Inlägg från: kikkan79 |Visa alla inlägg
  • kikkan79

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Det är möjligt att negerboll som vi sagt sedan urminnestider inte är bra.

Men den har ju inte blivit döpt till negerboll i kränkande syfte mot mörka människor. Den hade lika gärna kunnat heta en vitboll eller italienare. Vad som. Men det heter ju negerboll.

Och kommer inte ihåg nu men dom hade för ett tag sedan på tv om det här där det konstaterades att för att få lov att kalla en produkt choklad....(någonting) så måste den innehålla en viss procent choklad vilket den sk negerbollen inte gör så då får ni hitta något annat namn.

Om den inte är en negerboll för den inte är en neger så kan den inte vara en chokladboll heller för den innehåller inte tillräckligt av det heller.

• kikkan79

Håller med Anti75. Skulle vi lägga ner allt som kränker någon eller något så kan vi sluta prata med en gång. Finns ju inte många ståndpunkter och åsiker som inte kränker någon.

• kikkan79

Vaddå det heter chokladboll.

Jag säger inte att det ska heta neger utan bara att det hetat så hela tiden och jag gillar inte alternativet choklad.

Finns väl ingen lag som säger att det heter choklad.

Jag fattar inte varför man måste hoppa på folk. Tråden handlade om vad vi säger inte vad som är rätt eller fel.

För hur vi än gör med alla lagar och regler, åsikter och uppfostran så är vi alla olika (tack och lov) och kommer att tycka olika också.

• kikkan79

Bojangels: har jag aldrig sagt att det är!

I övrigt så förstår jag om man har mörkhyade vänner som inte gillar ordet så byter man.

Men mina vänner från när jag var yngre brydde sig inte om ordet negerboll. Likväl som dom många gånger påstod att vi åt svenne-grejer eller gjorde svenne-saker. Lika kränkande det. Men i vår umgängeskrets var det aldrig någon som tog det så så varför byta.

Idag har jag inte längre kontakt med dom (pga flytt) och har inte heller nya mörka kompisar så jag har fortfarande inte behövt byta för att någon ansett det kränkande.

• kikkan79

Var på ett konditori för nån vecka sedan där dom hade fotbolls-dammsugaren.

Den vanliga dammsugaren men i beklädnad i gult och blått. Och flera hade blivit upprörda av denna rasistiska dammsugare eller punchrulle som den nog heter.

Vet inte om det var invandrare eller svenskar. Tror svenskar. Jätteupprörda över att den fick säljas. Men varför.

Detta har ju inte med neger/chokladbollen att göra, men det rasistiska som vi pratar om.

• kikkan79

På min skola fick vi inte heller ha svenska flaggan på skolfotograferingen. Men en klass hade en eritreas flagga och en annan serbiens.

Säkert en bestämmelse av dom "vitas" rädsla för rasism men så är det väl även med "neger"bollen. Om vi är rädda för att ordet i den betydelsen är fel så blir den ju fel.

Och min skola. Hur tror ni den reagerade. Självklart sprang varenda j-vel med svensk flagga sen och då var det ju i provocerande syfte, men hade dom från början som alla andra nationer fått ha flaggan hade det aldrig uppstått.

• kikkan79

saraseal skrev:
    men även vita kan tycka att det är en viktig och ganska grundläggande värdering i hur man förhåller sej till andra människor, dessutom har iaf jag mörkhyade vänner som faktiskt tar illa upp med tanke på hur deras morfar/mormor/farfar/farmor har blivit behandlade fåt stenar kastade efter sej, blivit svårt misshandlade och hört glåpord som negerboll och annat.
    det är vanligt jävla vett att låta de slippa bli påminnda av sånt
    Ja det är fruktansvärt, men min mormor som kommer från tyskland. Var bara några år under andra världskriget och helt oskyldig till det hemska som hände. Hur många gånger tror du hon har blivit kallad nazist, judedödare m.m. Men nazist är ett ord vi använder idag ändå.

Helt OT, men efter som det kom upp så.

• kikkan79

Ja, läs det här:
    "From the 18th century to the mid-20th century, "negro" (later capitalized) was considered the correct and proper term for slaves and freed slaves."

(som gadget skrivit)

Denna meningen tycker inte jag gör ordet neger kränkande utan mer en mening om vilket j-vla folk "vi" vita var som gjorde dom till slavar.

Att dom "gjordes" till slavar är ju hemskt men med den erfarenheten rikare så vet vi ju idag att vi är alla lika och ordet neger i mina ögon är inget nedsättande.

Men visst jag hävdar fortfarande att det är min åsikt och inte att det är så.

• kikkan79

Gadget:

Vet inte om lagen skiljer sig åt. Vad jag vet så är det så att dom i stort sett har samma regler fast "vi" vita inte efterlever det så.

Är väl ungefär som här. Vi ska alla vara lika inför lagen. Både svensk, iraker eller marockan, men vi är det inte i slutändan ändå.

• kikkan79

johannajois

håller med. Får stryka finska pinnar från listan med. pinsamt.

Satt precis och åt en "jumbo-burgare". Måste be dom ta bort det med för tänk alla feta människor som nu tycker att vi jämför dom med en stor hamburgare :)

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?