• Sand13

BIM maj 2024

En grupp för oss som hoppas på PLUS i maj! Lycka till allihopa! <3

• Svar på tråden BIM maj 2024
  • fancyr
    littlewickewire skrev 2024-05-10 08:38:14 följande:

Här kommer en till tempkurva, från appen premom så inte lika tjusig 😅
    Men blir inte klok på den. Först en ökning, sen en dipp, och sen nu en rejäl ökning från igår? Vad kan det betyda?

Den röda linjen är LH-stegringen och den blå är temperatur. 

Kan ju va så att du inte riktigt lyckades ägglossa? 
  • Anonym (Anonymous)

Men blir inte klok på den. Först en ökning, sen en dipp, och sen nu en rejäl ökning från igår? Vad kan det betyda?

Kan vara en fallback rise, tror det sker när östrogen fortfarande är högt och dämpar ökningen en aning 😊
  • littlewickewire
    fancyr skrev 2024-05-10 11:04:18 följande:
    Kan ju va så att du inte riktigt lyckades ägglossa? 
    Alltså jag hade såå mkt ÄL-symptom, molvärk tydligt i äggstocken, fertilt sekret, öppen och mjuk livmodertapp osv, så skulle bli förvånad om jag inte ägglossat. Ska tilläggas att jag är ganska dålig på att tempa, blir så stressad så vaknar flera ggr per natt, så tempen tas oregelbundet och ev inte alltid efter 4 h sömn. Så litar egentligen nästan mer på de andra symptomen än tempkurvan.
    Anonym (Anonymous) skrev 2024-05-10 11:07:54 följande:
    Kan vara en fallback rise, tror det sker när östrogen fortfarande är högt och dämpar ökningen en aning 😊

Vad innebär en fallback rise? 😊 
  • LillaSam
    littlewickewire skrev 2024-05-09 21:18:16 följande:
    Jag säger till min partner, han är med på noterna och vi har sex en gång om dagen (minst) från typ en vecka innan ägglossning till en vecka efter 😅
    Wow imponerande 😅 Vi har haft lätt att bli gravid tidigare, och nu är det första försöket till syskon så vi mjukstartar lite känner jag! 
  • LillaSam
    fancyr skrev 2024-05-10 06:46:05 följande:

Idag gick tempen upp lite 🙈 den brukar annars börja vandra ner vid äl 10

19977 skrev 2024-05-10 08:50:01 följande:

Nu vill jag också lägga in min karta här 😜 Jag har haft en väldigt seg stegring av tempen efter ÄL av någon anledning. Jag brukar ha skiljelinjen på 36,4 så allt över det brukar betyda att ÄL skett, men denna gång är jag osäker.

Jag tänker egentligen att ÄL skedde kvällen CD16, jag hade toppfertilt sekret den dagen, samt positivt ÄL-test, och kände ett hugg i äggstocken/livmodern på kvällen.

Dagen efter (CD17) var jag torr och det fertila sekretet var som bortblåst, däremot fick jag lika positivt utslag på ÄL-test som dagen innan? Har alltid bara haft tydligt positivt en dag, tidigare? Tempen hade även stigit väldigt lite, men var ändå högre än den brukar vara innan ÄL. 

Jag Brukar ligga mellan 36,8-36,9 efter ÄL, men första dagen med tempohöjning brukar vara lite lägre så typ runt 36,5-36,6. Men denna cykel var det en trög tempstegring som ni ser. Det är först idag på ÄL+4/5 som tempen är på ?bra? nivå.

Fina kurvor ju! Fancyr och 19977 ser lovande ut. Spännande för dig fancyr att tempen inte börjat dippa ännu, hur lång lutealfas har du? Tycker också det ser ut som att du hade ÄL dag 16, 19977. 

svårt littlewickewire, hwr du sovit annorlunda eller tempat senare/tidigare än vanligt? Kanske implantationsdipp?

• fancyr
    LillaSam skrev 2024-05-10 11:37:25 följande:

Fina kurvor ju! Fancyr och 19977 ser lovande ut. Spännande för dig fancyr att tempen inte börjat dippa ännu, hur lång lutealfas har du? Tycker också det ser ut som att du hade ÄL dag 16, 19977. 

svårt littlewickewire, hwr du sovit annorlunda eller tempat senare/tidigare än vanligt? Kanske implantationsdipp?

