• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (man)
    Anonym (.) skrev 2020-09-02 00:02:05 följande:
    Vad tänker du om de flera tusen som normalt sett hade dött av influensa och andra infektioner, men som vi räddat till några månaders/års längre liv? Allt är inte svart eller vitt.
    Vad jag tänker? Jag tänker att det är totalt irrelevant vilka vi räddat från att dö av vad som helst annat än covid när vi diskuterar covid i en tråd som handlar om covid. 
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-09-02 00:24:20 följande:
    Två lajkes redanSkrattande

Förutom de där lajksen som jag antar är klustersammanhållningsbefrämjande, ehuru man sällan ser dem i mer profana sammanhang, så är jag mer road av varianten att markera ett inägg man inte vill svara på med ett åpple.

Själv är jag inte så mycket för retoriska piruetter, utan besvar inlägg eller avstår.

Men det finns ju folk till allt.
    Aaawww vart du avis på FuckGoggleAskMes, lajks.Gråter

Du behöver inte vara ledsen ni i nationalistligan har ju klappat varandras ryggar ganska duktigt ikväll, det är ju nästan så man fick en klump i halsen av all kärlek som flödat mellan er... så fint Hjärta
  • Anonym (.)
    Anonym (man) skrev 2020-09-02 00:31:06 följande:

Vad jag tänker? Jag tänker att det är totalt irrelevant vilka vi räddat från att dö av vad som helst annat än covid när vi diskuterar covid i en tråd som handlar om covid. 

Du ser alltså inte sambandet med covid?
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-09-02 00:39:00 följande:
    Aaawww vart du avis på FuckGoggleAskMes, lajks.Gråter

Du behöver inte vara ledsen ni i nationalistligan har ju klappat varandras ryggar ganska duktigt ikväll, det är ju nästan så man fick en klump i halsen av all kärlek som flödat mellan er... så fint Hjärta
    Det var en tolkning som motsvarar min uppfattning om din tolkningsförmågaSkrattande
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-09-01 23:43:37 följande:
    Japp

Jag förlöjligar inte hur man räknar covid döda, jag förlöjligar patetiska försök att trolla bort eller ner antal döda med väldigt kreativt räknande. Finns det minsta möjlighet att personen hade kunna dö av nåt annat så räknas hen inte som civid offer... kom igen.

Resterande frågor är lite märkliga, är du säker på att du inte drabbats av minnesförlust, du har trotts allt varit väldigt aktiv diskussioner kring alla punkter du nu undrar över. Eller är det bara det selektiva minnet som spökar igen?

Ska bli intressant och se om andrea håller med dig.

Hur kommer det sig att du inbillar dig saker om vad vi säger om under/överdödligheten?
    Förstår du inte att under/överdödlighet säger nått i förlängningen?
    Du verkar upprörd över mindre dör idag och skapar denna underdödlighet.

Dock en sak vet jag, det du skriver om detta till mig, det är bara en fantasi du skapat om mig och vad jag säger om den nämnda under/över-dödligheten.
    Du ger mer än en här en känsla av att du är arg vi har en underdödlighet som börjar ge en annan bild av de dödade.
    Är du medveten om att varje år vid influensa tider så ökar dödligheten bland de äldre och känsliga markant?
    Och vi hade för nått år sedan en mycket hög överdödlighet, utan ett speciellt överdrivet virus och vi hade vaccin.

Jag får känslan av att du gett upp, och nu ska förstöra diskussionen.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (.) skrev 2020-09-02 00:02:05 följande:
    Vad tänker du om de flera tusen som normalt sett hade dött av influensa och andra infektioner, men som vi räddat till några månaders/års längre liv? Allt är inte svart eller vitt.

Den förskjutningen som det verkar vara till viss del, den verkar sm den är totalförbuden att lyfta.
    Och att de inbillar sig vi berättar nått helt annat, och att vi ska trolla bort döda.
    Vet inte hur man kan ha så livlig fantasi.

Detta med svart och vitt, det är ett vanligt sätt för denna typen av diskussioner.
    Och där de vill berätta det är bara jag som kan ha rätt med sina exempel.
    Och de har noll tålamod att nå fram till nått och invänta fakta.
    Det är fakta att vi ser den trenden att vi har en underdödlighet, och frågan är vart den leder oss(och det är här efter man lägger orden i mun...)

Vet faktiskt inte varför en del har så svårt och vänta och se vad fakta säger oss, och av fakta som är viktig för att förstå.
    Och vi hamnar som med vi initiala smitta, och att man vägrar förstå att viruset var här i en omfattning innan vi ens visste det fanns på Svensk mark.

