• jojosmatte

12 årig dotter vill ta hål i näsan

Min 12-åriga dotter vill ta hål i näsan. Har lite svårt att ge henne ngt motargument, då jag själv har flera piercings och tatueringar, piercade själv näsan när jag var 13. Är ändå inte helt hundra på att jag tycker det är okej, även om jag kan hålla med om att det är snyggt....Vad tycker ni? inte om huruvida det är snyggt eller inte utan om hon ska få göra det eller ej......

• Svar på tråden 12 årig dotter vill ta hål i näsan
  • majlinsa

Näsan är väl okej..

Jag ville pierca tungan när ja var 16 men mina föräldrar sa nej.. När ja var 18 ville jag det fortfarande och gjorde det.. Ett år senare tog jag ut den p.g.a jobb (jag jobbar som uska innom demensvården) och får ja ett slag kan nått gå illa..

• bebban20

säg att det är omodernt, jag har fortfarande ärr från näsan å navlen, som jag gjorde vid 12 och 14 års åldern=(

• kissemjao

Inga piercingar i ansiktet för mina barn, förrän de är myndiga.

• jojosmatte

ja, det är inget lätt beslut. Jag vill ju inte att hon ska komma hem och gjort det hos en kompis.
    Svårt att säga att det är omodernt, hon ser ju vad andra har och är dessutoom inte speciellt intreserad av vad som är modernt eller inte.
    Tatuera sig skulle hon INTE få göra förrän hon är arton...

• Thezz mamma till två

Jag gjorde det mot min mammas önskan hos en "turk-affär" som inte hade licens och hade inflammation konstant i 5 år, så jag råder till att prata igenom det ordentligt och i såna fall gå till en ordentlig piercingstudio.

ღ 25/1-2006 kom min skatt Matteus! Mamma älskar dig! ღ
  • Rokka Jill

bebban eller hur små hål som ser sen ut som "gropar" från finnar eller något.. jätte fult =(
    även om det e jätte snyggt i tonåren är det så jätte fult sen.. tyvärr tänker man inte längre än näsan bokstavligt talat.
    Jag tänker faktiskt oxå i mammas banor.. en tatuering ser kanske konstigt ut när jag e 55(?) men vem vet? jag kanske ser ut som janice dickinson i den åldern =)

surt bara att ångra en tatuering sen.. men o andra sidan är det lixom inget ärr i ANSIKTET.
    det känner jag lite så för.. så svårt det dära.

• halstabletten

Jag gillar personligen inte peiercings men många piercade näsan när jag gick på högstadiet. är det inte en sk "koring" så tycker jag att du kan låta henne göra det om du tycker att det ser vettigt ut. Den går ju att plocka ut om hon lessnar, och det brukar inte bli några jättestora ärr, ser ju mest ut som en stor por om man ser de som tagit ut sina näspiercingar.

Däremot tycker jag att du kan fundera på vilka piecringar som är okej- rätt som det är vill hon göra fler och då kan det vara bra att ha diskuterat redan på förhand.

• palmblad

Hade aldrig tillåtit det så länge barnet är omyndigt. Indragen månadspeng o utegångsförbud om det skett utan min vetskap.

• palmblad

Hade sagt att det är en vuxen människas val, men inte ett barns och det finns andra sätt att göra sig fin.

• Nifelheim

Har hon själv bra argument för att hon vill göra det (inte att "alla andra har") så hade jag tyckt att det var okej och följt med henne till ett seriöst ställe. Man kan aldrig hindra sitt barn från att göra sådana saker och jag skulle mkt hellre vilja att hon gjorde det hos en seriös än hos en som inte har rena grejer eller kunskap om hur man ska göra. Se för guds skull till att det inte är en sån som skjuter med öronhålspistol bara för det är dömt att misslyckas.

(säger hon som inte fick gadda sig som 13 åring och gick till en "kompis, kompis storebror" och gjorde en SKITFUL odalruna som jag fortfarande ångrar bittert men inte tänker täcka över. Den ska stå för hur dum man är som liten)

Svar på tråden 12 årig dotter vill ta hål i näsan