• Anonym (Skärpning)

    Varför beter sig 60+ som självsvåldiga treåringar på jobbet?

    Jag är själv inte purung, runt 50, och har sedan några år haft två olika chefspositioner för enheter med 15-20 medarbetare. Jag har hanterat tre djupa konflikter under den här tiden och flertalet mindre situationer där jag behövt ta någon i örat eller be en annan chef ta en medarbetare i örat. I alla fall utom ett har det handlat om medarbetare som har få
    år kvar till pension. Jag blir så trött
    på detta mönster. Jag skulle vilja tro att man med ålder blir lite ödmjuk, ser det större perspektivet och låter saker vara. Men nej. De ska klampa på, över yngre kollegor, utanför sina ramar. De kan påstå att det handlar om att sakfrågan är så viktig men jag tror det snarare är att de desperat vill bevisa att de är relevanta. Även om det innebär att en kollega känner sig överkörd eller i värsta fall blir utbränd.

    Jag kan känna sympati med tanken att man har så mycket kunskap och erfarenhet att man inte behöver ta skit men det ska ju inte gå ut över andra. Jag har suttit med dessa personer och de har bara ryckt på axlarna över att deras kollega lämnat ett möte gråtandes. Det är inte sunt.

    Känner ni igen det här beteendet? Är det boomer-generationens sista dödsryck? Hur får man en gubbe eller kärring som snart ska sluta sin yrkesbana att fatta att de kan lämna med huvudet högt utan att trampa på kollegorna på vägen ut?

  • Svar på tråden Varför beter sig 60+ som självsvåldiga treåringar på jobbet?
  • Goneril

    Vilken kultur råder på företaget? Är det högt i tak, allmänt tillåtande? Jag fick mitt första chefsjobb strax efter 40, längesen nu eftersom jag är pensionär.  Det TS skriver känner jag inte igen från min bransch, finans. De yngre medförde kunskap från sina utbildningar och de äldre bidrog med sin erfarenhet, det blev ofta bra diskussioner och dito resultat. Att det sedan bildades "undergrupper" där de äldre fraterniserade med varandra och de yngre höll ihop var rätt självklart, men min erfarenhet är att man oftast kunde jämka och nå konsensus. Mitt problem på den tiden var det eländiga vabbandet, men det är en helt annan historia ...

  • Anonym (Sextiotalist)
    Anonym (Skärpning) skrev 2024-04-24 17:44:03 följande:
    Varför beter sig 60+ som självsvåldiga treåringar på jobbet?

    Jag är själv inte purung, runt 50, och har sedan några år haft två olika chefspositioner för enheter med 15-20 medarbetare. Jag har hanterat tre djupa konflikter under den här tiden och flertalet mindre situationer där jag behövt ta någon i örat eller be en annan chef ta en medarbetare i örat. I alla fall utom ett har det handlat om medarbetare som har få
    år kvar till pension. Jag blir så trött
    på detta mönster. Jag skulle vilja tro att man med ålder blir lite ödmjuk, ser det större perspektivet och låter saker vara. Men nej. De ska klampa på, över yngre kollegor, utanför sina ramar. De kan påstå att det handlar om att sakfrågan är så viktig men jag tror det snarare är att de desperat vill bevisa att de är relevanta. Även om det innebär att en kollega känner sig överkörd eller i värsta fall blir utbränd.

    Jag kan känna sympati med tanken att man har så mycket kunskap och erfarenhet att man inte behöver ta skit men det ska ju inte gå ut över andra. Jag har suttit med dessa personer och de har bara ryckt på axlarna över att deras kollega lämnat ett möte gråtandes. Det är inte sunt.

    Känner ni igen det här beteendet? Är det boomer-generationens sista dödsryck? Hur får man en gubbe eller kärring som snart ska sluta sin yrkesbana att fatta att de kan lämna med huvudet högt utan att trampa på kollegorna på vägen ut?


