• Tom Araya

    Fyfan så usla politiker vi har!

    Politiker på alla nivåer och av alla färger är allt för ofta helt urkassa.

    Skatteutjämningssystemet drogs igång 1977 och syftade till att fördela ekonomiska resurser från rika kommuner till fattigare, för att förhindra en ond cirkel som fattiga kommuner inte kunde ta sig ur.
    För 50 år sedan hade invånarna i Botkyrkas kommun i genomsnitt bara 62 % av Lidingöbornas inkomst.

    Problemet är att kommuner får bidrag utan motkrav. De behöver således inte spara något eller satsa på att höja nivån för utbildning och sysselsättning för att undvika bidragsberoende. 

    Botkyrka kommuns invånare har idag bara 55 % av Lidingöbornas inkomst i genomsnitt.

    Malmö får årligen 6 miljarder kronor i bidrag, men väljer att satsa flera miljoner på projekt som en skattesamordnare, en skatepark och en skateskulptur.

    ?Lidingö vill inte betala för skejtare i Malmö.? ? Sydsvenskan

    Samtidigt är Lidingö en av de kommuner som sysslar med sk "social dumpning". D.v.s. att de ser till att personer med stora stödbehov flyttar till andra kommuer, vilket såklart innebär att kostnader flyttas från rika kommuner till fattigare (eftersom tillgången på bostäder oftast är högre där).

    Social dumpning i var tredje kommun - Dagens Samhälle (dagenssamhalle.se)

    Regeringen utreder social dumpning | SVT Nyheter

    Regeringsutredare: Social dumpning strider mot lagen | SVT Nyheter

    Social dumpning | SVT Nyheter

    Åtgärder mot social dumpning (Interpellation 2022/23:157 av Peter Hedberg (S)) | Sveriges riksdag (riksdagen.se)

    Regeringen lägger ner utredningen om att motverka social dumpning | SVT

    Nyheter

    Kommuner var emot social dumpning ? gör själva samma sak - P4 Örebro | Sveriges Radio

    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/motverkande-av-social-dumpning_hb10571/

    Man jobbar verkligen från flera håll och med olika strategier för att förstöra det här landet.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-27 19:39
    Rättar stavning.
    I meningen nedan ska det stå skatesamordnare, inte skattesamordnare.
    "Malmö får årligen 6 miljarder kronor i bidrag, men väljer att satsa flera miljoner på projekt som en skattesamordnare, en skatepark och en skateskulptur."
  • Svar på tråden Fyfan så usla politiker vi har!
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-04-22 08:32:18 följande:

    Allt åt alla-kommunisterna som vill ha billigare eller helst "gratis" kollektivtrafik får väl pusha sina region och kommunpolitiker till att höja skatterna så subventionerna kan ökas. Ökas bränslepriserna så följer priset på kollektivtrafik efter. Det fattar inte sojatöntarna.


    I rimlighetens namn borde vi som bor där kollektivtrafik saknas kompenseras med fullt reseavdrag.


    När det fanns 2 flygplatser i närheten (inom en timme med bil) kunde jag åka upp på morgonen till ett möte på Arlanda, och hem igen på kvällen. Nu tvingas jag till en hotellövernattning i Mordor om jag ska åka tåg då det är rena lotteriet om lokaltåget går eller om jag ska missa anslutningen till stambanan. 
    Det blir oftast att jag kör bil, men det är också ett jävla krångel då företaget kräver att vi åker hyrbil som ska hämtas och lämnas. 


    Välkommen till 2020-talet och digitala möten. Du kan vara på Arlanda på en grisblink och sedan på Landvetter, Kastrup eller JFK sekunder senare.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Kirenaj68 skrev 2024-04-22 15:22:14 följande:

    Kan vanligt folk oavsett partisympatier umgås som folk med varandra borde det vara det minsta man skulle kunna kräva det av våra politiker, men varenda dag är inägg i tidningen där politiker kastar skit på varandra. Det vore bättre om de satte sig och pratade med varandra istället, Även politiker från ytterkanterna hittar ibland gemensamma ståndpunkter. Dessutom borde riksdagsspärren höjas till 8%. Vad vi behöver nu är starka partier. Inte små ytterlighetspartier som tillägnas oproportionerlig stor betydelse.


