Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
Panzarlotta: Mörkhyade tex?
Panzarlotta: Mörkhyade tex?
Panzarlotta: "Tycker allt är så jävla överdrivet... Och varför får man inte kalla en neger neger? "
Gör du? För att använda ordet mörkhyad/svart tycker jag du hävdar ganska mycket att man skall få säga neger
Ladyhell: Vad har negerboll med att inte få vara stolt över var man kommer ifrån?
Panzarlotta: Man får säga som man vill,men då får man ju skylla sig själv om folk tar illa upp och kallar en rasist.
Ladyhell: Vem säger att svenskar är dumma?
Panzarlotta: Det gör du nog rätt i om du beter dig irl som här.
Lillalulla: jag har blivit kallad både neger & negerboll hela livet..men mest när jag var yngre,mer sällan idag...
Neger är ett ord som används ganska flitigt.
Gadget: Precis, och vadå,det kan väl inte vara fel om jag inte menar något illa med det *visslar diskret*
Lillalulla: jag har aldrig blivit kallad neger av en utlänning,bara av svenskar och i 99% av fallen i nedsättande syfte.Även min son som jag hade ute på kollage på lunarstorm fick jag kommentarer om att han var en sk "negerunge"
ang att mörhyade kanske skojar till det och kallar varann neger tycker jag är en annan sak,ungefär som 2 övervikiga kan kalla varann "tjockisar" på skoj innom gruppen...
Däremot är det kanske inte så smidigt av mig som är jättesmal att kalla den tjockisar.
Lillalulla: Jag menade inte så,hade inte uppskattat att bli kallad neger av en mörkhyad heller.
Det jag skrev var ett svar på att du skrev att neger är ett ord som används just mörkhyade emellan...
Har mörkhyade kompisar som kallar varann neger på skoj,och ingen tar illa vid sig...däremot kallar de inte mig neger för jag tycker inte det är roligt,därav mitt exempel...Fast jag kunde utryck mig förklarligare
ordet neger brukar inte användas i något positivt syfte numera heller...Senast jag hörde det var det min son som blev kallad negerunge...
Da ciss: japp, står man dessutom i kö på ett cafe som mörkhyad och någon säger att de vill ha en negerboll så kollar de alltid ursäktade eller retsamt på den mörkhyade...Vilket de aldrig hade gjort om de köpt en kanelbulle...
Om nu negerboll är så neutralt och bara ett bakverk,varför ställa sig och kolla snett på de mörkhyade i kön...
Daciss: Jag håller med dig...när jag skrev min historia om varför jag ansåg att neger var ett kränkande ord här (fick höra det på dagis och rymde storgråtandes hem) Var det en del som förstod och en del som inte ville förstå.
Samma som när vissa säger att deras barn blir kallat neger i skolan och blir ledsna så får de höra att negrer är så känsliga eller åk hem osv här på FL...
Jag tycker dock att det är roligt att så många ändrat uppfattning och är öppna för att inse att man inte säger neger/ negerboll...
Och som du säger det är lättare att ta till sig något om man bemöts på ett schysst sätt än "fan din rasist så kan du inte säga"
Jag tycker jag lär mig saker hela tiden, är ganska ung och för inte alltför många år sedan (skolåldern) sa jag nog både CP,mongo och dampbarn utan att egentligen veta vad jag egentligen sa,eller inte förstod innebörden av orden.
Du har som sagt helt rätt i det du skriver,sedan tror jag vissa tar till sig saker på olika vis...och visst det kan bli ganska känsligt med kritik på det man säger när man gör fel och det blir lättare om man inte får det uppkört "du gör fel"...
svammligt såhär sent blir det men jag hoppas det går att tyda lite det jag skriver iaf