Inlägg från: Mammatilltretroll |Visa alla inlägg
  • Mammatilltretroll

Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??

Min Granne bakar de godaste kladdkakorna i universum: De får som en liten tunn skorpa som är knaprig och ljus ovanpå och sen är den alldeles rinnig i mitten *mumsa*

Igår fick jag receptet:

2 ägg + 3 dl socker vispas lätt
    Häll i 1,5 dl mjöl, 4msk kakao, 2 tsk vaniljsocker, 100g smält smör, 1 tsk salt
    Grädda i 175 grader i 35 minuter..

Resultatet av min kaka blev en äcklig sockerkakskonsistens kaka som vare sig hade den fina skorpan ovanpå eller det rinniga i mitten!
    Hon bakade en en timme innan mig med samma recept och hennes blev perfekt!

Vad kan vara skillnaden?
    Kan det vara att det är olika mjöl?
    Olika ugnar? Ska jag sänka temp i min eller ta ut den tidigare? Men jag vill ju så gärna ha den där knapriga skorpan överst..
    Fattar inte vad som blir fel..

Kan ingen annan provbaka receptet och se om ni får den bra?

Jag drömmer ju för sjutton om kladdkaka *Gravid och har cravings efter kladdkaka.. den PERFEKTA kladdkakan..*

*~Mejas Mamma~*
  • Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??
  • Mammatilltretroll
    BrideofRocky: Låter som lite kakao bara - blir den chokladig ändå?
    Får din den här skorpan på ovansidan också?
    Som blir liksom lite ljusare än själva kakan inuti mitten?

Alla snälla som svarar i tråden: Tror ni att jag borde ha kakan högre upp i ugnen?
    Ta ut den tidigare?
    Sänka temperaturen?

Det är ju dne här skorpan ovanpå men samtidigt dte rinniga i mitten jag vill åt..
    Och när jag annars gör kladdkaka efter mitt recept som är nästan likadant, bara lite mer smör i, så är den bara inne i 10 min på 200 grader...
    *~Mejas Mamma~*
  • Mammatilltretroll

Mella: Japp nu står den i ugnen högre upp på 175-180 grader nånstans..
    Men jag tvivlar på att den blir kladdig om den står i 35 min.. Eftersom mitt vanliga recept som är nästan likadant blir lagom kladdigt efter 10 min i 190 grader...
    Vi har en helt ny ugn, vet inte om det kan påverka...?

*~Mejas Mamma~*
  • Mammatilltretroll
    Jaha, resultat:

2 ägg, 3 dl socker, 1,5 dl mjöl, 150 g smält riktigt smör, 4 msk kakao, 2 tsk vaniljsocker blandades.
    Inne i ugnen på 180 grader i 20 min högt upp i ugnen, inte högst men högre än mitten..och kakan blev knappt kladdig..
    Ingen skorpa ovanpå heller..

Buhuuu det måste vara fel på vår ugn som är helt ny
    *~Mejas Mamma~*
  • Mammatilltretroll

Tack tjejer för alla tips!

Ska testa igen imorgon.. detta eviga kladdkaksbakande.. min man håller på att bli vansinnig

*~Mejas Mamma~*
  • Mammatilltretroll

ejda: Får din liksom en knaprig skorpa som är lite ljusare ovanpå? Eller blir hela kakan lika mörk?
    Har du en ny eller äldre ugn? Hur högt upp gräddar du kakan?

*~Mejas Mamma~*
  • Mammatilltretroll

ejda: då får jag väl testa din ordning med allt i o se om det löser problemet då
    Så du får också en ljusare skorpa på..
    Fattar inte vad det är för fel på min ugn!!!!!

*~Mejas Mamma~*
  • Mammatilltretroll

Ska testa idag igen med samma recept, men 150 g smör istället för 100 g som jag tycker låter så lite..

Nån som har nått sista tips för att få den kladdig inuti och som en ljusare skorpa ovanpå?

Högst upp i ugnen nästan och 200 g i 10-15 min istället för 175 g i 35 min?

*~Mejas Mamma~*
  • Mammatilltretroll

Nu har jag bakat IGEN

130 g smält smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    1,5 dl mjöl
    4 msk kakao

Vispade ägg och socker med en ballongvisp i typ två minuter, siktade ner alla torra ingredienser och hällde sen i det smälta smöret och rörde.
    Gräddade högt upp i ugnen på 170 grader i 20 minuter.

Resultatet: Gott, men inte perfekt.. Lagom kladdig precis, dock ingen ljusare skorpa på...

*~Mejas Mamma~*
  • Mammatilltretroll

Nu har jag lyckats! HURRA!

Undrar vad som gjorde att den fick den vita skorpan och ändå så kladdig i mitten.. har bakat otalet gånger men senaste gången lyckades det alltså och skillnaden var att jag:

*Använde en form som var lite mindre i diameter än den vanliga teflonformen jag hade
    *Den formen jag använde nu var i aliminium och inte teflon
    *Jag vispade ägg och socker pösigt ordentligt med elvisp
    *Jag gräddade kakan ett snäpp höre upp än tidigare (näst högst upp)

Vad tror ni det var som gjorde skillnaden??

*~Mejas Mamma~*
Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??