagna och du blir godkänd donator så startar du med en nässpray (OM du behöver det,inte alla som behöver utan går direkt på sprutorna),tills du är nedreglerad vilket kollas med blodprov oftast.

Då du är nedreglerad (kommit nästan som i klimakteriet) så startar du med sprutan,den är en vanlig diabetespenna ungefär och gör absolut inte ont,jag själv hade sprutskräck då vi startade våra ivf men det kändes inte ett dugg,nålen är så fin och liten!

Hur länge man tar sprutorna är olika från person men i 10-14 dagar kanske.
    Man kollar med vul under sprutperioden hur äggblåsorna växer till sig och när det ser tillräckligt bra ut så tar du äggmognadssprutan,48 timmar innan själv ägguttagningen.

Då det är dags för uttagningen så får du lugnande och smärtlindring i en venkateter i armen (sån man får vid operationer),man stircker hål på äggblåsorna och "suger" ut äggen som finns inuti.

Sen så är det klart,ett ÄP kanske tar mellan 10-20 minuter.

Vill du veta mer så är det bara att fråga...

Och du...bara din tanke på att göra detta är guld värd!!

Svar på tråden Att donera ägg?