    Jag tycker du verkar se väldigt medlåtande på de äldre. Boomergenerationens sista dödsryck, säger du. Låter ju trevligt att beskriva kollegor så. Det kan ju vara så att de äldre medarbetarna inte känner sig uppskattade för sin erfarenhet och kompetens. De kanske känner att de måste som du säger , kämpa för att göra sig relevanta. 


    Varför har de yngre kollegorna börjat gråta? Har den äldre verkligen varit otrevlig eller är det de yngre kollegorna som är extremt känsliga ? 

     Vi har väldigt mycket ålderism i Sverige, jag tycker man skall visa respekt för de äldres erfarenhet. 


    På mitt jobb får vi hela tiden ta in pensionärer, för de nya och yngre som tagit över har svårt att klara de mycket komplexa arbetsuppgifterna. Dels pga att de inte har kompetensen, dels verkar de yngre generationerna väldigt klena. Det är mycket vab och sjukskrivningar. 

  • Anonym (Snart 50)

    Jag upplever att vi människor (jag själv inkluderad) blir allt mindre flexibla ju äldre vi blir. Det kan göra att det blir en del konflikter med yngre chefer och kollegor som vill modernisera, effektivisera och följa med tiden.

    Men de översittarfasoner du beskriver känner jag inte riktigt igen. Det kanske mer har med branschen eller den enskilda arbetsplatsen att göra?

  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Sextiotalist) skrev 2024-04-24 19:02:24 följande:

    Jag tycker du verkar se väldigt medlåtande på de äldre. Boomergenerationens sista dödsryck, säger du. Låter ju trevligt att beskriva kollegor så. Det kan ju vara så att de äldre medarbetarna inte känner sig uppskattade för sin erfarenhet och kompetens. De kanske känner att de måste som du säger , kämpa för att göra sig relevanta. 


    Varför har de yngre kollegorna börjat gråta? Har den äldre verkligen varit otrevlig eller är det de yngre kollegorna som är extremt känsliga ? 

     Vi har väldigt mycket ålderism i Sverige, jag tycker man skall visa respekt för de äldres erfarenhet. 


    På mitt jobb får vi hela tiden ta in pensionärer, för de nya och yngre som tagit över har svårt att klara de mycket komplexa arbetsuppgifterna. Dels pga att de inte har kompetensen, dels verkar de yngre generationerna väldigt klena. Det är mycket vab och sjukskrivningar. 


    Jag var verkligen inte nedlåtande mot dessa personer innan jag klev in som chef i den första gruppen. Jag blev ärligt talat chockad över bristen på respekt och förståelse från de äldre mot de yngre. Jag har försökt jobba med kompetensöverföring och aktivt gett dem utrymme att förmedla erfarenheter. Men ändå har vi hamnat i sitsar där de uttalat sig nedlåtande, i ett fall nyligen där en äldre person i ett externt möte pratat om hur henne uppgift är att lära upp en annan kollega. Trots att den kollegan själv har över 15 års erfarenhet inom området.

    I ett av de fallen där de yngre kollegorna börjat gråta handlar det om att den äldre personen under lång tid konstant ifrågasatt och fultoltkat allt hon sagt. Deras kompetenser skulle egentligen komplettera varandra men det funkar ju inte om ens parten ifrågasätter allt den andra säger. När jag klev in som chef hade det pågått i flera år och den yngre var på vippen att bryta ihop fullständigt. Med all rätt. 

  • Anonym (Ht)

    Tror det är delar av generationen som beter sig så. Kanske även de med dessa personligsdrag söker sig mer till din branch. Håller med om att generationen dumtolkar mycket. Det heter inte samma, det heter likadant ex. Sen lyfter en del på näsan eller himlar med ögon på det. För att visa att de är duktiga och kan mycket, de är en viktig person här. Som att om man säger samma eller likadant har någon betydelse i helhetsbilden(oftast inte).

