Inlägg från: johannajois |Visa alla inlägg
  • johannajois

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Neger (av franska nègre, av latinets niger, "svart") är ett tilltal för personer med ursprung i Afrika söder om Sahara eller för de australiensiska urinvånarna. Ordets kvinnliga motsvarighet är negress. Uttrycket anses numera som nedsättande och används av vissa som sådant medan en del fortfarande använder uttrycket utan att mena att förolämpa (jämför även mulatt).

Ordet blandas ofta ihop med ordet nigger, som till skillnad från "neger" alltid är mycket nedsättande

Ett annat namn som ofta använts fram till nyligen är negerbollar, men på senare tid har namnet kritiserats då det kan uppfattas som stötande. En viss problematik finns med namnet "chokladboll" eftersom de inte innehåller någon choklad. Detta gör att man egentligen inte kan sälja dem under detta namn, t.ex. har tillverkaren Delicato helt enkelt valt att kalla dem för "Delicatobollar".

Jaa så nu kanske ni kan släppa det här..!!??

• johannajois

Gadget: Jag visade bara vad som stod om det...

Kan juh säga att om jag säger Negerboll så så är det inte för att förolämpa lr så utan det är ett namn på ett bakverk och jag tänker inte på det på nåt annat sätt än så heller.

Sen får väl alla ha sina egna åsikter lr?

• johannajois

Gadget: Ta från svenskan istället så du får från verkliga ordet neger... som det jag lade in så stod det att Nigger alltid är ett förolämpande uttryck. MEn neger var inte det.

• johannajois

Men alltså skärp er!!! Tycker det här är riktigt fjantigt.

Vad har vi kommit fram till i denna tråd? Jo att visa säger chokladboll, men det finns inte choklad i den. Vissa säger negerboll men vill inte förolämpa någon med det utan säger det utan att mena lr ens tänka på att det betyder slavar m.m

Jag menar om jag säger här hemma till sambon, nu går jag och bakar negerbollar. Tror ni då att jag står och tänker "haha, nu ska här göras slavar", tror ni verkligen att jag ens tänker på att jag sagt ordet neger!? Nej det gör jag inte, det är nåt jag säger för att det alltid hetat så för mig.

Och nej det är inget som heter neger som är i negerboll, men det är inte heller nån choklad i dom. Men ändå kallas dom av vissa för chokladbollar, varför får inte jag då säga negerbollar. Jaa vissa tycker att man är dum i huvudet som inte byter namn på dom men varför ska jag göra det när jag inte menar nåt med det jag säger. Jag pratar om ett bakverk och som nån skrev ett jäkligt gott bakverk!! Jag dömer inte er, varför ska ni döma mig!?

Dessutom vad ska vi kalla finska pinnar sen då?? Bara undrar eftersom man tydligen inte får kalla bakverk för vad som helst längre då man blir räknad som rasist.

En sak till bara...jag är inte rasist..min son har en mörkhyad gudfar!

• johannajois

Herregud skärp er... frågan var säger du chokladboll lr negerboll?! Ja och när man svarat på frågan varför ska man då behöva stå här och förklara sig för er uppenbarligen så säger alla olika... och uppenbarligen så kan ni inte ändra på det?!

Sen tycker jag det är rätt oschysst av en del att sitta och kasta skit om nån svarat: "jag säger negerboll!" "Men hur kan du säga det, rasist är vad du är" får man typ slängt i ansiktet. Oj sen kanske man inte ens visste att neger var ett förolämpande ord. Jag skriver var eftersom vi är i nutid nu och förr så betydde det tydligen slavar, vilket jag knappast tror att någon tänker på när dom använder ordet i nutid. Tänk på det innan ni slänger en massa skit tillbaka, ingen är väl perfekt lr? Jo just ja..här på familjeliv är juh alla det!

Som jag skrev tidigare så får dom inte kallas för Chokladbollar då dom inte innehåller nån choklad. Detta är inget jag kommit på själv, men det är till exempel därför dom kallas för delicatobollar.

• johannajois

Jag har då hört ett mycket värre namn på dom där bollarna. Vad säger ni om gambiaskalle med mjäll? Det tycker jag är bra mycket hemskare...

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?