• Eva X

tidigt tal?

Som du så klart vet är hon tidig i talet. Men om alla de andra på avdelningen inte säger ett ord (verkligen? de flesta i den här åldern säger ju massor av ord, pratar i två eller treordsmeningar) när de är två eller två och ett halvt - ja - då är de sena i talet eller kanske inte så pratsamma bara. Jag tror nog inte det är någon nackdel eller att det ger henne mindre uppmärksamhet. Tvärtom kan ju hon prata med personalen och får säkert fördelar av det.

Som sagt är ju talet bara ett av flera områden. Hon mår nog bra av att vara med jämnåriga. En del barn som inte pratar så bra kan vara oerhört tidiga i t ex sitt samspel och minst lika bra på att leka roll- och fantasilekar som den du beskrev ovan. Min yngsta på 22 månader pratar helt okej, men inte så mycket som din dotter, men har framför allt lekt just sådär, jag är en groda eller hund som gör si och så i flera, flera månader. Så det är ju inte beroende av talet. Ibland har jag till och med upplevt att barn som är tidiga i talet inte alls är så socialt tidiga, medan barn som inte säger så många ord har en tidig social kompetens. Så även om så inte är fallet hos din dotter, det vet jag ju inget om, kan hon säkert få ut minst lika mycket av de barn som - än så länge, det kan vända över typ en natt - pratar lika bra som din dotter. Kommunkation är så mycket mer än det verbala. Och talet har hon redan. Då är det trots allt inte på det området hon behöver mest stimulans.

• Eva X
    Snällspiken skrev 2013-10-04 00:40:19 följande:
    Hehe! Ser nu att tråden är SJU år gammal! Måste vara någon sorts rekord. 
    Ha ha! Helt sant! Då skulle man ju nästan vilja veta hur det gick för den lilla tös tråden handlade om från början...
Svar på tråden tidigt tal?