  • Anonym (Vidar)
    Anonym (Sextiotalist) skrev 2024-04-24 19:02:24 följande:

    Jag tycker du verkar se väldigt medlåtande på de äldre. Boomergenerationens sista dödsryck, säger du. Låter ju trevligt att beskriva kollegor så. Det kan ju vara så att de äldre medarbetarna inte känner sig uppskattade för sin erfarenhet och kompetens. De kanske känner att de måste som du säger , kämpa för att göra sig relevanta. 


    Varför har de yngre kollegorna börjat gråta? Har den äldre verkligen varit otrevlig eller är det de yngre kollegorna som är extremt känsliga ? 

     Vi har väldigt mycket ålderism i Sverige, jag tycker man skall visa respekt för de äldres erfarenhet. 


    På mitt jobb får vi hela tiden ta in pensionärer, för de nya och yngre som tagit över har svårt att klara de mycket komplexa arbetsuppgifterna. Dels pga att de inte har kompetensen, dels verkar de yngre generationerna väldigt klena. Det är mycket vab och sjukskrivningar. 


    Här har vi ett genuint bra och sant inlägg.
    Till TS, läs detta. Sen läser du det igen. och igen.


     

  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Vidar) skrev 2024-04-24 22:16:08 följande:

    Här har vi ett genuint bra och sant inlägg.
    Till TS, läs detta. Sen läser du det igen. och igen.


     


    Har du läst mitt svar på det inlägget? Igen och igen?
  • Anonym (Tiden berättar)
    Anonym (Skärpning) skrev 2024-04-24 17:44:03 följande:
    Varför beter sig 60+ som självsvåldiga treåringar på jobbet?

    Jag är själv inte purung, runt 50, och har sedan några år haft två olika chefspositioner för enheter med 15-20 medarbetare. Jag har hanterat tre djupa konflikter under den här tiden och flertalet mindre situationer där jag behövt ta någon i örat eller be en annan chef ta en medarbetare i örat. I alla fall utom ett har det handlat om medarbetare som har få
    år kvar till pension. Jag blir så trött
    på detta mönster. Jag skulle vilja tro att man med ålder blir lite ödmjuk, ser det större perspektivet och låter saker vara. Men nej. De ska klampa på, över yngre kollegor, utanför sina ramar. De kan påstå att det handlar om att sakfrågan är så viktig men jag tror det snarare är att de desperat vill bevisa att de är relevanta. Även om det innebär att en kollega känner sig överkörd eller i värsta fall blir utbränd.

    Jag kan känna sympati med tanken att man har så mycket kunskap och erfarenhet att man inte behöver ta skit men det ska ju inte gå ut över andra. Jag har suttit med dessa personer och de har bara ryckt på axlarna över att deras kollega lämnat ett möte gråtandes. Det är inte sunt.

    Känner ni igen det här beteendet? Är det boomer-generationens sista dödsryck? Hur får man en gubbe eller kärring som snart ska sluta sin yrkesbana att fatta att de kan lämna med huvudet högt utan att trampa på kollegorna på vägen ut?


    Jag känner inte igen att den äldre generationen beter sig som 3 åringar, däremot tycker jag att man tämligen ofta behandlar äldre tämligen märkligt. Som att äldre medarbetare "bara" ska jobba på anpassa sig och lämna plats till yngre förmågor, och samtidigt också täcka upp för människor som faktiskt inte är lämpliga för sitt uppdrag, eller förväntas lämna allt trist och behålla det roliga.

    Min uppfattning är att många chefer helt "luras" av ungas engagemang och "energi" och att de underskattar många äldre medarbetare. Ofta inser man inte att det är svårare att lära om gång 45 och tolkar in att folk med erfarenhet nog är lite tappade, likaså att människors "jobba på" faktiskt inte noteras, utan ständigt läggs fokus på medarbetarna som är nyare.

    Jag vet faktiskt inte om det är så att det du beskriver är särskilt vanligt. Jag tycker det är lite farligt att skaffa sig en uppfattning om detta utifrån de stora konflikter du hanterat och om att det "bara" är kopplat till ålder. Snarare låter det som att ni har en allmän dåligt kultur där medarbetare som är över 60 faktiskt "ger upp" och motverkar en bra arbetsmiljö.

