• B Elanna

Cosmic XTP underkänd i senaste ViFöräldrar!

Jaha, kändes ju bra att man äger en Cosmic XTP och kör runt sonen i när stolen fick bottenbetyg i nya numret av Vi Föräldrar!

"Fästet släppte och stolen slungades ur sätet." VA?! Usch, måste maila Akta och höra vad de har för kommentarer till detta!

• Svar på tråden Cosmic XTP underkänd i senaste ViFöräldrar!
  • Vitsippa

Man testade med en docka som vägde 15 kg i 56 km/h, dvs inte särskilt tungt då stolana ska klara 25 kg.

• Tate

På Aktas hemsida har de ju en film där de testar cosmic bakåtvänd i 64 km i timmen. Och det tycktes ju gå bra...?

• Vitsippa

Ja, annars hade de nog inte visat filmen där...

Jag tror att bromssträckorna var olika långa med.

• Fjäril

Om någon får tag på Akta eller har mer info får ni gärna skriva så vi andra vet. Jag läste också testet och blev helt chockad över resultatet. Brios stol som var med fick bättre resultat men på deras kommentarer stod det att stolen gått av mellan rygg och sits. Jag vet inte hur de bedömmer testet men hur kan det vara "bättre"???

• Carolinejosefine

De hade satt fast stolen på ett felaktigt sätt i testet som Vi för gjorde

• SaramedM

Vem säger att de inte satt fast dom rätt? Acta? Det skulle jag inte lite på

• Bugatti

Det är VTI som säger att de inte har satt fast den korrekt. Klipper in texten från Akta nedan, samt en beskrivning av de två bilderna.

Hej!

Fick nedanstående svar om Akta Graco Cosmic, plus två bifogade bilder om hur stolarna hade monterats på VTI. I det fall där hela stolen står uppe på sätet åkte den loss, men när den monterades med klacken "över kanten" och stödben (vilket också är enligt instruktionen i bruksanvisningen från Akta) så satt den säkert och fick godkänt, något som inte alls nämns i texten i Vi föräldrar...

Efter någon veckas panik känner jag mig nu säker med Cosmic igen. Tycker att det är synd att Vi Föräldrar inte alls nämner att stolen faktiskt fick helt godkänt från VTI när den monterades korrekt... (obs att detta inte är Aktas försäljningspropaganda, utan jag har också kontaktat VTI för information).
    /Bugatti

Angående krocktester av våra bilbarnstolar

Bäste konsument!
    I en nyligen publicerad test av sju bilbarnstolar, finns bland andra Duo XTP och Cosmic XTP från AKTA GRACO.

Man har utsatt bilbarnstolarna för påfrestningar på 38 g. Det vill säga 65 procent högre än den lagstadgade ECE R44-normen som måste uppfyllas för att man ska få sälja en bilbarnstol i EU. Jämfört med det svenska T-godkännandet, där påfrestningen är max 20g, är påfrestningen hela 90 procent högre.

Studier från verkliga olyckor (Wenäll, VTI; Malm, Folksam) visar med tydlighet att de största problemen är att många barn åker utan barnstol och att föräldrar placerar sina barn i framåtvända system för tidigt. Risken att skadas ökar 5 gånger om ett barn placeras framåtvänd jämfört med bakåtvänd. Inte i någon kollision har det kunnat konstateras att barn i bakåtvända stolar har skadats eller dödats p g a att stolen gått sönder eller varit felaktigt monterad. De få dödsfall med barn i bakåtvända stolar vi har i Sverige uppstår oftast i våldsamma kollisioner med tunga fordon där inga åkande överlever. I verkliga olyckor kan också konstateras att just i kollisioner med högt våld är skillnaden mellan bakåtvända och framåtvända system avgörande för om ett barn ska klara livet eller ej. I Sverige har ett antal frontalkollisioner uppmärksammats där barn dödats i framåtvända stolar p g a nack- och skallskador. Hade framåtvända system körts i motsvarade krocktest som nu gjorts hade resultaten visat på ca 3 gånger högre nackkrafter än ett barn tål.

Cosmic XTP testades av ICRT, en europeisk konsument organisation, våren 2005 med godkänt resultat gällande både frontal- & sidokollisionstest. Vid frontalkollisionstestet var påfrestningen 34g.

Vid ett krocktest utfört av en finsk motortidning, Tekniikan maailma nr 10/05 (Teknikens värld) våren 2005, utsågs Cosmic XTP till bäst i test och Duoflex XTP till näst bäst i test. Vid detta tillfälle testades även bilstolarna i sidokollision, något som ej gjordes vid Vi Föräldrars test.

Vid egna uppföljande tester hos VTI, Statens Väg- o Transportforskningsinstitut, 12/5 2006 visade det sig att när Cosmic XTP placeras med klacken nedanför eller strax ovanför säteskanten och monteras med banddragningen med clips, så klarar Cosmic XTP detta test mycket väl. (ref: Tommy Pettersson, VTI)
    Vid Vi Föräldrars test placerades Cosmic XTP uppe på sätet med framkanten mot bilsätets rygg ? en montering som, av utrymmesskäl, ej är möjlig med ett barn på 15 kg.

Cosmic XTP är en av de säkraste bilstolar Ditt barn kan färdas i - förutsatt att den är rätt monterad. Den är godkänd, uppfyller och t o m. överträffar de lagkrav som ställs.

Med vänliga hälsningar,
    Sten-Åke Kjellstedt (Områdeschef Norden & Central Europa AKTA GRACO)
    Catherine Reimer (Marknadschef AKTA GRACO)

• Vitsippa

Bugatti: Intressant! Men fortfaranade har ju stolen lossat när den har monterats uppe på sätet, vilket ibland är den enda möjliheten.

• SadAngel
    B Elanna skrev 2006-06-01 11:35:55 följande:
    Jaha, kändes ju bra att man äger en Cosmic XTP och kör runt sonen i när stolen fick bottenbetyg i nya numret av Vi Föräldrar!

"Fästet släppte och stolen slungades ur sätet." VA?! Usch, måste maila Akta och höra vad de har för kommentarer till detta!
    Har själv en akta graco cosmic, jag fick ingen instruktionsbok till och när jag ska in på deras hemsida så finns där ingen mejladress eller telenr till dem.
  • Joico
    SadAngel skrev 2010-10-25 16:07:58 följande:
    Har själv en akta graco cosmic, jag fick ingen instruktionsbok till och när jag ska in på deras hemsida så finns där ingen mejladress eller telenr till dem.
    Men gud, tråden är över 4år gammal!!
Svar på tråden Cosmic XTP underkänd i senaste ViFöräldrar!