• mamma till lilla skrutt

tidigt tal?

Hej
    Min dotter är 20 månader, och har just börjat på dagis. De äldsta på hennes avdelning är 2,5 år, men de flesta är ca. 2 år. Min dotter pratar bättre än någon av de andra. Hon talar i långa meningar och har ett enormt ordförråd. Diskuterar, resonerar, fantiserar. Idag då vi var i sandlådan lekte hon att sandlådan var havet, och att hon var en liten groda. Ex. på hennes prat: "Lilla, gröna grodan hoppar från kanten - PLASK! Simmar i havet, smakar vattnet. Äckligt, smakar salt! Medan andra på dagiset inte säger ett ord. Är hon tidig eller de sena? Man tycker väl jämt att den egna ungen är smartast , men jag undrar ändå. Och hur påverkar det hennes utveckling att vara i en sådan grupp?

• Svar på tråden tidigt tal?
  • Shagwell

Läste om det i Vi föräldrar, ett gammalt nummer iofs. Den enda negativa risken/faktorn tycktes vara att hon kanske inte får lika mycket uppmärksamhet som de andra barnen eftersom hon är så framme i sitt tal om du fattar vad jag menar?
    Har du pratat med förskolefröknarna om det? De borde ju ha koll.
    Kul att hon är så framme i talet klart att din bebbe är smartast
    kram

• Mandy

Visst är hon tidig med talet men det vet du nog redan va
    jag vet inte om man jämt tycker ens egna unge är smartast. Dock bäst i världen, gulligast etc. Tids nog kommer ju barnen ikapp varandra liksom. Även om det är jättekul när man kan kommunicera bra med sitt barn eller om de börjar gå tidigt.

Kan ju gå i omgångar. Min dotter kunde vid 20 månader inte prata så värst mkt. Det kom första några månader senare men då satte det igång ordentligt.
    Däremot var hon tidigt med att äta själv, motoriskt, räkna, färger, pussel, klä på sig.
    Så din dotter mår nog bra att vara med andra jämnåriga barn trots allt.

• Susannnnnne

Hej, vi har det likadant. Min dotter är också 20 månader och pratar oavbrutet i långa meningar. Hon brukar fråga : mamma vad eller vem är det och kan tex säga-: idag lekte jag med Alice på dagis och vi satt i sandlådan. Hennes storebror var inte så tidig, men barn är ju olika så det är spännande att se deras utveckling osvsett om de är tidiga eller ej :)

• Susannnnnne

Hej, vi har det likadant. Min dotter är också 20 månader och pratar oavbrutet i långa meningar. Hon brukar fråga : mamma vad eller vem är det och kan tex säga-: idag lekte jag med Alice på dagis och vi satt i sandlådan. Hennes storebror var inte så tidig, men barn är ju olika så det är spännande att se deras utveckling osvsett om de är tidiga eller ej :)

• cosinus

Min äldsta sa innan 18 månader (när hon tittade på månen) "Kajsas måne, näääää, inte Kajsas måne, allas måne, måste dela månen"

Sen kom vi på 18-mån kollen lite senare och de frågade om hon kunde 10 ord och jag trodde de skämtade med mig. Herregud hon måste haft 110 (minst).

Tänkte att den där gränsen måste vara satt för att alla ska klara den, trodde inte det fanns ungar som inte kunde 10 ord vid 18 månader.

Sen kom lillebror, haha, han sa sitt 10:e ord dagen innan sin 18-mån koll och det var av typen ouff-ouff (hund).

Så spannet är enormt när det kommer till talet. Det är det ju eg när det kommer till motoriken också det är bara det att sen barnen väl lärt sig gå så märks det inte lika tydligt i vardagen om de även kan springa och göra en kullerbytta i farten eller om de knappt lärt sig hoppa jämfota.

