• MissC

Frågor om ÄD

Hej,

Efter fem misslyckade IVF-försök är ÄD vårt nästa steg. Då vi inte får hjälp via landstinget så kommer vi att söka oss privat. Har surfat runt lite och sökt information. Har sett att AVA har några kliniker i Finland. Är det någon som har erfarenheter därifrån? Eller någon klinik att rekommendera?

Tacksam för hjälp!

MissC

• Svar på tråden Frågor om ÄD
  • nesistas

Hej MissC,

Vill bara skicka en peppkram, du är inte ensam. Även vi har efter 6 IVF-försök (varav 1 avbrutet och 1 som resulterade i + men därefter MF) beslutat oss för att gå vidare med ÄD. Vi hoppas få genomföra ÄD med egen donator, står i landstingets kö. Om inte, blir det Finland för oss också. Tammerfors eller Åbo, har hört positivt om båda. Det känns fortfarande svårt att inse att vi faktiskt är färdiga i IVF-karusellen, men skönt att ändå ha valt att fortsätta på ny väg. Förhoppningsvis med större chanser till ett efterlängtat barn...
    kram
    Bobi

• MissC

Hej Bobi,

Tack för peppningen! Min läkare ger oss inte så goda chanser med vanlig IVF. Han kan tänka sig en sjätte och sista behandling. Då vi inte lyckats få plus på de tidigare fem behandlingarna så känns det inte lönt att göra en sjätte. Det kostar ju fysiskt, psykiskt och ekonomiskt. Känner mig dock redo för att prova en ny väg, ÄD. Skönt att höra att du hört positivt om Tammerfors och Åbo. Ska nog snart ta mod till mig och ställa oss i kö.

Vad härligt att ni har en egen donator! Dessa personer är verkligen guld värda. Jag håller tummarna för att ni snart är framme i kön och sedan får ert lilla barn.

Kram,
    /MissC

• nesistas

Tack själv!
    Förstår precis hur du menar, jag skulle utan att tveka en sekund genomgå 10 behandlingar till, om jag bara visste att det 10:e försöket skulle leda till ett + och barn. Men att gå igenom ytterligare behandlingar med känslomässig berg-o-dalbana, hopp och besvikelser, och misslyckas igen, nej jag orkar inte mer. Vi har levt i IVF-karusellen i nästan 3 år...

För mig är det fortfarande viktigt att få vara gravid och få uppleva en förlossning, oavsett om barnet härstammar från mina ägg eller donatorägg. Adoption finns med som "sista" alternativ, men jag känner starkt att vi först måste försöka även med donation. Ja, jag är jättetacksam att vi har en egen donator, allt är inte klart än (prover, kuratorsamtal), men förhoppningsvis kan vi starta behandling i början av nästa år. Läkarna är väldigt positiva till chanserna att lyckas, tydligen är det just äggets kvalité som är mest avgörande för om en graviditet ska uppstå eller ej. Mina FSH-värden är förhöjda vilket gör att chanserna är små att vi ska lyckas med mina ägg.

Håller tummarna för oss båda! Stanna kvar i ÄD-forumet, vi är fler här i samma sits och med liknande IVF-bakgrund. Det finns flera här som har eller ska göra ÄD i Finland.
    kram
    Bobi

• Fiaflopp

Vi går på AVA i Åbo och gör ÄD med okänd donator,vi har bara gott att säga om dem!
    Efter 6 ivf så var det dags att gå vidare tyckte både vi och läkarna...
    Nu har vi 5 st små eskimåer i frysen vilket vi aldrif fick med mina egna ägg då de är så dåliga.
    Lycka till!

• nesistas

Hej Fiaflopp!
    Hoppas du haft en bra sommar! Du vet att jag håller tummarna, Kram Bobi

• MissC

Hej Fiaflopp!

Tack för ditt inlägg. Skönt att höra att du har positiva erfarenheter från AVA. Tänk att ni fick eskimoer!!! Det har man ju aldrig sett röken av. Jag skickar ett privat mess.

Kram,
    /MissC

• Kickelina

Förresten...Vi hade en icke anonym donator som bor i Helsingfors, som vi lyckades få genom en annan kvinna i Finland som också hade donerat ägg.

• Margita38

Vi har gjort ÄD på AVA i Åbo och är nu i v 11. De är bra och det kostar 5950 eur.
    Deras resultat är:
    46% positivt grav.test
    37% ultraljud ok
    29% barnet hem.
    Ställ dig i kö! Vi började köa i oktober 05 och fick embryo tillbaka aug 06.
    Lycka till!

Svar på tråden Frågor om ÄD