• JagärinteKarin

    Farmor umgänge - rätt ellee fel uttryck

    Mina barns farmor gör skillnad på sina barnbarn. Alltså hon är med andra barnbarnen mer och väljer bort våra barn, hennes val. Men min man är så ledsen över hennes beteende och hur det har blivit så och han konfronterade henne. Vid ett tillfälle sa han till henne om ena barnet "Hen får bara den tiden du måste sitta barnvakt", alltså han menade att hen får nästan inte tid med henne då hon är alltid med de andra barnbarnen. Därpå svarar hon "Vi GER den tiden, hen FÅR inte den"? Är detta elakt uttryckt eller är det jag som tycker fel.

  • Svar på tråden Farmor umgänge - rätt ellee fel uttryck
  • Jemp

    Rörigt, men jag förstår inte problemet med ordvalet eller varför just det skulle vara ett problem i sammanhanget när alla verkar vilja att barn och farmor har mer tid ihop? 

  • Spucks
    JagärinteKarin skrev 2024-04-20 14:43:13 följande:
    Reglerna var att hon skulle aldrig låta vårt barn  träffa en vuxen nära släkting då denne är en mobbare. 
     Hon gick bakom vår rygg och hälsade på denne med vårat barn, flera gånger. När vi sa åt henne att hon fick inte det så struntade hon i det igen och bröt kontakten med barbarnet istället. Nu vill hon träffa barnbarnet och ge det ett till försök. Vi vill inte att detta ska vara en tid HON GER såsom hon uttrycker det, utan att det är ömsesidigt att barnen också FÅR så det blir bra får båda parter. Så frågan är, är det dåligt uttryckt eller är det bara elakt att säga så.
    Jag håller med "Jemp", jag förstår inte problemet med ordavalet.
    Dessutom förstår jag inte heller varför du skriver i trådstarted att farmor valde bort dina barn och att din man är ledsen att hon inte vill spendera mer tid med dem, när du sedan skriver att farmor vill ha mer tid med dem men du gillar inte hennes ordaval!?
  • JagärinteKarin
    Jemp skrev 2024-04-20 15:27:47 följande:

    Rörigt, men jag förstår inte problemet med ordvalet eller varför just det skulle vara ett problem i sammanhanget när alla verkar vilja att barn och farmor har mer tid ihop? 


    För att det låter autoritativ.
  • Tow2Mater

    Om ni gör det svårt med olika regler förstår jag farmor spenderar mer tid med de barn som inte har regler för det blir lättare för alla parter. Ni kan väl spendera tid ihop allihopa?
    Farmor måste ju få välja den tid hon kan och vill, det ska inte ett barnbarn diktera. Funkar inte tiden farmor kan och vill, får ni vuxna komma överens om annan tid som fungerar.

  • JagärinteKarin
    Spucks skrev 2024-04-20 16:06:40 följande:
    Jag håller med "Jemp", jag förstår inte problemet med ordavalet.
    Dessutom förstår jag inte heller varför du skriver i trådstarted att farmor valde bort dina barn och att din man är ledsen att hon inte vill spendera mer tid med dem, när du sedan skriver att farmor vill ha mer tid med dem men du gillar inte hennes ordaval!?
    För att jag är emot att hon kommer nära barnen pga just det ordet. Detta för mig är konstigt uttryck då jag är uppväxt med ömsesidigt kärlek där ingen pratar om tid, jag vill inte acceptera att hon spelar auktoritativ mot mitt barn. Hon spenderade ett helt år med andra barnbarnen och vägrade spendera någon tid med vårat i ett helt år, hon bara dropped him dead utan någon förklaring. Min man stör sig över det. Hon ser inte det som ett problem, det är den tiden hon ger säger hon, basically take it or leave it, det är så det började. Sedan den ena ledde till den andra, och jag orkar inte med sånt så jag bara stängde av henne och nu är alla ledsna.
  • JagärinteKarin
    Tow2Mater skrev 2024-04-20 19:36:55 följande:

    Om ni gör det svårt med olika regler förstår jag farmor spenderar mer tid med de barn som inte har regler för det blir lättare för alla parter. Ni kan väl spendera tid ihop allihopa?
    Farmor måste ju få välja den tid hon kan och vill, det ska inte ett barnbarn diktera. Funkar inte tiden farmor kan och vill, får ni vuxna komma överens om annan tid som fungerar.


