• Janken

en ny tråd för oss som fått missfall

Zebra71 mf v 9 (8+2)
    Viran75 mf v 9 (8+4)
    sassa85 mf v 9 (8+5)
    jam MF 3/8, v9 (8+0), BIM 1-4/9
    small talk MA v.11
    Janken mf v.9

Zebra71: Jag fick bara tabletter först och åkte hem. Nästan en vecka senare fick jag störtblödningar och åkte in till akuten. Då BAD jag om en skrapning så jag skulle bli klar nån gång och kunna gå vidare. Har sett här i tråden att det är många som inte får skrapning. Mysko!

• Janken

Jam: Jag var också rädd för skrapning (hade problem ett år efter förlossningen med smärtor) och valde att ta tabletter i tre omgångar för att slippa den otäcka skrapningen (som jag trodde...)
    Men som jag skrev tidigare så blev det skrapning och det var ingenting, absolut INGENTING jämfört med att ta tabletterna!! Om jag någonsin får missfall igen kommer jag direkt att be om skrapning.
    Men alla är ju olika!

• Janken

Jovisst, kroppen mår säkert inte bra av en skrapning, men jag kände att jag inte hade lust att gå omkring hur länge som helst med blödningar som en ständig påminnelse om den förlorade bebin.

Men att önska någonting är ju inte detsamma som att verkligen få det så! Är det en princip att man inte gör skrapningar är det nog svårt att göra annat än acceptera. Jag hade tur som bara träffade förstående läkare under mina turer till sjukhuset som lät mig få som jag ville hela vägen. Jag förstår att det inte är så vanligt tyvärr...

• Janken

Nu har jag undrat länge nog tycker jag... vad är det för skillnad på mf och MA?

• Janken

Mhm... Räknas mitt som MA då? De upptäckte ett foster som varit dött en månad när det gjorde vul pga blödningar.

• Janken

Toppen! Vilken bra sida! Jag fick svar direkt på det jag gick och grunnade på...

Hej! Jag fick mf för tre veckor sedan var då i v7. Jag misstänker att jag har äl nu, brösten ömmar och och jag har värk i livmodern och i ryggen. Hur stor är chansen att jag blir gravid igen direkt efter mf utan en mens i mellan?? Och hur stor risk är det att jag får mf igen?? Är den större pga att man blir gravid så fort?? Mvh / Marie

Hej Marie! Jag beklagar ditt mf. Du kan bli gravid direkt om ni prickat in samlaget till ägglossningen. Det behöver inte gå en mens emellan. Men ofta kan det ta en eller två mens emellan för att man är så ledsen efter ett mf. Kroppen tar sig tid. Sannolikheten att du sedan skall få ett nytt missfall är liten och beror inte på att du blir gravid direkt efter ditt mf. Mvh Marietta

• Janken

Jättebra!
    Men lite motsägelsefull...................

Hej! Jag beklagar ditt mf. Svar på din första fråga är att man behöver inte blöda efter en skrapning. Doktorn har ju tömt, skrapat ut, hela graviditeten på slemhinna med innehåll så det finns inget att blöda ut. Ni kan försöka bli gravida på en gång men ibland säger man att det vore bra att vänta en mens eftersom risken för ett nytt mf är ngt högre efter ett ma och skrapning. Blir du med barn direkt så är det ok. Oroa dig inte för ett nytt mf. Planera istället för en ny graviditet. Börja äta Folsyra och mineraltillskott. Ta reda på så mkt som möjligt om bra kost och vad du skall undvika att äta. Du kan kontakta en barnmorska för samtal om du är osäker på ngt. Mvh Marietta

• Janken

Barney05: Det var tråkigt att höra! Hoppas det löser sig till det bästa för dig...

• Janken

Blåbär: Jag fick cytotec tre gånger på raken och första och andra gången fick jag så ont att de var tvungna att ge mig morfinsprutor i benet. Jag tyckte det var fruktansvärt! Nästan riktiga krystvärkar hade jag, tömde allt som fanns överallt i magen... Jag är ledsen över mitt språk men du undrade hur det var... Kommer nog att undvika att ta dem igen. Och allt försvann inte med dem heller.
    Jag fick åka hem nästa dag. Blödde en hel vecka nästan, sen fick jag åka till akuten med megablödningar och då fick jag en skrapning. Himmelriket!
    Men jag kan trösta dig med att ingen annan i tråden verkar ha samma erfarenhet av tabletterna som jag.

Kram och lycka till!!

• Janken

Tråkigt att höra (tom), det måste vara jättejobbigt för dig!

Svar på tråden en ny tråd för oss som fått missfall