• Ammi1970

Som ett slag :( (långt)

Sitter här och har precis pratat med Huddinges fertilitetsklinik. Vi har en donator, men tyvärr fick hon inte informationen från början att BMI'n fick ligga högre än 30, och hennes är på 35.

Jag blir så (ursäkta språket) jävla ledsen, jag har varit bästa vän med denna kvinna i 15 år, jag känner hennes två barn som mina egna. Och nu får hon inte vara vår donator. Hon har aldrig tvekat att ställa upp och jag har aldrig tvekat att vilja ha henne.

Detta är som att hugga av benen på mig, jag är snart 36 och man får helst inte vara över 38 när man gör första försöket. Och nu måste då Huddinge hitta en donator. Jag menar hur lång tid tar inte det, kommer jag att hinna.

Jag har stått i kön i tre år i oktober, men då har jag ju haft en egen donator, nur har jag inte det.

Allt var så bra vi skulle bli kallade alla tre, jag, sambon och donatorn efter sommaren. Jag kände ett lugn att jag kunde slappna av i sommar för nu var vi på rätt väg. Men nu rasar ju ALLT...

Vi skulle söka fonder så hon kunde resa dom långa resorna, vad händer nu? Om jag får en okänd donator som har ställt upp frivilligt, vad kostar det ?

Usch jag bara gråter och gråter, kommer jag orka gå igenom detta.

Ber om ursäkt för upprepningar och detta röriga inlägg, men just nu mår jag riktigt SKIT...

ALLA GODA RÅD e VÄLKOMNA... Hoppas ni har det bra alla...

• Svar på tråden Som ett slag :( (långt)
  • Linnea 2

Usch stackars er. Fy vilka dumma regler.
    kramizar till dig

• Andrésmamma

Jag tycker också det är dumma regler - jag ville bli donator, nu då jag fått 4 friska barn, kändes det som att jag ville göra något för dom som inte har samma tur - dessvärre så tyckte Huddige att jag var för gammal, så det var kört. (Fyller 38 iår)

• ia75

sanslöst att de har ett BMI krav när DU är och donatern är villiga att gå igenom processen...rent ut sagt skrämmande!!!

Jag håller tummarna att ni hittar en donator snart!

Kram

• henrik

Jag håller tummarna oxå... hoppas att ni hitta någon snart. Har inget koll alls på hur fertilitets kliniker gör allting här i Sverige, men finns det något sätt att göra det utomlands med din bästis eller blir det helt omöjligt pga pris och eftervård? Jag tycker att det är så sjukt hur andra människor kunde verkligen komma på reglerna som är så sänsloss och oomtanksom.

• Maxie

Vilken dum regel! Har de sagt nåt om varför den regeln finns? Utsätts donatorn för några risker på något sätt? Finns det skäl att tro att äggen blir sämre i kvalitet...? Om den som sedan ska bära barnet i magen har ett ok bmi, det kan jag förstå vitsen med. Det är ju tungt för kroppen. Men donatorn...?
    Stor kram till dig och till din donator.

• Vombell

Stackars er! Förstår att det måste vara jättejobbigt.
    Menar du att det kostar för er med en okänd donator men inte med en privat? Trodde det var tvärsom.

Hoppas att allt ordnar sig för er!

• Ammi1970

Tack alla för svar...

Det fanns visst vissa risker, och resultatet kanske inte hade blivit lika bra, något sådant sa hon, var rätt ledsen när hon sa det hörde inte så bra just då faktiskt...

Om det kostar med okänd donator är ju det jag inte vet och vill veta. Vi hade fått betala för vår egna donators resor , hormonbehandlingar + 2000 när allt är klart. Men en okänd har jag ingen aning om...

Har ingen aning om utomlands, och det är nog ännu dyrare kan jag tänka mig...

Tack än en gång för alla svar...

Började skriva i gästböckerna och tacka men tror det blir lättare att tacka er alla här, så kan jag inte glömma någon...

• Topdog

Jag tycker att det låter lite konstigt. Vad jag ahr förstått så kan övervikt påverka ägglossningen så att den uteblir. Men det finns ju massor av överviktiga som har regelbunden ägglossning och inga som helst problem. Kan dom inte kolla din väninnas ägglossning först, innan dom sållar bort henne? Har hon regelbunden mens/ÄL så förstår jag inte alls vad problemet är? BMI påverkar ju inte kvaliteten på äggen.

• Ammi1970

Dom sa att det är inte ens lönt att kalla henne innan hennes BMI gått ner och det skulle hon inte hinna på 6 månader...

Och min ålder går mot mig så jag kan inte vänta hur länge som helst... Usch det där lät elakt, men ni förstår säkert hur jag menar...

• Fiaflopp

Urs urs...lider med er!
    Privat i tex Finland går det fort men då kostar det ca 60.000...plus ev nedfrysning av embryon och resor...

• Venus

Hej
    Svarar här istället för i din GB...

En "okänd" donator som du får "tilldelat" dig från sjukhuset ska inte kosta dig någonting mer än vad dina läkarbesök o eventuella mediciner kostar.

Jag var anonym donator och om man säger så Fick inte ett enda öre för det, så då kostar ju inte en donator på det sättet.
    Hur det ligger till om man gör det privat kan jag tyvärr inte svara på.

Men jag som donator kommer aldrig kräva något av de par som får äggen, det är inbyggt i mig. "Staten" däremot får stå för mina omkostnader i form av mediciner, resor och eventuell sjukskrivning.

Inte för att gå emot på något sätt då jag tycker att man ska se till andra faktorer än just BMI, men ett högt BMI påverkar kroppen på olika sätt. Vissa märker aldrig av det medan andra blir jättesjuka senare i livet.

