Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
Puss,
Inte riktigt sant. Om inte annat sa maste du forlika dig sjalv med dina beslut. Och du ar val ocksa en "nagon"?
Puss,
Inte riktigt sant. Om inte annat sa maste du forlika dig sjalv med dina beslut. Och du ar val ocksa en "nagon"?
Nej, kanske ingen kan tvinga dig fysiskt, men manga kanner sig tvingade av omgivningen och omstandigheter. Sa ar det ju faktiskt. Det har inte jag hittat pa..
Och hur som helst, vare sig du kanner att du gjorde nat bra eller ej, sa maste du ju sjalv forlika dig med ditt beslut. Precis som vilket beslut som helst. Visst, vissa kvinnor kanske kanner sig lika lugna over sitt beslut att abortera som de kanner sig over sitt beslut att ha bla strumpor.. men det ar anda ett beslut som man forhoppningsvis har tankt igenom och motiverat infor sig sjalv.
Bra skrivet mats.
Morula, du ar altsa emot att kvinnor foder barn oavsett vilken livssituatin de ar i, har jag forstatt det ratt? Att det ar battre for barnet att do an att fodas till en fattig, outbildad, ung och ensamstaende kvinna? Salange kvinnan gor det valet?
Vad ar det egentligen som gor att det helt plotsligt slutar vara battre for barnet att do, an att leva under dessa forhallanden? Mellan natten till 17+6 och 18+0 sa andras det. Fast det kan ju forlangas till 21+6, men efter 22+0 sa ar det plotsligt battre for barnet att leva anda.. Oavsett... Hur fungerar det? Jag forstar arligt talat inte...
puss, galler det ALLA handlingar som andra manniskor gor? Pedofili, mord, valdtakt, inbrott hadnvaskryckning narkotikabrott etc??
Morula, det ar folket som domer, for det ar folket som valjer de politiker som skapar vara lagar. Och gillar vi inte lagarna sa har vi inte bara ratt att forsoka andra dem, men aven en skyldighet att forsoka andra dem. Lagarna ar inte huggna i sten och fullstandigt oforanderliga alls!
Jag haller med celestina, att det faktiskt har betydelse hur kvinnan blev gravid. Och jag tror ocksa att den fria abortlag som finns i Sverige, gor att folk ser pa sex, liv och aborter valdigt lattvindigt.
Aven om kvinnor som kommer in och ska gora den dar aborten har vandats lite innan beslutet har fattats, sa tror jag att samma kvinna nog inte sag det sa allvarligt nar hon skulle ha sex. Och ett par ar senare sa kan det latt handa igen, inget saaa farligt hande sist... Hon blev inte traffad av blixten for att hon aborterade lite livmoderinnehall...
Det finns dessutom en ganska utbredd missuppfattning om att ett foster fore v. 22 kanske bara ar stor som en arta, en del delade celler... Inget att omka sig om..
Tll syvene och sist verkar debatten om ratt till abort handla om tva saker. Att sex ska vara ansvarsfritt(sa mycket som mojligt...) och vad kvinnan vill efterat.. For embryot/fostret har absolut inget varde alls, om inte kvinnan vill att det har det.. Men satter kvinnan sjalv varde pa sitt livmoderinnehall, sa kallas det barn, och har varde.. Da talar man inte veckor eller livsdugligt.. Det har varde direkt. Safort det blir plus pa stickan!
Ska man nu ge kvinnan ratt till sin kropp, sa tycker jag att det ar valdigt inskrankt att den ratten tar slut i v 22.(v18). Vi borde ju erbjuda kvinnan att avbryta sin graviditet nar som helst isafall.
En avbruten graviditet fore v.22 blir da detsamma som doden for fostret, och efter v 22 erbjuder sig staten att sa gott det gar uppehalla liv... Men varfor inte erbjuda kvinnan ratten att avbryta nar som helst. Tank om jag forlorar jobbet nar jag ar i v 28. Helt plotsligt forandras mina mojligheter, da maste jag val ha ratt att andra mig angaende om jag vill ha barn eller ej???
