Sheyla skrev 2006-07-18 12:51:40 följande:
MatsSJag tycker det är jättebra att ni försöker förstå varandra men sättet du och andra abortmotståndare pratar på är för mig extremt tröttande.Med spagettidiskussion menar jag att man har en situation som man drar slutsatser om. Denna slutsats appliceras sedan hej vilt på alla möjliga andra situationer. Och i dessa slutsatser ses allting i svart och vitt utan nyanser. Man ser bara liknelser situationerna emellan men tar inte hänsyn till skillnaderna.Jag drar det välkända exempelet med foster vs handikappade för att belysa vad jag menar (Nu kommer jag inte ihåg vem eller vilka som drog upp det här men det är ofta förekommande i dessa diskussioner): Abort = ta bort livsodugligt foster -> Handikappade är också "livsodugliga" -> Altså måste det betyda att man tycker att man kan göra sig av med handikappade människor lika enkelt som ett
foster.Om inte detta är tröttsamt så vet jag inte vad som är det.
Vet inte om jag var "först" men jag tog upp detta...Jag tycker INTE det är rätt att abortera foster som har DS eller andra handikapp. Dessa barn kan leva lyckliga fungerande liv trots sina "handikapp". Däremot om barnet har någon svår skada, såsom avsaknad av hjärna (händer ibland, en bekants barn drabbades av detta. Hon valde dock att fullfölja graviditetn, men det är en annan debatt och inte förväntas kunna leva utanför mamman, elller bara några år fyllda med lidande, då kan det vara berättigat.
Känner ett par vars barn dog drygt 1 år gammal av en fruktansvärd sjukdom som heter Krabbes, och när de blev gravida på nytt gjorde de ett test för att se om det väntade barnet också skulle lida av denna sjukdom. Som tur var visade det sig att h*n inte gör det. Hade h*n haft sjukdomen är det mest troliga att de hade valt att avbryta graviditetén och i ett sånt läge kan jag anse att det är rätt.