    Finns bara ett krav eller regel som jag kallar det här, och det är att inte ta med barnet dit hen blir mobbad. Men hon klarar inte av det så hon  stångde av barnet för att lära "oss" en läxa, att antingen följer barnet dit med henne för det är hon som bestämmer det eller hen får inget umgänge alls. Så för en sån farmor är det inte en option att få träffa barnet som eller när hon vill längre utan det får bli under vårt tak istället, därpå ordavalet är tolkat som elakt och jag vill veta päom det är jag som överagerar. 
  • JagärinteKarin
    Spucks skrev 2024-04-20 19:39:46 följande:
    ??????
    Menade auktoritativt, förlåt felstavade...
    Tow2Mater skrev 2024-04-20 19:36:55 följande:

    Om ni gör det svårt med olika regler förstår jag farmor spenderar mer tid med de barn som inte har regler för det blir lättare för alla parter. Ni kan väl spendera tid ihop allihopa?
    Farmor måste ju få välja den tid hon kan och vill, det ska inte ett barnbarn diktera. Funkar inte tiden farmor kan och vill, får ni vuxna komma överens om annan tid som fungerar.


    Finns bara ett krav eller regel som jag kallar det här, och det är att inte ta med barnet dit hen blir mobbad. Men hon klarar inte av det så hon  stångde av barnet för att lära "oss" en läxa, att antingen följer barnet dit med henne för det är hon som bestämmer det eller hen får inget umgänge alls. Så för en sån farmor är det inte en option att få träffa barnet som eller när hon vill längre utan det får bli under vårt tak istället, därpå ordavalet är tolkat som elakt och jag vill veta päom det är jag som överagerar.
  • Jemp
    JagärinteKarin skrev 2024-04-20 20:25:25 följande:
    För att jag är emot att hon kommer nära barnen pga just det ordet. Detta för mig är konstigt uttryck då jag är uppväxt med ömsesidigt kärlek där ingen pratar om tid, jag vill inte acceptera att hon spelar auktoritativ mot mitt barn. Hon spenderade ett helt år med andra barnbarnen och vägrade spendera någon tid med vårat i ett helt år, hon bara dropped him dead utan någon förklaring. Min man stör sig över det. Hon ser inte det som ett problem, det är den tiden hon ger säger hon, basically take it or leave it, det är så det började. Sedan den ena ledde till den andra, och jag orkar inte med sånt så jag bara stängde av henne och nu är alla ledsna.

    Men då är det ju inte ordvalet som är problem? 


    Idag GER jag mitt barn en present, som hon FÅR. Finns ingen motsägelse där. 


    Jag uppfattar att ni är irriterade på farmor, kanske med rätta. Men förstår inte varför det är ordvalet du hakar upp dig på. 

  • JagärinteKarin
    Jemp skrev 2024-04-20 20:49:21 följande:

    Men då är det ju inte ordvalet som är problem? 


    Idag GER jag mitt barn en present, som hon FÅR. Finns ingen motsägelse där. 


    Jag uppfattar att ni är irriterade på farmor, kanske med rätta. Men förstår inte varför det är ordvalet du hakar upp dig på. 


