Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Anonym (arg!!)

Det är väl inte så konstigt... Det finns ju många män som gärna vill ha kontroll över kvinnors kroppar även på detta sätt.

• Tygtiiger

Utopia: I Sverige har du rätt att göra abort upp till v 17 + 6. Därefter måste du ha tillstånd från socialstyrelsen och det beviljas bara om synnerliga skäl föreligger.

• Tygtiiger

Rätten till liv har alla som är födda - i samband med födseln inträder en absolut rätt till liv. Innan dess räddar man konsekvent kvinnan framför fostret om man ställs i en valsituation inom tex sjukvården.

Själv anser jag inte att den absoluta rätten till liv inträder vid befruktningen, utan när barnet med maximala insatser från sjukvården kan överleva utanför livmodern. Innan dess har fostret en relativ rätt till liv, som måste vägas mot kvinnans rätt att bestämma över sin kropp. Jag tycker att nuvarande abortgräns är bra eftersom fostrets hjärnbark börjar utvecklas i v 16, och det är inte förrän du har en hjärnbark som det är teoretiskt möjligt att uppleva lidande (dödsbegreppet i Sverige är ju faktiskt när du är hjärndöd - även om hjärtat slår och man kan utlösa reflexer så är en hjärndöd person död och kan donera organ = rättten till kroppen har upphört). Fram tills att fostret kan känna smärta och lidande tycker jag att kvinnan har rätt att själv genomföra abort utan att behöva redovisa sina skäl för någon.

• Tygtiiger

Celestina: men då grundar du dig ju inte på fostrets rättigheter, utan på hurdan kvinnan är och hur hon har blivit gravid - dvs "fina" flickor som har blivit våldtagna får göra abort men "dåliga" flickor som haft fyllsex med en man som inte hade vett att dra på en kondom ska "ta konsekvenserna" (läs straffas!) med en graviditet.
    Fostret har väl samma värde oavsett hur det kommit till?

Sedan finns det tyvärr inte 100% säkra preventivmedel - kondomer kan spricka, p-piller fungerar - rätt använda - bara i 99% av fallen, spiraler kan blöda ut etc.

• Tygtiiger

Nåja, nu tror jag att det är ytterst få som tar en abort lättvindigt, däremot är det nog många som spelar oberörda för att slippa prata om det.

Jag tycker också att det absolut bästa vore om alla som hade sex använde kondom och att det var ett ömsesidigt och genomtänkt beslut att hoppa i säng, och att inga preventivmedel någonsin fallerade. Då hade ju alla graviditeter varit välkomna!

Men så är ju faktiskt inte verkligheten. Och att man ska tvingas genomgå en graviditet som man verkligen inte vill ha (och en förlossning!) alternativt skuldbeläggas och misstänkliggöras om man gör en abort - det tycker jag vore gräsligt. Jag tycker det är bra att vi har fri abort och jag tar absolut inte den rätten för självklar! Själv har jag sluppit göra abort och hoppas innerligt att jag aldrig hamnar i den situationen att jag måste fundera över det, men jag tycker det vore förfärligt om möjligheten försvann.

Jag håller med Celestina om att upplysning (gränsande till indoktrinering tycker jag vore en lagom nivå ) gällande preventivmedel och överhuvudtaget att man ska vara försiktig med hur man hanterar sin sexualitet, till både killar och tjejer, är det allra bästa för att förebygga aborter.

Och man ska passa sig noga för att döma andra för sina livsval - de skäl som anges till ytliga bekanta för varför man valt abort eller inte är inte alltid de verkliga skälen.

• Tygtiiger

Mats, nu kan jag inte svara för MIca, men själv tycker jag att det är osmakligt med "abortlastbilar" av flera skäl.

-Dels för att det finns många som tycker det är osmakligt och upprörande med alla former av operationsbilder (de har helt enkelt allmän kroppsvätskeskräck).
    -Dels för att det finns många barn som faktiskt blir skrämda och inte har möjlighet att förstå vad bilderna innebär (barn har ett konkret och magiskt tänkande och att förstå vad abort innebär kräver abstrakt tänkande) och bara kommer att bli rädda. Det tycker jag är det allvarligaste motargumentet!
    -Och dels för att jag faktiskt tror att många som kör runt med abortlastbilarna VILL skuldbelägga kvinnor som gjort abort och det gör mig allmänt förbannad.

Jag har en son på 1½ år, och jag kommer såklart att upplysa honom om vad sex är, hur preventivmedel fungerar och vad aborter innebär. Men inte nu! Den diskussionen ska vi ta när han närmar sig puberteten och är mogen att hantera de frågorna!