Rent krasst sett sa borde detta forslag vara helt i linje for de som foresprakar fri abort. For de som anser att kvinnan har ratt till sin kropp, trots att det nu finns en ny kropp innuti.
Jag tror vi maste satta in resurser for att forandra var installning till liv, till sex och till vad som faktiskt finns i livmodern aven fore v 18...
Utopia,
Skillnaden mellan en cancersvulst och ett foster ar ju att fostret har eget dna, egn uppsattning organ och blodomlopp tex. Det har inte cancersvulsten. Tar man inte bort cancern, eller bekampar den med cellgifter, sa dor tillslut kroppen den vaxer pa, men om man later fostret vaxa sa fods en liten baby. Det ar ratt stor skillnad tycker jag!!!
Att jamfora ett fodelsemarke/cancersvulst eller tom en spermie, med ett foster gar inte.
Den svenska abortstatestiken sager att det ar kvinnor over 20 som gor flest aborter, anda dras det upp 9 och 15 aringar, nar man ska forklara varfor man maste fa gora abort... Markligt...
Jag vet att du Morula anser att du i ditt arbete har sett att detta beslut ar ett svart att ta, och att det ar en kvinnas ratt att ta det beslutet. Men faktum ar att Sverige har 34000+ kvinnor varje ar som tar det har beslutet.. Av inte sa manga kvinnor.... (Sverige ar ju inte direkt mest tatbefolkat av de europeiska landerna...)
Det tycker iallafall jag tyder pa ett ganska lattvindigt beslutstagande. Och attityden att det ar en rattighet att bade ha sex och att ta bort konsekvenserna av sex tror jag ar orsaken till att kvinnor i sverige fattar det beslutet sa mycket.
Att en akt som ger upphov till manniskoliv anses vara en rattighet ar for mig oforstaerligt. Och att en akt som avslutar manniskoliv ar accepterad av inga orsaker alls( man behover inte uppge orsak alls, och det betyder i praktiken att man inte behover en orsak..), ar ocksa oforstaerligt.
Om dessa bilder far endast en kvinna att tanka efter fore sa har det varit en vinst!
Morula, tycker inte du att det rimmar ganska illa med att saga att sverige a ena sidan har det basta sociala skyddsnatet, men a andra sidan har flest kvinnor i hela europa som anser sig inte ha rad att fa barn??? (Ekonomin ar en stor anledning for att vanta med barn..)
Sverige ar ju forebilden for skyddsnat och att samhallet tar hand om de sina. ......Men ocksa forebilden for hur vi tar bort ofodda barn lattast...
Jag tror att bade bilder och attitydforandringar ang sex och hjalp for de som trots allt blir gravida behovs!
Att vuxna kvinnor idag i Sverige tror att ett 10 veckors foster ar mindre an en arta och bara en del delade celler tyder pa att fler bilder behovs. Om du vill anvanda UL eller Lennarts bilder, fine. Men att visa resultatet av den kirurgiska aborten tycker jag ar relevant!
Morula, jag sa att sveriges siffror ar hogst i EUROPA! Jag vet att USA's siffror ar mycket sorgliga ocksa. Men har ar aven abortmotstandet starkt...
MrsL, detta har jag hittat ang First do no harm...
www.geocities.com/everwild7/noharm.html
Saraseal,
Skillnaden ar val att de flesta manniskor haller med om att mord pa vuxna eller redan fodda barn ar fel, och behover inte overtygas.
men a andra sidan sa visas faktiskt bilder pa lik i tex historiebocker(bilder fran koncentrationslager fanns pa min tid iallafall...) och aven i viss man pa nyheter och i tidningar..
Det kan handa,
men som sagt sa ar det redan vedertaget att mord pa fodda manniskor ar fel. Vi behover inte overtyga folk om det. Men det ar just aborter dar barnet inte anses vara manniska. Det ar val dar skillnaden ar.