Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Jag säger inte negerboll av den enkla anledning att jag alltid har sagt chokladboll (klok mamma jag har som lärde mig det). Tycker att det är onödigt att över huvud taget använda sig av ett ord som får folk att känna sig kränkta. förstår inte varför man måste göra det?? Skulle ju inte kalla en kanelbulle för cp-bulle osv. Finska pinnar är en annan sak "finska" är inget kränkade ord, vad det gäller vitlök (o gul med för den delen) så är det färger, inga skälls ord.

• Hannah76

Men det är en viss skillnad på att använda ett landsnamn eller ett namn som är starkt förknippat med kränkningar, världen över.

• Hannah76

Det är väl inte den som säger det som ska/kan värdera om det ä rkränkande eller inte? Utan den som tar åt sig o blir sårad? Att använda sig av kränkande ord visar bara vilken ignorant människa man är.

• Hannah76

Ni som säger att ni säger negerboll men inte kallar en person för neger - varför gör nin inte det? eftersom ni tycker att det är ett helt ok orad att anvaänd, o ni aldrig hört någon ta illa upp över ordet neger?

• Hannah76

Blir bara lite upprörd...*L* O slinter lite..*S*

Men om ni anser att neger är ett ord man inte säger så är det väl ganska dumt att säger negerboll? O det heter inte så längre, det heter chokladboll.

• Hannah76

Nu är det väl ändå så att inom grupper kan man säga ord som är nedlåtande, tex min man o hans kompisar kan kalla varann för svartskalle (säger inte att de gör det, men de kan)utan att någon tar illa upp, för de är invandrare hela högen o känt varann sen barnsben.

Att kalla någon för cp, bög eller vad det nu är är otroligt barnsligt o var väl något man lärde sig tidigt att man inte sa??

• Hannah76

Vad konstigt!!! När jag kollar i Svenska akademins ordbok så hittar jag chokladboll, men inte negerboll..

• Hannah76

Konstigt att man hittar chokladboll i svenska akademins ordbok, om det nu är så att den inte får heta det?

• Hannah76

Varför skulle det vara så svårt att ta bort ena delen av ett enda ord?? Om det ordet sårar någon, är det då inte värt att bara ta bort det då?

• Hannah76

De barn som idag säger negerboll, har uppenbarligen lärt sig det av sina föräldrar då det ordet inte längre existerar i en ordbok, o anses vara nedsättande.

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?