    Jag är övertygad om att detta inte bara beror på människors ålder, utan det handlar om annat.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Skärpning) skrev 2024-04-24 17:44:03 följande:
    Varför beter sig 60+ som självsvåldiga treåringar på jobbet?

    Jag är själv inte purung, runt 50, och har sedan några år haft två olika chefspositioner för enheter med 15-20 medarbetare. Jag har hanterat tre djupa konflikter under den här tiden och flertalet mindre situationer där jag behövt ta någon i örat eller be en annan chef ta en medarbetare i örat. I alla fall utom ett har det handlat om medarbetare som har få
    år kvar till pension. Jag blir så trött
    på detta mönster. Jag skulle vilja tro att man med ålder blir lite ödmjuk, ser det större perspektivet och låter saker vara. Men nej. De ska klampa på, över yngre kollegor, utanför sina ramar. De kan påstå att det handlar om att sakfrågan är så viktig men jag tror det snarare är att de desperat vill bevisa att de är relevanta. Även om det innebär att en kollega känner sig överkörd eller i värsta fall blir utbränd.

    Jag kan känna sympati med tanken att man har så mycket kunskap och erfarenhet att man inte behöver ta skit men det ska ju inte gå ut över andra. Jag har suttit med dessa personer och de har bara ryckt på axlarna över att deras kollega lämnat ett möte gråtandes. Det är inte sunt.

    Känner ni igen det här beteendet? Är det boomer-generationens sista dödsryck? Hur får man en gubbe eller kärring som snart ska sluta sin yrkesbana att fatta att de kan lämna med huvudet högt utan att trampa på kollegorna på vägen ut?


    Eftersom du är 50 så är det ju bara några år kvar tills någon får ta dig i örat som den gubbe/käring du är. 


    Nej men ärligt talat så tror jag att det mer handlar om individer än om åldrar på ditt jobb. 

    Att ni har många konflikter kan ha med atmosfären på er arbetsplats att göra.


     

  • Postman
    Anonym (Tiden berättar) skrev 2024-04-24 22:23:27 följande:
    Jag känner inte igen att den äldre generationen beter sig som 3 åringar, däremot tycker jag att man tämligen ofta behandlar äldre tämligen märkligt. Som att äldre medarbetare "bara" ska jobba på anpassa sig och lämna plats till yngre förmågor, och samtidigt också täcka upp för människor som faktiskt inte är lämpliga för sitt uppdrag, eller förväntas lämna allt trist och behålla det roliga.

    Min uppfattning är att många chefer helt "luras" av ungas engagemang och "energi" och att de underskattar många äldre medarbetare. Ofta inser man inte att det är svårare att lära om gång 45 och tolkar in att folk med erfarenhet nog är lite tappade, likaså att människors "jobba på" faktiskt inte noteras, utan ständigt läggs fokus på medarbetarna som är nyare.

    Jag vet faktiskt inte om det är så att det du beskriver är särskilt vanligt. Jag tycker det är lite farligt att skaffa sig en uppfattning om detta utifrån de stora konflikter du hanterat och om att det "bara" är kopplat till ålder. Snarare låter det som att ni har en allmän dåligt kultur där medarbetare som är över 60 faktiskt "ger upp" och motverkar en bra arbetsmiljö.

    Jag är övertygad om att detta inte bara beror på människors ålder, utan det handlar om annat.

    Precis så känner jag med. Du har en poäng i det du nämner. Speciellt detta att chefer bländas av ungas energi och att unga är naiva och springer på precis alla bollar som kastas ut, det gillar ju chefer.  


    Hur ofta behövs inte heller alla äldre när de unga energiska antingen går in i väggen eller ständigt måste vara hemma på grund av vabb, f-ledigt eller annat som har med småbarnen att göra. 

Svar på tråden Varför beter sig 60+ som självsvåldiga treåringar på jobbet?