• Anonym (Anonym)

Vad gör vården när en person inte kan äta längre?

Min pappa har fått svårare och svårare att svälja. Även prata, han stakar bara fram några enstaka ord som okej, ja eller nej nu. 

Vården verkar inte bry sig/reagera på detta utan tolkar det som att han inte vill. Men när jag frågat honom så har han sagt att det känns konstigt att svälja.

Nu har han dock även börjat sätta i halsen, även dricka. Det tar 1 timme för honom att smutta i sig en Festis lite försiktigt. 

Innan fick han mjuk timbalmat. Nu verkar som att han ska ha flytande kost istället. Men vad gör man när/om inte det heller funkar? Sond? Ingenting? 

• Svar på tråden Vad gör vården när en person inte kan äta längre?
  • EpicF
    stoltmamma skrev 2025-03-23 16:15:59 följande:

Att sluta äta innebär ofta en övergång till livets slutskede.
    Visst att man kan "tvångsmata" med sond osv.. Men fundera på för vems skull ?

Du borde lära dig skillnaden på att inte kunna äta och att inte vilja äta. Det är två helt skilda saker. 
  • Anonym (Bibbi)
    stoltmamma skrev 2025-03-23 16:15:59 följande:

Att sluta äta innebär ofta en övergång till livets slutskede.
    Visst att man kan "tvångsmata" med sond osv.. Men fundera på för vems skull ?

Håller med de övrigas svar på detta. Jag känner en 80+are  som har liknande problem som TS pappa. Detta är en, för åldern, i övrigt frisk och aktiv person. Hen vill äta men har svårt att svälja - varje måltid tar jättelång tid - och hen får därför hjälp av logoped. Sjukgymnastik för mun och svalg. 
  • Anonym (Lernia)

Vad vill din pappa? Prata med honom! Är hans situation värdig? Ta inga beslut åt honom!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lernia) skrev 2025-03-23 17:23:11 följande:

Vad vill din pappa? Prata med honom! Är hans situation värdig? Ta inga beslut åt honom!

Vad han vill, vad menar du? Om han vill äta? Ja det vill han. Men han kan ju inte. Tar verkligen inga beslut åt honom. 

Det där med värdighet har jag med funderat på. För man vill ju självklart inte förlänga något lidande. Men jag är ändå inte den som bestämmer något om det, det gör ju läkaren som isåfall bestämmer om det blir sond eller inte. Har iallafall ställt frågan nu och de höll med om att han hade behövt en och skulle ta upp det. Man kan ju inte sluta mata någon för att förstöra honom i förväg. Få han att svälta ihjäl. Det vore väl inte värdigt om nåt. 

Jag vill inte ens diskutera denna frågan i min tråd. Fattar inte ens att man säger det. Jag skrev att han har SVÅRT att äta. Det är INGEN fråga om han vill eller inte, stackarn hade Gärna vräkt i sig tårta, bullar, MAT, PIZZA, allt möjligt. Men han kan inte. Han sätter i halsen. Det tar en timme att småsutta i sig en Festis. Varför måste jag förklara det här när jag har skrivit det i tråden. 

• Anonym (Anonym)

Förstå att det är en väldigt känslig situation och att det är rent av taskigt att ifrågasätta sonden, när jag skrev att han inte KAN äta. 

Fet är en JÄKLA skillnad mot att inte vilja.  Och ålder? Det är ingen hög ålder på honom heller, han är bara 70.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-03-23 17:15:03 följande:
    Håller med de övrigas svar på detta. Jag känner en 80+are  som har liknande problem som TS pappa. Detta är en, för åldern, i övrigt frisk och aktiv person. Hen vill äta men har svårt att svälja - varje måltid tar jättelång tid - och hen får därför hjälp av logoped. Sjukgymnastik för mun och svalg. 

Tack! Ja det är en stor skillnad. Hemskt detta. 

Jag tog upp frågan med sjuksköterskan idag. Hon tyckte det var en väldigt bra idé och skulle ta det med läkarna. Så vi får se hur det blir. 

• Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2025-03-23 14:46:01 följande:
    Hemsjukvården? Bodde han inte på äldreboende? 
    Ja alltså, jag jobbar på vårdcentralen som är kopplat till hans boende och där säger de hemsjukvården. Men ja jag menar så. 
  • EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-23 19:24:14 följande:
    Ja alltså, jag jobbar på vårdcentralen som är kopplat till hans boende och där säger de hemsjukvården. Men ja jag menar så. 
    Fast hemsjukvården har inget att göra med ett äldreboende. De är kopplade till se som bor hemma, oftast då med hjälp av hemtjänst. 

