• SolOchSnö

Till er 40+

Jag är inte 40+ än men jag ser fram emot den tiden också!

Däremot har jag skrivit en blog om att få barn senare än genomsnittet: "Kris i befolkningsfrågan?" Jag har försökt kolla upp vad som styr vår fertilitet och det är individuellt och till stor del ärftligt hur länge en kvinna kan få barn. En del kan inte få barn efter 35, andra kan få barn även efter 45.

Jag har många vänner och släktingar vars mammor var över 40 när de föddes och alla har varit suveräna mammor. En av de coolaste mammor som jag har träffat var 41 när min kompis föddes och min kompis har en lillebror. Min egen mamma var precis 40!

Jag ville bara säga det eftersom många har en negativ attityd till äldre mammor som jag är irriterad över!

• Svar på tråden Till er 40+
  • ljusa

De flesta av oss har nu försökt i 6 månader och mer.Men vi ger inte upp! En vacker dag kommer vi ha våra mirakel i famnen.  Här inne finns vi till för att stötta och peppa varandra i vått och torrt! Välkommen in du också!!

BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • asan25

Hej!
    Jag är beräknad till 6/3 med första barnet.
    Fyller 41 nästa månad och träffade den stora kärleken sent i livet samt har gått ner 80 kg så nu tror jag att min tid har kommit.
    Ska på inskrivning 1/8 och tidigt ultraljud 28/8.
    Är idag i vecka 9 (8+1).

Vi har inte gjort så mycket mer än skippat kondom och hoppats på det bästa. Jo iofs har vi motionerat och ätit bra mat samt så har ju min viktminskning troligtvis gjort sitt.

• greta2
    asan25 skrev 2013-07-26 20:53:51 följande:
    Hej! Jag är beräknad till 6/3 med första barnet. Fyller 41 nästa månad och träffade den stora kärleken sent i livet samt har gått ner 80 kg så nu tror jag att min tid har kommit. Ska på inskrivning 1/8 och tidigt ultraljud 28/8. Är idag i vecka 9 (8+1). Vi har inte gjort så mycket mer än skippat kondom och hoppats på det bästa. Jo iofs har vi motionerat och ätit bra mat samt så har ju min viktminskning troligtvis gjort sitt.

Grattis! Lycka till!
  • Vicki123

Hoppar in här!
    40+ och har en underbar guldklimp trots endometrios som gjort att jag bara har en fungerande äggledare.
    Nu vill vi så gärna ha ett syskon och jag pendlar mellan att tro/hoppas varje månad till att undra om jag är för gammal.
    Har hört att det inte alls är omöjligt, men att det tar mkt längre tid för oss äldre.
    Vi kör på och hoppas av hela våra hjärtan att det ska bli ett plus.
    Är detta en tråd vi kan följas åt eller har ni tips på en? :)

• TheElfa

Så härligt det låter med er som oxå försöker skaffa barn och som även väntar barn....Jag fyller 42 i höst och vi vill oxå ha en liten..men hur har ni gjort som fått barn sent eller väntar barn? har ni gjort fostervattensprov/moderkaksprov? Jag är jätterädd för att få ett barn med något fel! :(

• Vicki123

Vi gjorde KUB och kände oss lugna efter det. Men det var också mkt för att jag inte skulle oroa mig under graviditeten.
    Hade det varit jättedåliga siffror på kub så kanske vi skulle gått vidare m fostervattensprov, men det är ju en risk för barnet i det.
    Jag läste om en kvinna här inne som fick resultatet 2:1, dvs 50/50 och hon fick ett helt friskt barn! Så man ska inte oroa sig för mkt heller. ;)

• Vicki123

Det är när man mäter blodprov, mäter bl.a. nackspalten på bebisen på ultraljud och kombinerat med moderns ålder+vikt så får man en siffra för hur hög/låg risk för kromosomavvikelser. Får man låg risk är det bara att slappna av och njuta av sin graviditet.
    Får man väldigt hög så kanske man vill fundera på om man vill gå vidare m fostervattensprov, men det finns en risk för barnet om man gör det.
    Kram :)

• Blingbling

Här sitter jag som fyller 43 om ett par månader och plussade i torsdags och själv är jag fast besluten att ta ett moderkaksprov. Precis som med fostervattensprov så är det 1-2% risk att det kan bli missfall när man tar de testerna, men jag tycker själv att det uppväger att ta den risken än att få ett barn som inte är friskt. Har man som jag redan haft ett antal missfall så känns också den här 1-2% risken inte så allvarlig. Visst finns KUB, men det resultatet man får där är ett antagande och inget säkert resultat alls bakom ett sådant besked. Jag vill ha fakta och därför är jag inte intresserad av att ta KUB-testet. Har man tagit KUB så får man sedan inte gå vidare och ta mkp eller fvp om resultatet skulle vara bra enligt KUB-värdena. Varför vill jag då göra just mkp? Tar man mkp får man som tidigast göra det i vecka 11 och så får man ett snabbesked efter en vecka, en grundligare analys får man inom 3 veckor om vården anser att man behöver det. Detta innebär att man får säkert svar relativt snabbt. Tar man istället ett fvp så kan man tidigast ta det i vecka 15 och det tar 3 veckor innan man får besked, vilket betyder att man som tidigast kan få besked i vecka 18...och då hade det, enlig mig, varit fruktansvärt att så sent få veta att något är fel, när man med mkp redan kan få besked i vecka 12 som tidigast. Så tänker jag iaf

• TheElfa

Tack snälla Vicki123 för ditt svar....:) Och jag känner nog lite med Blingbling...För skulle barnet ha ett fel i v 18 så är det INTE kul att ta bort det då....Jag vill VERKLIGEN INTE få ett barn som har något kromosomfel eller så...Och hur är det om man har fått barn sen tidigare...Är det mindre risk då? Shit jag känner mig så himla virrig...:P

Svar på tråden Till er 40+