• Anonym (Frågande...)

    Vem ska stå för lusmedlet? Vi eller biomamman?

    Har ett bonusbarn som har fått återkommande fall av huvudlöss i vinter. Det har alltid upptäckts hos biomamman först så hon har behandlat barnet men vi självklart återbehandlt efter 1 vecka som man ska. Biomamman har då aldrig skickat med medlet. 
    Nu har det visat sig att mina barn eller ja våra gemensamma barn har fått springmask och bonusbarnet har varit hos oss i veckan. Min sambo säger att barnet ska komma hit och få tabletter om hon fått skiten också men jag tycker att barnets mamma ska stå för det. Det kostade mig över 400kr för att behandla hela familjen och vill inte betala mer.. Rätt eller fel?

  • Svar på tråden Vem ska stå för lusmedlet? Vi eller biomamman?
  • Anonym (Maud)
    Anonym (Mm) skrev 2016-03-01 20:59:27 följande:

    Hittills har väl mamman inte nekat till att köpa medicinen. Av vad jag kan läsa från ts inlägg så är det ts och hennes sambo som bråkar. Pappan tycker att han ska betala själv. Ts tycker att mamman ska betala. Mamman ifråga verkar inte vara tillfrågad.

    I mina ögon är det ts som är barnslig som tjafsar med sin sambo för att han vill köpa medicin till sitt eget barn.


    Så läser inte jag det. Det är väl mamman som krävt av pappan att ta över tabletter istället för att köpa egna?
  • Anonym (Frågande...)
    Anonym (Soc) skrev 2016-03-02 09:51:46 följande:
    Är pappan hemma och är sjuk? Hur som helst så tycker han att han har råd att betala behandlingen för alla sina barn.
    Nä JAG är hemma och är sjukskriven?JAG har betalat maskmedicinen. och ja JAG väger 20 kg för mycket..
  • catie

    TS ska ta upp detta med pappan och lösa detta på ett sätt som inte sätter barnet i kläm. Tänker såhär vill pappan stå för medicinen så är det hans val och då får ju ts acceptera det..
    Tror inte nån mår väl i det här. 
    Sen vet vi här inte hela historien runt allt troligtvis mer som ligger i grunden till att det är såhär.

    Själv varit bonusförälder och det va aldrig nån fråga om att inte betala mediciner som barnen behövde oavsett var dom va vid insjuknandet. Vi betalade allt för vi hade det bättre ekonomiskt.

    Idag har mina en bonusmamma som lägger sig i allt som jag och pappan ska dela på (sånt som vi (pappan och jag) kommit överens om för ca 5 år sen)
    Gäller det pengar så får pappan inte va med och dela längre för bonusmamman, har märkt att det även numer gäller mediciner.

    Hoppas verkligen ni löser detta på ett bra sätt :)

  • Anonym (Maud)
    Anonym (Frågande...) skrev 2016-03-02 10:27:48 följande:
    Nä JAG är hemma och är sjukskriven?JAG har betalat maskmedicinen. och ja JAG väger 20 kg för mycket..
    Personligen skulle jag inte vilja gå det där extra ärendet till apoteket. Jag tolkar det som att du har köpt ut så mycket som beräknas gå åt för att behandla barnen och även er vuxna. Däremot har du inte köpt till bonusbarnet, eftersom hen inte är drabbad (ännu) och därmed inte anses behöva behandling. Stämmer det?
  • Anonym (.)

    Har du och sambon gemensam ekonomi eller separat? Du skall ju inte använda dina pengar till hans barn. Eller är det era gemensamma pengar du använder?

  • Anonym (Soc)
    Anonym (Frågande...) skrev 2016-03-02 10:27:48 följande:
    Nä JAG är hemma och är sjukskriven?JAG har betalat maskmedicinen. och ja JAG väger 20 kg för mycket..
    Då kan du väl be pappan att han köper tabletter så att det räcker åt hans dotter? Hur svårt kan det vara?
  • Anonym (Frågande...)
    Anonym (Mm) skrev 2016-03-02 07:05:06 följande:
    Så dina barn är alltså inte ordentligt behandlade? Grattis, då får du snart börja om från början igen med nya kostnader och mera tjafs.
    hur menar du med att dom inte är ordentligt behandlade? 
    jag får inte ihop det
  • Anonym (Frågande...)
    Anonym (.) skrev 2016-03-02 13:11:32 följande:

    Har du och sambon gemensam ekonomi eller separat? Du skall ju inte använda dina pengar till hans barn. Eller är det era gemensamma pengar du använder?