Om du jobbar på vc vet du väl att ni sätter sond där? 
  • Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2025-03-23 19:42:13 följande:
    Fast hemsjukvården har inget att göra med ett äldreboende. De är kopplade till se som bor hemma, oftast då med hjälp av hemtjänst. 

Om du jobbar på vc vet du väl att ni sätter sond där? 

Okej här säger de iallafall hemsjukvården till alla. Vissa har hand om de som bor hemma, vissa på boendet. Men de sitter på samma ställe och ibland hoppar de in åt varann. Det är kanske olika. 

Nja jag har aldrig hört att man har gjort det. Men det kan de kanske. 

• Anonym (Anonym)

Vi får se om han kan få en sond iallafall. Annars är det som det är tyvärr.

Vill ju inte förlänga lidandet heller. Men känns hemskt om han rasar i vikt och blir sämre pga ingen mat. Alla hans prover är bra men inte just musklerna på honom. Det har sakta blivit sämre hela tiden, för några år sedan körde han bil och klippte gräset. Nu såhär.

Vi har en fundering på om han kan ha ALS. Har tagit upp det med han läkare. Hon får väl helt enkelt bestämma vad man gör. Har full tillit för henne så det känns bra iallafall. 

• Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2025-03-23 14:49:53 följande:
    Ja, allt av vätska, näring och mediciner kan sätta genom sonden. 
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-03-23 14:05:39 följande:

Sond tror jag att man sätter på sjukhus. Sjuksköterska sätter den men det behövs ett läkarbeslut  om att den ska sättas.

Ja, man ger näringsdryck och vatten i sonden. Sonden är en tunn plastslang, det går inte att få ner vanlig mat där utan det är näringsdryck som gäller. Frågar du mig är det helt galet att han inte fått sond. Inte konstigt att han inte orkar något när han långsamt tynar bort på grund av brist på mat. 

Hör med dem på sjukhuset. Man ska inte behöva svälta ihjäl bara för att man är gammal. 

Den jag känner som haft sond är ett barn, så det kan hända att det görs annorlunda på vuxna. 

Sond kan sättas på sjukhus, vc, i hemmet (av hemsjukvården) eller på alla typer av äldreboende. Inget man måste sätta på sjukhus. 

Man ger oftast sondmat på sonden. Inte näringsdryckt. 

Nej, det är samma process som för ett barn. 
    Tack för informationen! 
  • EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-23 20:07:22 följande:

Vi får se om han kan få en sond iallafall. Annars är det som det är tyvärr.

Vill ju inte förlänga lidandet heller. Men känns hemskt om han rasar i vikt och blir sämre pga ingen mat. Alla hans prover är bra men inte just musklerna på honom. Det har sakta blivit sämre hela tiden, för några år sedan körde han bil och klippte gräset. Nu såhär.

Vi har en fundering på om han kan ha ALS. Har tagit upp det med han läkare. Hon får väl helt enkelt bestämma vad man gör. Har full tillit för henne så det känns bra iallafall. 

Jag håller tummarna för att han får sond. 

Ja, ALS är också tyvärr en möjlig diagnos. 
  • Anonym (Kim)

Han måste ju få hjälp. Är han sjuk på flera sätt kan man bara inte skita i honom. Han behöver utredas och sondmatas under tiden. Annars svälter han ihjäl. Usch så hemskt för lille farbrorn. Tur han har dig som kan vara hans röst. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-23 20:22:22 följande:

Han måste ju få hjälp. Är han sjuk på flera sätt kan man bara inte skita i honom. Han behöver utredas och sondmatas under tiden. Annars svälter han ihjäl. Usch så hemskt för lille farbrorn. Tur han har dig som kan vara hans röst. 

Mm tycker så synd om honom. Tack. Har alltid varit väldigt nära honom. Som liten hängde jag med honom överallt, vad han än gjort eller vart han än var. Kommer alltid stötta honom. 
  • Anonym (Anonym)
    EpicF skrev 2025-03-23 20:20:26 följande:
    Jag håller tummarna för att han får sond. 

Ja, ALS är också tyvärr en möjlig diagnos. 
    Tack, ja vi håller tummarna.
Svar på tråden Vad gör vården när en person inte kan äta längre?