    För att hon säger att barnet får inte den tiden, utan det är hon som ger den. Hon vägrar vilja träffa barnet när hen ringer och ber om umgänge och hon tycker att barnet ska inte få tiden då denne saknar farmor. Detta gjorde ont då man skapar inte relationer med små barn för att styra och få dem lida så. Vill hellre att de inte träffar än att hon manipulerar hen så.
  • Jemp
    JagärinteKarin skrev 2024-04-20 20:54:56 följande:
    För att hon säger att barnet får inte den tiden, utan det är hon som ger den. Hon vägrar vilja träffa barnet när hen ringer och ber om umgänge och hon tycker att barnet ska inte få tiden då denne saknar farmor. Detta gjorde ont då man skapar inte relationer med små barn för att styra och få dem lida så. Vill hellre att de inte träffar än att hon manipulerar hen så.
    Menar du att barnet inte får ringa henne? 
  • Spucks
    JagärinteKarin skrev 2024-04-20 20:49:20 följande:
    Menade auktoritativt, förlåt felstavade...
    Menar du auktorität? För auktoritativ passar inte alls i detta sammanhang.
  • JagärinteKarin
    Spucks skrev 2024-04-20 21:02:03 följande:
    Menar du auktorität? För auktoritativ passar inte alls i detta sammanhang.
    Ja, förlåt auktoritärt är det rätta ordet. 
  • Spucks

    Med tanke på hur konstigt och rörigt du uttrycker dig, är det lite märkligt att det är just hur farmor uttrycker sig som du har problem med. Eller pratar ni ett annat språk med varandra? I så fall är det meningslöst att fråga på svenska, för innebörden kan vara en annan.
    Jag undrar även på vilket sätt släktingen mobbar ditt barn.

  • JagärinteKarin
    Spucks skrev 2024-04-21 09:05:47 följande:

    Med tanke på hur konstigt och rörigt du uttrycker dig, är det lite märkligt att det är just hur farmor uttrycker sig som du har problem med. Eller pratar ni ett annat språk med varandra? I så fall är det meningslöst att fråga på svenska, för innebörden kan vara en annan.
    Jag undrar även på vilket sätt släktingen mobbar ditt barn.


    Jag är inte svensk och min svenska är begränsad då vi bott utomlands men nu flyttat till Sverige sedan två år tillbaks. Farmorn är svensk, dvs alla inblandade är svenska förutom jag. Uttrycket auktoritärt är hennes sätt hon uppföstrat hennes barn, och hon försöker styra även idag men nix, och det ordvalet tyder på att hon kommer inte ändra sig. Så tolkar jag det.  Så till frågan: är det ett vanligt uttryck bland svenskar eller är det feltolkad. Angående mobbaren - hen mobbar alla så hen är väldigt ensam och vi ska tycka synd om hen. Eller så tycker farmor iaf.
  • Räkan77

    Vill du och din man att farmor ska umgås mer med ert barn? Måste det ske när de är ensamma? Kan ni inte vara tillsammans hela familjen? Eller är det så att nu egentligen vill ha mer barnvakt?

  • Mortiscia80
    Jemp skrev 2024-04-20 20:49:21 följande:

    Men då är det ju inte ordvalet som är problem? 


    Idag GER jag mitt barn en present, som hon FÅR. Finns ingen motsägelse där. 


    Jag uppfattar att ni är irriterade på farmor, kanske med rätta. Men förstår inte varför det är ordvalet du hakar upp dig på. 


    Farmorns ordval tyder på att hon träffar barnet på sina villkor, inte barnets. Att hon ger barnet tid på nåder, kan man säga.
  • Mortiscia80
    JagärinteKarin skrev 2024-04-21 15:43:15 följande:
    Jag är inte svensk och min svenska är begränsad då vi bott utomlands men nu flyttat till Sverige sedan två år tillbaks. Farmorn är svensk, dvs alla inblandade är svenska förutom jag. Uttrycket auktoritärt är hennes sätt hon uppföstrat hennes barn, och hon försöker styra även idag men nix, och det ordvalet tyder på att hon kommer inte ändra sig. Så tolkar jag det.  Så till frågan: är det ett vanligt uttryck bland svenskar eller är det feltolkad. Angående mobbaren - hen mobbar alla så hen är väldigt ensam och vi ska tycka synd om hen. Eller så tycker farmor iaf.
    Men exakt vad har den personen gjort mot ert barn?
Svar på tråden Farmor umgänge - rätt ellee fel uttryck