    ärligt så vet jag inte vad vi har riktigt.. vi har delad kan man säga..
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Frågande...) skrev 2016-03-02 14:07:15 följande:
    hur menar du med att dom inte är ordentligt behandlade? 
    jag får inte ihop det
    Du skrev att du bara fick i barnen halva dosen. Då är de inte ordentligt behandlade.
    Anonym (Frågande...) skrev 2016-03-02 14:07:54 följande:
    ärligt så vet jag inte vad vi har riktigt.. vi har delad kan man säga..
    Be honom att ta från sin lön och köpa medicin till sin dotter. Så svårt kan det inte vara.

  • Anonym (Frågande...)
    Anonym (Soc) skrev 2016-03-02 14:29:28 följande:
    Du skrev att du bara fick i barnen halva dosen. Då är de inte ordentligt behandlade.
    Anonym (Frågande...) skrev 2016-03-02 14:07:54 följande:
    ärligt så vet jag inte vad vi har riktigt.. vi har delad kan man säga..
    Be honom att ta från sin lön och köpa medicin till sin dotter. Så svårt kan det inte vara.

    Nä, jag skrev att om mina barn hade tagit sin medicin riktigt så hade det räckt åt sambons dotter också men du schabbla dom bort två tabletter 
  • Anonym (Frågande...)
    Anonym (Soc) skrev 2016-03-02 14:29:28 följande:
    Du skrev att du bara fick i barnen halva dosen. Då är de inte ordentligt behandlade.
    Anonym (Frågande...) skrev 2016-03-02 14:07:54 följande:
    ärligt så vet jag inte vad vi har riktigt.. vi har delad kan man säga..
    Be honom att ta från sin lön och köpa medicin till sin dotter. Så svårt kan det inte vara.

    men jag kan fortfarande inte fatta hur vissa som du tycker att jag ska stå för maskmedicinen men mamman ska inte behöva stå för lusmedlet när barnet är här.. vad är skillnaden? om jag nu gjort så sambons dotter smittat ner mamman och hela den familjen nu, tycker du då att jag ska stå för deras medicin då också? sjukt...
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Frågande...) skrev 2016-03-02 15:01:44 följande:
    Nä, jag skrev att om mina barn hade tagit sin medicin riktigt så hade det räckt åt sambons dotter också men du schabbla dom bort två tabletter 
    Behöver era gemensamma barn verkligen 16 tabletter om det räcker med två till hans dotter?
    Anonym (Frågande...) skrev 2016-03-02 15:03:24 följande:
    men jag kan fortfarande inte fatta hur vissa som du tycker att jag ska stå för maskmedicinen men mamman ska inte behöva stå för lusmedlet när barnet är här.. vad är skillnaden? om jag nu gjort så sambons dotter smittat ner mamman och hela den familjen nu, tycker du då att jag ska stå för deras medicin då också? sjukt...
    Jag skriver att PAPPAN ska stå för det. Han VILL stå för det för att ERA barn har ev. smittat sin storasyster. Hur svårt kan det vara? Ingen har skrivit att du ska betala något och än mindre att någon av er ska stå för ev. medicin till mamman...

  • Anonym (Soc)

    Ts om det handlar om 2 tabletter så är det 14 spänn som du gnäller om. Är det värt att bråka med din man/sambo om 14 kronor ur hans egen lön??

  • Anonym (Mm)
    Anonym (Maud) skrev 2016-03-02 10:03:35 följande:
    Så läser inte jag det. Det är väl mamman som krävt av pappan att ta över tabletter istället för att köpa egna?
    Om du läser alla ts inlägg så kan du se att mamman inte ens är tillfrågad. Det är ts som har en principdiskussion med sin sambo. Hon tycker att eftersom föräldrarna köpt hälften av lusmedlet var under vintern så ska pappan inte betala maskmedicin till dottern. Pappan tycker att han ska köpa medicin till dottern.
  • Anonym (Maud)
    Anonym (Mm) skrev 2016-03-02 17:26:57 följande:
    Om du läser alla ts inlägg så kan du se att mamman inte ens är tillfrågad. Det är ts som har en principdiskussion med sin sambo. Hon tycker att eftersom föräldrarna köpt hälften av lusmedlet var under vintern så ska pappan inte betala maskmedicin till dottern. Pappan tycker att han ska köpa medicin till dottern.
    Jag har läst alla inlägg. Men om det är som du säger så tycker jag pappan får gå till apoteket själv och handla medicinen om han vill det. Hade jag köpt tabletter som var tänkt att räcka till hela behandlingen av mig och mina barn så hade jag inte gått iväg en gång till, det hade pappan fått sköta själv.
Svar på tråden Vem ska stå för lusmedlet? Vi eller biomamman?