Jag har 13-14 dagars lutealfas med de flesta på 14 dagar. 
  • 19977

Tack för input! 😍 Ja jag hade nog ÄL på CD16, men blir så förvirrad av att ÄL-testet gav så starkt utslag på CD17, det borde ju ge mindre utslag dagen efter ÄL tycker jag. Men den höga halten av LH kanske hängde kvar i kroppen trots att ägglossningen skett kvällen innan? 😂

Här är bilder på ÄL-testen för CD16 och CD17. Tycker dom ser lika starka ut. Men man ska väl inte lita för mycket på dom heller, alla andra fysiska tecken på fertilt sekret och temperatur indikerade ju att ÄL skedde CD16 så?
  • littlewickewire

Alltså jag sover alltid dåligt när jag tempar 😂 blir så stressad att jag ska glömma typ.. Vaknar typ var tredje timme, därav litar jag inte helt på den, men något bride det väl ändå säga att den har stegrat? Fick 36.60 både kl 4 när jag vaknade, och sen kl 8 när jag vaknade samma morgon. Så upp har det ju gått.. 
  • Snorkfrökenhär
    Bunny s skrev 2024-05-10 10:45:18 följande:
    Okej, vad roligt och spännande att lusten kom tillbaka 🥰
    Tråkigt med det tidiga missfallet. Man blir ju ledsen, även om det är tidigt. Men jag är helt för att testa tidigt ändå, för jag vill gärna få bekräftat och veta om jag är gravid eller ej även om det blir ett tidigt missfall lagom till mensen. Tror det kallas för kemisk graviditet. 
    Då vet man ju att det funkar att bli i alla fall och det är såå tryggt och viktigt att veta när man är lite äldre. 
    Vad känner du? 

Först riktiga försöker säger du. Så kul! 
    Hur länge sen var det nu försökte sist? 

Låter jättebra och lovande att hormonerna är i balans. 
    Upplever att min kropp också är i balans trots flera år på starkare ppiller och med diagnosen pco:s (hormonrubbning). 
    Gjorde utredning 2012 och med hjälp av ägglossnings stimulerande tabletter så fick vi våra två barn. 
    Med stigande ålder (några år utan ppiller) så märkte jag att kroppen kommit igång av sig självt. Läser att det är vanligt när man har pco's och blivit äldre. 
    Så nu har vi förhoppningar om att fixa det här själv. 

Vart i cykeln ligger du? ☺️ Jag är på bim-5
    Är nog närmare 2 år sedan vi la bebisplanerna på hyllan och så kring årsskiftet kom suget tillbaka att försöka en vända till 😅 Jag är periodare och använder ÄL-test och testar tidigt med gravtest ibland och ibland struntar jag i allt och vill inte veta alls 😆 Nu är jag inne på att ha mer koll, testa med ÄL-test och ha mer koll på kroppen osv. Jag har inte haft ÄL än, är bara på cykeldag 11 och brukar inte ha ÄL förrän kring dag 20. Så trög väntan här, haha. 

Roligare för dig som är så nära BIM. Du kan ju snart smygtesta om du vill 😊 Vore ju helt fantastiskt om ni lyckades utan mediciner, även om det ändå är lindrig hjälp jämfört med annat. Jag har fått höra av vår fertilitetsklinik att jag nog också kan få hjälp med Letrozol, men jag har inte än känt att jag vill lämna en massa prover och så, försöker själv ett tag då jag ändå upplever att kroppen är i balans!
  • Anonym (Anonymous)
    littlewickewire skrev 2024-05-10 11:15:28 följande:
    Alltså jag hade såå mkt ÄL-symptom, molvärk tydligt i äggstocken, fertilt sekret, öppen och mjuk livmodertapp osv, så skulle bli förvånad om jag inte ägglossat. Ska tilläggas att jag är ganska dålig på att tempa, blir så stressad så vaknar flera ggr per natt, så tempen tas oregelbundet och ev inte alltid efter 4 h sömn. Så litar egentligen nästan mer på de andra symptomen än tempkurvan.
    Anonym (Anonymous) skrev 2024-05-10 11:07:54 följande:

Vad innebär en fallback rise? 😊 

Fallback rise är när tempen går upp, ner och sen upp för att stanna uppe fram till bim eller +

Haft det själv några gånger, listas enklast ut genom att räkna bakåt från mensen 🙈 
    Men det är rörigt, speciellt om man sover illa, då kan man få falska höga innan ÄL och falska låga efter också. Mitt bästa köp var min Apple Watc, så man slipper tänka på det. 

Men eftersom du hade starka tecken på ÄL annars skulle jag räkna med ÄL vid första höjningen och sen att det är en fallback rise. 

Svar på tråden BIM maj 2024