Där man bara blir argare och argare allt eftersom vi får insett att det var här tidigt.
    Det roliga är dock om vi leker med tanken att den faktan inte kom eller existerade.
    Så innebär det att vi är UNIKA i Sverige, och haft en smittspridning som inte ens existerar i ett R0-tal, då det talet skulle var på upp mot 50-100.(Kanske inte ens det räcker.)
    Dock förklara logiken där, är av ett stort ointresse, för det skulle vara det samma som att säga smittan var här tidigt och i omfattning så det kommer man definitivt vägra.

Gillar att det finns såna här logiska punkter, som är omöjliga att bryta sönder.
    Man har valet mellan den troliga att smittan var här tidigt, som andra länder som hade en hög initial smitta av COVID-19, eller att man hade ett R0-tal som var utomjordiskt mot alla andra länders.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-09-02 06:51:21 följande:
    Det var en tolkning som motsvarar min uppfattning om din tolkningsförmågaSkrattande
    Misstänker det inte finns nått intresse att tolka nått, än åt ett håll.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-09-02 06:47:37 följande:

Är du nationalist?
    Undrar då detta verkar vara det nya invektivet som vi får här.

Personligen är jag inte, men om nationalist betyder att man någon gång per år tänker i Svenska termer.(Och här kommer jag få semantik tillbaka, och berätta för mig att jag pratat om den Svenska strategin och göra likhetstecken på nationalism, men man är van med sånt och åker in i ena örat och ut i andra i samma tusendel)

Vet faktiskt inte vad jag ska vara medveten om, dock finner jag det lustigt att de så ofta söker sig ifrån ämnena och när fram till person och tror det är ett argument för sak.

FuckGoggleAskMe skrev 2020-09-01 23:51:28 följande:
    Utesluta någon från diskussionen? Klyban du är inte någon moderator och kan inte säga detta. 

Jag pratat ämnesmässigt och att man utesluter sig ifrån en diskussion med det beteendet.
    Och nu vet du det, och aldrig mer behöver upprepas.

Nej, men Påven Johannas benämning coronanationalister såger inte mycket om dem hon kallar coronanationalister men ger förmodligen en ledtråd till hennes sätt att resonera.

I andra mer politiska trådar än den här så finns det inget som upprör en del av Familjelivs aktivister som när någon postar en länk till en artikel som är positiv för sverigebilden, i synnerhet om det handlar om att Sverige har ett mycket gott anseende bland andra länders befolkningar.

i den bemärkelsen är jag "nationalist". Jag gillar Sverige, jag blev glad när Frida karlsson slog Therese Johaug i Holmenkollen i pandemins början - men nationalist enligt ordets egentliga betydelse är jag inte, inte ens coronanationalist.

Men jag tycker benämningen är rätt fyndig, åtminstone sett till att kritikerklustret annars brukar vara betydligt mindre subtila i ansträngningen att hålla andra åsikter än klustrets på så långt avstånd som möjligt.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-09-01 22:15:56 följande:
    Precis som jag skrev hade jag inte förväntat mig ett sakligt svar.

Jag misstänker att dina fakta kring att den asymptomatiska smittspridningen från supersmittspridare kan bli en cliffhanger som mynnar ut i ett platt fall.

Det är för övrigt min erfarenhet tfrån diskussionen på Familjeliv att somliga inte precis är angelägna om att belägga sina påståenden med fakta. Ett faktum som i synnerhet tycks gälla nyauktoritära kluster.

Nåja, jag känner inte till några exempel på att det är asymptomatiska superspridare som driver smittan - och hade heller inte förväntat mig att få några exempel.
    Mina fakta? Jag återgav FHMs fakta. Tycker du alltså att Johan Carlson är osaklig? Du kanske rentav bedömer honom som varande icke trovärdig? 

Måste vara det som är den berömda körsbärsplockningen vi så ofta får berättat för oss om. 
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-09-02 07:05:30 följande:
    Misstänker det inte finns nått intresse att tolka nått, än åt ett håll.
    Jag tyckte jag skulle kolla upp KlantSmurfens beskrivning att de som anser att Sveriges coronastrategi är korrekt inte gör mycket annat än att lajka varandras hyllningar.

Går du igenom den här tråden så kan du lätt konstatera att det i verkligheten ser lite annorlunda ut. För övrigt brukar det även vara så i mer politiska trådar där nyauktoritära gillar varandra.

Själv tycker jag att företeelsen är rättt oförarlig, ehuru en smula jagsvag.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin