• Carro

Nagon med autoimmun sjukdom?

Jag har bindvävnadsreumatism, SLE och det är en autoimmun sjukdom..

När vi påbörjade vår ivf behandlingen så sattes jag in på blodförtunnande Fragmininjektioner för att försöka minska risken för Mf

Vi fick ett plus, jag är nu i v.19 (18+1) och ska fortsätta med injektionerna under hela graviditeten

• Carro

Ahöst;

Jag har ett mf bakom mig när jag var yngre, innan mina äggstockar blev fördärvade (vi kan bara bli gravida med hjälp av ivf, så tack och lov klarade lillen sig)

Jag fick diagnosen SLE vid 14 års ålder, men är antagligen född med det.
    Min SLE har hållt sig relativt lugn på senare år och det är bäst att genomföra en graviditet när så är fallet då sjukdomen i sig kan medföra mycket komplikationer vid en graviditet

Vid en autoimmun sjukdom så vänder ju kroppens eget immunförsvar sig emot en och som jag förstått ser då kroppens försvar ett embryo som ett hot och stöter bort det ur kroppen.
    Genom att ta blodförtunnande medel så ökas genomströmningen av blod i livmodern och det gör det istället lättare för embryot att fästa och bli en del av ens kropp..

Sen vet jag inte hur det är med andra autoimmuna sjukdomar, men vid SLE så har man även en högre risk för att få proppar (vid en graviditet i moderkaka samt navelsträng) och även det kan ju framkalla ett missfall.

Jag tar en spruta om dagen, innan satte jag den antingen i magen, skinkan eller låret, men nu börjar det bli svårt att nå skinkan pga magen och det känns olustigt att sticka i magen nu, så jag sätter den i låret bara.

Vet du när du får slutgiltigt besked på vad dom misstänker att du har?

Internet är, som vanligt, en fantastisk kunskapsbank när det gäller att fördjupa sig och leta info Glad
    Säg vara till om du vill ha hjälp med det, jag hjälper gärna till om jag kan!

• Carro

Jag hade en Implanonstav insatt innan och den gick bra att ha.

Det var tack vare att den enbart innehöll gulkroppshormon som det inte var ngn fara att använda en sådan

Jag googlade lite och kopierar här ett stycke av en text jag hittade ang SLE och antifosfolipidsyndrom;

"Ett särskilt tillstånd som kan finnas med hos SLE-patienter är antifosfolipidsyndrom. Det innebär att man har antikroppar mot ett viktigt ämne i kroppen som heter kardiolipin. Antikropparna signalerar till kroppens försvarsceller att angripa kardiolipinet och detta ger blodförändringar som bland annat ökar risken för upprepade missfall och blodproppar i benet eller lungan."

Här har du en länk till en sida där det förklaras en hel del;
    http://www.netdoctor.co.uk/diseases/facts/antiphospholipid.htm

Lite nyfiken, nämnde läkaren ngt om att det kan vara ngn bakomvarande sjukdom som kan ligga bakom det?
    För när jag googlade på det verkade det som att dom flesta sidorna som kom upp, handlade om antifosfolipidsyndrom i samband med SLE

Svar på tråden Nagon med autoimmun sjukdom?