-
Bra sagt....K J N skrev 2006-07-14 10:28:45 följande:I frågan om dödstraff så har någon meriterat sig till påföljden, alltså gjort sig skyldig till ett brott som denne i förväg visste kunde medföra en sådan påföljd.När man begår abort så mördar man någon som inte har något skäl till att dö, annat än möjligtvis moderns bekvämlighet.Väldigt ofta verkar det ju vara just moderns bekvämlighet. Det var inte länge sedan någon här på fl tänkte göra abort för att hon bodde högt upp utan hiss...Det är väl bekvämlighet om något?KickStart skrev 2006-07-14 10:35:31 följande:I frågan om dödstraff så har någon meriterat sig till påföljden, alltså gjort sig skyldig till ett brott som denne i förväg visste kunde medföra en sådan påföljd.När man begår abort så mördar man någon som inte har något skäl till att dö, annat än möjligtvis moderns bekvämlighet. Mord är som bekant en juridiskterm varvid abort aldrig kan räknas som mord i Sverige. Om du anser att det moraliskt är mord är en annan femma.Moderns bekvämlighet?Det ÄR ett väldigt onyanserat tänk. Du kan omöjligt avgöra vad som är "bekvämlighetsskäl" annat än för dig själv. Så enkelt är det. S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
-
Dödstraff: helt emot. Man kan bete sig sa man inte förtjänar att leva rent moraliskt sett. Men av praktiska skäl bör vi inte ha dödstraff för oskyldiga kan straffas. Ingen ska behöva utföra ett sant straff. Det blir ett brutalare samhälle, m.m m.m.
Precis som miljontals oskyldiga "straffas" när deras "mammor" av egna bekvämliga skäl gör abort..."Det passar inte mig att få barn nu" "Jag bor för högt upp" m.fl "skäl som gör mig alldeles spyfärdig....
-
Det KAN finnas skäl till abort...Om barnet är så svårt skadat att det inte har en chans att leva efter förlossningen/kommer att plågas hela sitt korta liv, då kan abort vara ett val.
-
Fast ett ägg är ju inte ett barn. Inte en sädescell heller. De måste mötas först. I livmodern. Inte i toaletten. Snacka om äpplen och päron....
-
Utopia: Nu menade jag att det var för föräldrarnas skull det kan vara ett val. För att de ska slippa uppleva sorgen att förlora ett barn i en svår sjukdom eller liknande.
Men jag tycker fortfarande inte att det är ett skäl till abort att man bor högt utan hiss eller bara inte har lust att skaffa barn just nu. Det finns ju adoption.
-
Det blir ju lite svårt att ta reda på den saken om hon blir aborterad...evaviola skrev 2006-07-14 12:16:57 följande:MrsL:"Det finns ju adoption" Är det lösningen på ALLt?! Du tror inte att ett barn som blivit bortadopterad redan vid födslen mår sämre pga att hennes biologiska föräldrar inte ville ha henne, än vad hon hade "mått" av att bli aborterar i v7?!?
-
Ja, det har det säkert. Då är det ju grymt att göra abort.evaviola skrev 2006-07-14 12:23:02 följande:MrsL: Varför blir det svårt? Det är ju bara att se på all fakta vi fått i tråden, tydligen så har ju embryot känsel redan i v 7 enligt vissa här inne. Då kanske embryot även har diverse känslor, tex ångest, seperationsångest, glädje mm?!? Eller?!
-
Ja. Förlåt, men ibland skenar känslorna i väg....Det är väl bara att inse att vi aldrig kommer att kunna tycka lika i den här frågan.evaviola skrev 2006-07-14 12:25:18 följande:MrsL: Jag hoppas att du är lika ironisk som jag var i mitt förra inlägg?
-
Tack för den kängan Nbottning...Vad har politisk tillhörighet med att var för de oföddas rätt till liv att göra! En grov generalisering som jag hemskt gärna skulle vilja se oberoende källa på. Inte sjutton kallar jag alla som är för abort för kommunister!
Har aldrig röstat blått i hel mitt liv, för övrigt...
-
Jag tror fortfarande inte att man hellre aldrig skulle blivit född än bortadopterad. Man kan ju bli föräldralös väldigt tidigt och adopterad också.evaviola skrev 2006-07-15 11:42:20 följande:MrsL: Vad tycker du om det jag skrev om adoption, att man mår oftast piss som bortadopterad?