Ett högt BMI kräver oftast mer hormoner, ju mer hormoner man trycker in i en kropp ju större är risken att något går fel. Det är alltså för donatorns skull som stoppet sitter där.
    Själv trodde jag de skulle neka mig pga för lågt BMI, jag klassas som underviktig, men det var tydligen inte aktuellt. Blod får jag inte ge, men jag får donera ägg.

Jag tycker ändå att läkarna borde utreda mer ang det här med BMI, att ni tillsammans allihopa kanske kunde komma fram till ett gemensamt svar.
    Är din vännina vänligt inställd till att gå ner i vikt?

Sedan tycker jag att du Ammi kontaktar Huddinge för att se hur du ligger till i kön utan egen donator. Och ifrågasätter varför de inte informerade om BMI-gränsen innan.

Usch, jag tycker alla som vill ska få en ärlig chans till biologiska barn.
    Håller alla tummar o tår jag har för att det ska gå bra för er.

• Ammi1970

Venus:

När jag pratade med Huddinge igår kunde dom inte säga hur jag låg till i kön. Och dom kunde inte svara på varför den informationen inte kommit fram innan. Har jag inte hört något från dom omkring den siste augusti ska jag ringa dom igen.

Donatorn försöker dagligen med viktminskning och har gjort detta i alla år. Hon kommer kämpa vidare och som jag sa till henne gör det först och främst för din egen skull och så får vi se vart du står i augusti.

Men att gå ner från 106 till 93 över bara sommaren kan ju kanske vara svårt. Denna kvinna har en otroligt bred benstomme, så hon är ingen liten kvinna. Men hon kämpar vidare så får vi ser hur det går.

Och ja såklart om det finns risker med högt BMI så vill jag ju inte min donator ska göra det, vill inte förlora världens bästa vän.

Jag skriver det här med,jag ger en GULDRAM åt alla donatorer, ni är helt underbara...

Usch ja denna sommaren blev inte som vi hade tänkt, vi kände att vi verkligen kunde slappna av. Men det sket sig igår. T.O.M sambon som har svårt att visa känslor, kände att detta inte var det han hade väntat sig denna sommar. Båda har vi liksom tänkt att detta ev skulle bli "sista" sommaren som en semester sen skulle allting förändras såklart till det positiva.

Tack alla för ert stöd... Hoppas ni har en bra sommar

• Vombell

Ammi1970: Jag har en vän som är överviktig. Hon har fått utskrivet ett läkemedel som hjälper henne gå ner i vikt. Hon har gått ner 7,7 kg på 5 veckor. Kanske något att fundera på?

• Bispan

Ammi1970: Jag tycker du först och främst ska höra dig för med andra IVF-kliniker här i Sverige och höra efter om de har andra viktregler. Det finns de landsting som har en BMI gräns på 35. Där kanske ni har chansen? I och för sig kommer ni antagligen att få betala för behandlingen själva men det satt emot att kanske ALDRIG få barn. Ja, ni bestämmer ju själva.

Kolla med IVF Falun. Jag har precis genomfört mitt första IVF där, jag är överviktig. I och för sig var det sk distansbehandling från Gävleborgs Landsting.

Kolla i alla fall!!!

• Ammi1970

Tack för svar, men problemen blir ju alla resor som blir ännu dyrare då, och ska jag nu ställa mig i nya köer, jag har inte den tiden tyvärr...

Orkar inte förklara här och nu, för jobbigt men läs min blogg för idag så förstår ni nog hur jag tänker...

Tack än en gång...

• Venus

Sitter o försöker hitta något om BMI på nätet. Men jag hittar endast på kvinnan som genomgår IVF och inte ÄD.

Något jag hittar dock är att vissa landsting tycker att mottagarparet ska betala för donatorns omkostnader. Såg något ställe som tog 2000 kr av mottagarparet, tycker det är konstigt. Men jag kan ju inte styra över landstingen.

Tänkte att du kanske ville veta, men detta är ju även sådant som du ska kunna få reda på innan via telefon.

• Ammi1970

Ja vi hade fått betala 2000 kr på Huddinge om vi hade haft en egen donator, men hur det är nu när vi måste ta en okänd donator vet jag faktiskt inte...

Tack vad snällt att du tittar runt, själv har jag inte gjort något alls åt saken. Jag bara är som det i nuläget och får acceptera att det blir en okänd donator. Har såklart en massa frågor då hur det är med okänd, får man veta vem det är, hur får barnet veta vem det är, hur blir allt. Allt sånt hade vi ju svar på innan när det var min vän.

Usch det är tungt just nu, men som en kvinna skrev i min GB, vare sig det blir min vän eller en okänd donator så är ju bebisen våran... Får väl försöka komma över detta slag och gå vidare..

TACK SÅ JÄTTE JÄTTE MYCKET
    *MEGASTORBAMSEKRAM*

• Venus
    Några frågor kan jag svara på.

Ni som mottagarpar får "aldrig" reda på vem som är donatorn.
    Hur mycket ni får reda på om donatorn vet jag inte, oftast försöker man matcha donatorn med mottagarkvinnan.

Barnet/barnen kan välja att söka upp donatorn i vuxen ålder.
    Donatorn står med som en streckkod eller annan kod i barnet/barnens journal.
    På så sätt kan barnet/barnen få reda på vad donatorn heter och bor.
    Donatorn kanske även har lämnat ett brev som barnet/barnen kan läsa.
    Därifrån är det upp till barnet/barnen om de vill söka upp donatorn.
    Och det är först när barnet/barnen har fått reda på denna information som föräldrarna kan få reda på det oxå.

Som donator har man rätt att få reda på om de ägg man donerat resulterat i barn, och så får man vänta ca 20 år och se om barnet/barnen väljer att söka upp en.
Svar på tråden Som ett slag :( (långt)