    Våra politiker samarbetar med varandra mest dag in och dag ut på alla nivåer. Det som uppmärksammas av pressen och kommer till kommer till allmänhetens kännedom är inte det dagliga arbetet. Det hade varit för tråkigt att läsa om allt man är överens om.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (jag)

    Usla är nog alldeles för snällt sagt, jag skulle kalla det för rent korrupta i många fall och på alla nivåer.

    Korrupta politiker finns överallt i världen men det jag finner mest anmärkningsvärt och lite unikt för just Sverige är hur allt bara tystas ner, eller rättare sagt, det framkommer saker som i många andra lände skulle leda till protester och kravaller men här bli det en notis i tidningen nån gör en pudel och sen är det glömt.

    Jag menar hur länge har det snackats om vinster i välfärden, 20-30 år? Har det hänt nåt, inte ett skit och Sverige är en av väldigt få länder i världen som tillåter sånt skit.


  • nihka
    Anonym (jag) skrev 2024-04-22 17:50:38 följande:

    Usla är nog alldeles för snällt sagt, jag skulle kalla det för rent korrupta i många fall och på alla nivåer.

    Korrupta politiker finns överallt i världen men det jag finner mest anmärkningsvärt och lite unikt för just Sverige är hur allt bara tystas ner, eller rättare sagt, det framkommer saker som i många andra lände skulle leda till protester och kravaller men här bli det en notis i tidningen nån gör en pudel och sen är det glömt.

    Jag menar hur länge har det snackats om vinster i välfärden, 20-30 år? Har det hänt nåt, inte ett skit och Sverige är en av väldigt få länder i världen som tillåter sånt skit.


    Sverige är en av världens minst korrupta länder (sjätte plats), men det finns så klart alltid utrymme för förbättring särskilt med tanke på att vi tidigare varit än mindre korrupta:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-allt-mer-korrupt
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-04-22 18:00:59 följande:
    Sverige är en av världens minst korrupta länder (sjätte plats), men det finns så klart alltid utrymme för förbättring särskilt med tanke på att vi tidigare varit än mindre korrupta:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-allt-mer-korrupt
    Vad menas med Att över hälften av länderna hamnar på poäng lägre än medel är allvarligt ? Var skulle de annars hamna?
  • Embla twopointoh
    Tow2Mater skrev 2024-04-22 19:54:35 följande:
    Vad menas med Att över hälften av länderna hamnar på poäng lägre än medel är allvarligt ? Var skulle de annars hamna?
    Det som är allvarligt är att så många inte förstår statistik, inte ens journalister på SVT ...
  • Tow2Mater
    Embla twopointoh skrev 2024-04-22 20:04:57 följande:
    Det som är allvarligt är att så många inte förstår statistik, inte ens journalister på SVT ...
    Absolut.

    Men om fler länder hamnar strax under medel vore det ju bättre än att färre länder hamnar i botten. Båda drar ju ner medlet. SVT vet antingen inte vad statisik är, eller så verkar de tycka att några länder i botten vore bättre än fler strax under medel.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-04-22 19:54:35 följande:
    Vad menas med Att över hälften av länderna hamnar på poäng lägre än medel är allvarligt ? Var skulle de annars hamna?
    Att det är allvarligt för just de länderna?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (systemfel)
    Tow2Mater skrev 2024-04-22 19:54:35 följande:
    Vad menas med Att över hälften av länderna hamnar på poäng lägre än medel är allvarligt ? Var skulle de annars hamna?
    Ordet "medel" i texten syftar till nivån 50 poäng på en skala från 1 till 100. Otydligt skrivet men i sak korrekt eftersom alla länder, teoretiskt, kan ha 100 poäng.

    Så här blir texten tydligare

    "Inget land når full pott och medelvärdet hamnar på 43. Att över hälften av länderna hamnar på poäng lägre än medel [50 poäng] är allvarligt, enligt Transparency International."
Svar på tråden Fyfan så usla politiker vi har!