Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
Men alltså, nu är det väl ändå lite äpplen och päron som blandas här i tråden...
"Stress" som det pratas så mycket om kan vara av många olka slag, precis som bl a ellet säger. Man ska börja med att skilja på att "stressa", att ha en jobbig situation och att under en lång period leva under stor stress, den typen som får personer att gå in i väggen.
Det liston pratar om är inget nytt. Höga halter av något av stresshormonen (jag tror att det kan vara kortisol, men jag är väldigt osäker) _kan_ påverka hypofysen så att den utsöndrar för mycket prolaktin. Jag har läst några studier men har inga länkar till hands nu
Prolaktinet påverkar ägglossningen negativt och kan tom hålla den tillbaka. Alltså, det som några andra här också nämner - mensen kan bli rubbad om man lever under för stor stress under lång tid.
Det är därför man under en utredning bl a kollar prolaktinhalten. Vidare kollar man ju ÄL mha progesteronprov. Om man har en fungerande ÄL så är man INTE ofrivilligt barnlös av stress som orsakar höga prolaktinomhalter.
forts....