• Tygtiiger

Nej Celestina, jag kan av egen erfarenhet säga att det är bra mycket värre att se realistiska bilder än actionrullar som barn. Jag råkade sitta på ett föredrag om Hiroshima och atombomben som barn (8 år ungefär) eftersom min mamma var med i fredsrörelsen, och jag var ett barn som gillade att dra mig undan i ett hörn och läsa. Alltså var det ingen som såg att jag satt där.
    Jag hade mardrömmar i flera år efteråt. Så att tro att man bara kan "släta över" för att "barn ser ju ändå så mycket" är väldigt naivt. Eftersom bilderna är tagna ur så groteska vinklar som möjligt får nog de flesta barn inte intrycket av att detta är foster, utan av att det är stympade, blodiga bebisar (och det är väl det som är syftet, som sagt, skrämselpropaganda, inte information) - och det är ingenting som man råkar få se om man bläddrar över till BB eller nyheterna från bolibompa.

• Tygtiiger

MrsL och Celestina: jag håller absolut med om att det bästa vore om ingen någonsin behövde göra en abort, och jag tycker att saklig, ordentlig sexualupplysning i skolorna är ett lysande sätt att försöka indoktrinera människor till att vara försiktiga med hur de har sex. Ungdomsmottagningar, rabatterade preventivmedel och kondomkampanjer är andra bra exempel på förebyggande åtgärder.
    Däremot tror jag inte att man ska fokusera ensidigt på ungdomar, det är trots allt människor över 20 år som gör flest aborter.
    Jag tror att en ökad jämställdhet i samhället också skulle minska antalet oönskade graviditeter, kvinnor ska aldrig behöva känna att de ska "ställa upp" på sex på ena eller andra sättet.

Efter att ha följt debatten i den här tråden kan jag konstatera att det till syvende och sist verkar handla om hur man värderar rätten till liv gentemot rätten att själv bestämma vem som ska få använda ens kropp. Ingen tycker att abort är okomplicerat eller något man gör med en klackspark.

Själv tycker jag att endast den som är född har en absolut rätt till liv, att kvinnans rätt att bestämma över sin kropp väger över fostrets rätt till liv fram till ca v 16 - 18 (därefter har fostret en hjärnbark och därmed en teoretisk möjlighet att uppleva smärta och lidande, och då tycker jag att det är rätt att abort bara ska beviljas utifrån det som kallas "särskilda skäl") och att man självklart ska sträva efter att alla graviditeter är välkomna så att antalet aborter kan minskas.

Men jag tycker verkligen att det skulle vara gräsligt att leva i ett samhälle där jag skulle tvingas föda ett barn oavsett omständigheterna - oavsett om det skulle leda till fattigdom, om jag skulle skadas eller riskera att dö, om barnet var resultatet av en våldtäkt etc etc. Och jag anser att alla har rätt att yttra sig i en etisk debatt oavsett ålder, kön eller livserfarenhet, men jag tror det är svårt att föreställa sig hur obehaglig och märklig även en efterlängtad och välkommen graviditet kan kännas om man inte varit med om det. Så personligen får jag ont i magen bara vid tanken på att vara _tvungen_ att fullfölja en oönskad graviditet.

• Tygtiiger

Mats: en medvetslös vuxen människa har ett medvetande och en delvis fungerande hjärnbark, det är bara vakenheten som är satt ur spel. Ett foster innan v 18 är för mig att jämföra med en decerebrerad person, där hjärnbarken är helt död men vissa hjärnstamsfunktioner är bevarade (de kan tex blinka, svälja saliv och röra ögonen, men räknas som hjärndöda eftersom de inte har någon aktivitet i hjärnan i övrigt - de räknas som döda och kan kopplas ur respirator utan att det ses som mord).

• Tygtiiger

En liten parentes från trådens självutnämnda besserwisser: jodå, medvetslösa kan känna och uppleva saker! Medvetslös är man vid RLS 4 eller högre (RLS är en 8-gradig skala för att gradera medvetande, 1 är helt klar, 8 är djupt medvetslös då personen inte reagerar ens på kraftiga smärtstimuli), och medvetslösa reagerar (ibland kraftigt!) på smärta, men de är inte väckbara. Medvetslöshet är också i de allra flesta fall ett reversibelt tillstånd, tänk bara på alkoholförgiftade personer - de kan gå från RLS 8 till 1 på bara några timmar.
    Tom sövda personer reagerar på smärta, de grimaserar och gråter om de inte får smärtstillande vid operationer.

Du tänker på hjärnskadade komatösa patienter Mats.

Så, nu är jag färdig OT

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion