• Anonym (Starter)

Gravidönskan

Hej! Skriver denna tråden då jag behöver lätta mitt hjärta.. jag och min man försöker bli gravida. jag tempar och ibland använder jag ägglosningstest för att pricka in ägglossningen. Vi vill inte pressa och stressa i barnverkstaden så vi har lite tanken i att blir det så blir det alltså ingen överdrtift i ?kramandet? utan bara lite oftare. Vi startade i september/oktober 2024. med tidens gång har nu längtan Efter bebis ökat. Jag är orolig att vi inte kan. När ska jag söka hjälp? Hur har det gått för er andra? Dela gärna med er av era historier.. allt ifrån planering, tempokurvor, tankar. kram!

• Svar på tråden Gravidönskan
  • Lovve123
    Anonym (Starter) skrev 2025-04-15 21:29:13 följande:

rosen rot har jag tagit fram till ägglossningen. Ska nog ta och köpa mig bidrottninggelé. vad tydligt och bra du förklarade! tack tar verkligen in detta tips! Hur länge fick ni försöka Tills ni blev gravida?

Så lite så!
    Hoppas det går vägen för er snart
    Vi försökte i ett år utan framgång och samma månad jag gjorde det här som jag beskrev så fick vi vår lilla bebis.
  • Anonym (Starter)

Ja man vet ju aldrig om det är slumpen. Men oavsett så tror jag att kroppen får en fin skjuts i att mår bra när man äter vitaminer och väljer sundare vanor. jag är bara rädd att det sätter sig på huvudet. Sen å andra sidan så hör man ju att andra typer av människor som lever osunt råkar kramas en gång och vips så fick dem en liten skatt. Missunnar absolut inte dem men ett bevis på att ?det kan gå ändå?.. tack för lyckoönslningen!

• Anonym (Starter)

I min multivitamin så är där folsyra.

• Anonym (Fx)

Ett perspektiv på örter/naturläkemedel är att de sällan finns grund i att de hjälper och skulle det komma till att ni behöver göra ivf så kan det stjälpa mer än det hjälper eftersom läkarna inte vet hur de reagerar med medicinerna. 

Bidrottninggele står med bland de tillskott man ska undvika i boken it starts with the egg som handlar just om vad man kan göra för att stärka ägg, cykel och kropp för graviditet. 

Alla tillskott ska man vrida och vända innan man börjar på, så man inte skjuter sig i foten istället 🥰

• Anonym (Längtan)

Hej!har två barn och vill ha en tredje. För min del kommer gravid längtan snabbt efter förlossningen och sen inte riktigt släpper. Så när saker i vardagen plötsligt känns rätt med syskon så känns det som jag måste bli gravid och varje månad till plus känns jobbig. 

genomsniittliga paret blir gravid efter 8 månader.
    det som brukar för mig för bli gravid ägglossning test gärna clearblue den rosa eller monitor. har använt båda. Ha sex varannan dag och inositol om mencykeln är rubbad gällt efter jag har fått barn. 

• septembermamma2022

Ni kanske måste försöka mer aktivt. Dvs du lär känna din cykel ordentligt och klurar ut när din ägglossning är och sedan lär du dig räkna. Sen har ni sex minst varannan till var tredje dag från ca 5 dagar före du tror att din ägglossning är tills några dagar efter. Se till att få orgasm efter att han kommit i dig. Händer inget på några månader söker ni hjälp.

• Anonym (Starter)

Med hjälp av NC så har jag bra koll på när ägglossningen är. Får klämma in mer kramande. IVF tycker jag verkar läskig, är inte bekväm med att ta sprutor samt känns det som att jag ?tvingar? kroppen på ett onaturligt vis. är Det hos barnmorskan man gör en fertilitetsutredning? 

• Anonym (Väntans tider)

Som övriga skrivit, om allt klaffar har man 20 % chans att bli gravid vid ägglossning, så det kan ta tid innan man faktiskt blir gravid även fast man gör alla rätt. Vet hur det är att kämpa. Vi försökte 1 år och blev sen gravid med första barnet. Sen kom barn nr2 snabbt på typ 2 försök. Så det har varit väldigt olika för mig.

Nu försöker vi baka en sista, nr 3 och nu har jag blivit gravid rätt snabbt två gånger men först blev det tidigt missfall och sen ett sent missfall :( Så nu tar det tid av den anledningen. Vill bara berätta att det är så olika för alla och även för samma person ibland hur det går att baka bebis. 

Om jag vore er skulle jag se till att mer aktivt ha sex dagarna före och vid ägglossning. Blir det ingen bebis snart så be om utredning. På de flesta ställen är det nu nån kvinnoklinik/gyn som gör det. Finns ju privata alternativ också. 

Oftast är det inget fel, tar bara tid. Hejja på 💕

• Anonym (Starter)

Kramar till dig! Tack för att du delar din historia.. summa Sina rum blir väll mer närhet för att öka chanserna ytterligar! tack För peppen 💚

när jag ändå är inne på området graviditet.. så har jag och några vänninor diskuterat gravid symtom innan man får sitt plus. en vän påstår att många kan känna av innan ?BIM? medans min vännina säger att det inte märks utan mensen bara uteblir.. själv vet jag ej?! Hur har det varit för er som har varit gravida, kände ni något innan ni ?plussade?? 

• Aliona
    Anonym (Starter) skrev 2025-04-16 19:27:38 följande:

Kramar till dig! Tack för att du delar din historia.. summa Sina rum blir väll mer närhet för att öka chanserna ytterligar! tack För peppen 💚

när jag ändå är inne på området graviditet.. så har jag och några vänninor diskuterat gravid symtom innan man får sitt plus. en vän påstår att många kan känna av innan ?BIM? medans min vännina säger att det inte märks utan mensen bara uteblir.. själv vet jag ej?! Hur har det varit för er som har varit gravida, kände ni något innan ni ?plussade?? 

Man kan känna symptom innan bim, men saken är att de är så lika vanliga tecken på att mensen är på väg att det inte går att veta om det är det ena eller andra. Ett distinkt symptom som man kan få runt bim är en speciell metallsmak i munnen. Det har hänt mig båda gångerna som jag var gravid. Sen kan man ha nid-blödning som också är ganska speciell, alltså en pytteliten blödning när ägget fäster, ca 6-7 dagar efter äl. Det är rätt tydligt symptom också. 
  • Anonym (Väntans tider)

Klart man kan känna symtom före BIM, men alla gör inte det och ibland är det rätt likt pms 🙈

Jag har senaste två graviditeterna känt av svag typ träningsvärk kring livmodern några dagar före BIM. Annars är jag en sån som inte får symtom alls. Jag har aldrig mått illa, känt av växtvärk, aldrig haft särskilt ömma bröst eller nåt :) 

Svar på tråden Gravidönskan