• Venus

Som ett slag :( (långt)

Hej
    Svarar här istället för i din GB...

En "okänd" donator som du får "tilldelat" dig från sjukhuset ska inte kosta dig någonting mer än vad dina läkarbesök o eventuella mediciner kostar.

Jag var anonym donator och om man säger så Fick inte ett enda öre för det, så då kostar ju inte en donator på det sättet.
    Hur det ligger till om man gör det privat kan jag tyvärr inte svara på.

Men jag som donator kommer aldrig kräva något av de par som får äggen, det är inbyggt i mig. "Staten" däremot får stå för mina omkostnader i form av mediciner, resor och eventuell sjukskrivning.

Inte för att gå emot på något sätt då jag tycker att man ska se till andra faktorer än just BMI, men ett högt BMI påverkar kroppen på olika sätt. Vissa märker aldrig av det medan andra blir jättesjuka senare i livet.

Ett högt BMI kräver oftast mer hormoner, ju mer hormoner man trycker in i en kropp ju större är risken att något går fel. Det är alltså för donatorns skull som stoppet sitter där.
    Själv trodde jag de skulle neka mig pga för lågt BMI, jag klassas som underviktig, men det var tydligen inte aktuellt. Blod får jag inte ge, men jag får donera ägg.

Jag tycker ändå att läkarna borde utreda mer ang det här med BMI, att ni tillsammans allihopa kanske kunde komma fram till ett gemensamt svar.
    Är din vännina vänligt inställd till att gå ner i vikt?

Sedan tycker jag att du Ammi kontaktar Huddinge för att se hur du ligger till i kön utan egen donator. Och ifrågasätter varför de inte informerade om BMI-gränsen innan.

Usch, jag tycker alla som vill ska få en ärlig chans till biologiska barn.
    Håller alla tummar o tår jag har för att det ska gå bra för er.

• Venus

Sitter o försöker hitta något om BMI på nätet. Men jag hittar endast på kvinnan som genomgår IVF och inte ÄD.

Något jag hittar dock är att vissa landsting tycker att mottagarparet ska betala för donatorns omkostnader. Såg något ställe som tog 2000 kr av mottagarparet, tycker det är konstigt. Men jag kan ju inte styra över landstingen.

Tänkte att du kanske ville veta, men detta är ju även sådant som du ska kunna få reda på innan via telefon.

• Venus
    Några frågor kan jag svara på.

Ni som mottagarpar får "aldrig" reda på vem som är donatorn.
    Hur mycket ni får reda på om donatorn vet jag inte, oftast försöker man matcha donatorn med mottagarkvinnan.

Barnet/barnen kan välja att söka upp donatorn i vuxen ålder.
    Donatorn står med som en streckkod eller annan kod i barnet/barnens journal.
    På så sätt kan barnet/barnen få reda på vad donatorn heter och bor.
    Donatorn kanske även har lämnat ett brev som barnet/barnen kan läsa.
    Därifrån är det upp till barnet/barnen om de vill söka upp donatorn.
    Och det är först när barnet/barnen har fått reda på denna information som föräldrarna kan få reda på det oxå.

Som donator har man rätt att få reda på om de ägg man donerat resulterat i barn, och så får man vänta ca 20 år och se om barnet/barnen väljer att söka upp en.
Svar på tråden Som ett slag :( (långt)