• Flickan och kråkan

Visst är hon tidig med talet - kul . Däremot går det inte att säga så mycket mer om hennes "smarthet". Jag har två helt olika barn. Min äldsta tillhörde de sena vad gäller talet. Han sa i praktiken inget förrän han var två år. Lillebror pratade  i 6-ordsmeningar vid 1,5 år. Nu är äldsta snart 6 år och hans äldsta lillebror 4,5. Äldsta knäckte läskoden när han var 3 år och läser idag rätt obehindrat. Har mycket god kognition och rikt ordförråd. Har fortfarande lite svårigheter med uttalet dock. Lillebror pratar fortfarande mer och bättre rent uttalsmässigt, men han har ett mer vardagligt/vardagsnära språk och blir överkörd av sin storebror verbalt.....eftersom min äldsta är rappare, mer exakt och helt enkelt har ett helt annat djup.

• Eva X

Som du så klart vet är hon tidig i talet. Men om alla de andra på avdelningen inte säger ett ord (verkligen? de flesta i den här åldern säger ju massor av ord, pratar i två eller treordsmeningar) när de är två eller två och ett halvt - ja - då är de sena i talet eller kanske inte så pratsamma bara. Jag tror nog inte det är någon nackdel eller att det ger henne mindre uppmärksamhet. Tvärtom kan ju hon prata med personalen och får säkert fördelar av det.

Som sagt är ju talet bara ett av flera områden. Hon mår nog bra av att vara med jämnåriga. En del barn som inte pratar så bra kan vara oerhört tidiga i t ex sitt samspel och minst lika bra på att leka roll- och fantasilekar som den du beskrev ovan. Min yngsta på 22 månader pratar helt okej, men inte så mycket som din dotter, men har framför allt lekt just sådär, jag är en groda eller hund som gör si och så i flera, flera månader. Så det är ju inte beroende av talet. Ibland har jag till och med upplevt att barn som är tidiga i talet inte alls är så socialt tidiga, medan barn som inte säger så många ord har en tidig social kompetens. Så även om så inte är fallet hos din dotter, det vet jag ju inget om, kan hon säkert få ut minst lika mycket av de barn som - än så länge, det kan vända över typ en natt - pratar lika bra som din dotter. Kommunkation är så mycket mer än det verbala. Och talet har hon redan. Då är det trots allt inte på det området hon behöver mest stimulans.

• Snällspiken

Vid den åldern var båda våra barn - kille och tjej - på ungefär den nivån. De pratade meningar på 5-10 ord med enkla grammatiska finesser som genitiv, imperfekt och futurum. Tjejen pratade dessutom väldigt tydligt och noga, med tungspets-r, så man förstod nästan allt hon sa. 

Nu är de tre och fem och har behållit sitt försprång men det är inget de fäster någon vikt vid eller har haft några fördelar av. Tvärtom tog det ganska lång tid, i synnerhet för pojken, att kunna samspela med jämnåriga barn (de flesta pojkar vi känner har varit mer... handgripliga av sig och inte så verbala). 

Nu är bägge barnen helt inriktade på att leka med andra barn. De har fullt sjå att försöka vara "som alla andra" och har möjligtvis lite svårare än andra barn för detta. De vill gärna styra och ställa i leken och utarbetar på förhand olika scenarior som de kräver att de andra barnen ska anpassa sig efter. En del tycker att det är häftigt med så mycket fantasi och detaljrikedom i leken, andra vill hellre bestämma själva, tack så mycket. 

Enligt min (begränsade) erfarenhet prioriterar barn olika saker vid olika åldrar för att de helt enkelt vill behärska så många områden som möjligt. Efter hand blir det mer balanserat. Och det är kanske tur?  

• Eva X
    Snällspiken skrev 2013-10-04 00:40:19 följande:
    Hehe! Ser nu att tråden är SJU år gammal! Måste vara någon sorts rekord. 
    Ha ha! Helt sant! Då skulle man ju nästan vilja veta hur det gick för den lilla tös tråden handlade om från början...
Svar på tråden tidigt tal?