• Anonym (Anonym)

Vad gör vården när en person inte kan äta längre?

Min pappa har fått svårare och svårare att svälja. Även prata, han stakar bara fram några enstaka ord som okej, ja eller nej nu. 

Vården verkar inte bry sig/reagera på detta utan tolkar det som att han inte vill. Men när jag frågat honom så har han sagt att det känns konstigt att svälja.

Nu har han dock även börjat sätta i halsen, även dricka. Det tar 1 timme för honom att smutta i sig en Festis lite försiktigt. 

Innan fick han mjuk timbalmat. Nu verkar som att han ska ha flytande kost istället. Men vad gör man när/om inte det heller funkar? Sond? Ingenting? 

• Svar på tråden Vad gör vården när en person inte kan äta längre?
  • Anonym (Anonym)

Han bor på äldreboende och behöver hjälp med allt. Så han kan knappt prata, röra sig eller äta. Han orkar knappt ens titta längre. 

• Anonym (Anonym)

De vet inte vad det beror på. 

• Anonym (Bibbi)

Han bör få hjälp av logoped. Det finns hjälpmedel och övningar när man har svårt att svälja. Äldre kan få såna här problem, men även efter stroke. 

Han kan få mat via sond. Den sätts av sjuksköterska men personalen på boendet kan sköta matningen. Sonden sätts in genom näsan och han kan prata, äta osv med den i. Man har samma sond några veckor och sen byts den så att man är säker på att den inte går sönder. 

Går han ner i vikt pga att han inte kan äta tycker jag att det borde vara självklart med sond. Han svälter ju ihjäl annars. Det är inte något krångligt ingrepp, är inte dyrt och den är enkelt att sköta.  

Arbete med logoped kan han, vad jag vet, göra även om han har sond. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-03-23 13:42:18 följande:

Han bör få hjälp av logoped. Det finns hjälpmedel och övningar när man har svårt att svälja. Äldre kan få såna här problem, men även efter stroke. 

Han kan få mat via sond. Den sätts av sjuksköterska men personalen på boendet kan sköta matningen. Sonden sätts in genom näsan och han kan prata, äta osv med den i. Man har samma sond några veckor och sen byts den så att man är säker på att den inte går sönder. 

Går han ner i vikt pga att han inte kan äta tycker jag att det borde vara självklart med sond. Han svälter ju ihjäl annars. Det är inte något krångligt ingrepp, är inte dyrt och den är enkelt att sköta.  

Arbete med logoped kan han, vad jag vet, göra även om han har sond. 

Tror tyvärr han är för dålig för att öva upp det. Och det verkar bara bli värre och värre. Han svarar inte ens på tilltal alltid utan sitter och halvsover, men ibland är han mer med. 

Ja han har gått med massor i vikt. Han vägde ca 80 kg och nu 55 kg. Ska fråga om sond. Känns så hemskt bara att behöva luska i detta själv, ska inte hemsjukvården ta hand om detta i första hand. 

Som du säger han ska ju inte behöva svälta. Men det tror jag han gör.

• Anonym (Anonym)

Kan de sätta sond på en vårdcentral? 

Annars så är han inlagd just nu, så ska ta upp detta. Så det inte blir att han måste åka till sjukhuset för det igen sen. 

• Anonym (Anonym)

Hur är det med vätskan, kan den också gå genom sonden då?

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-23 13:55:43 följande:

Hur är det med vätskan, kan den också gå genom sonden då?

Sond tror jag att man sätter på sjukhus. Sjuksköterska sätter den men det behövs ett läkarbeslut  om att den ska sättas.

Ja, man ger näringsdryck och vatten i sonden. Sonden är en tunn plastslang, det går inte att få ner vanlig mat där utan det är näringsdryck som gäller. Frågar du mig är det helt galet att han inte fått sond. Inte konstigt att han inte orkar något när han långsamt tynar bort på grund av brist på mat. 

Hör med dem på sjukhuset. Man ska inte behöva svälta ihjäl bara för att man är gammal. 

Den jag känner som haft sond är ett barn, så det kan hända att det görs annorlunda på vuxna. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-03-23 14:05:39 följande:

Sond tror jag att man sätter på sjukhus. Sjuksköterska sätter den men det behövs ett läkarbeslut  om att den ska sättas.

Ja, man ger näringsdryck och vatten i sonden. Sonden är en tunn plastslang, det går inte att få ner vanlig mat där utan det är näringsdryck som gäller. Frågar du mig är det helt galet att han inte fått sond. Inte konstigt att han inte orkar något när han långsamt tynar bort på grund av brist på mat. 

Hör med dem på sjukhuset. Man ska inte behöva svälta ihjäl bara för att man är gammal. 

Den jag känner som haft sond är ett barn, så det kan hända att det görs annorlunda på vuxna. 

Tack för ditt svar!! Bra med lite information om hur det funkar. Ja jag håller med, det är så hemskt. Ska absolut fråga om detta. Hoppas han kan få det.
  • Anonym (Bibbi)

Hoppas att ni kan ordna något bra för din pappa! 

Det är lite obehagligt att sätta sonden men gör inte ont. Man kan snörvla in ett bedövningsmedel först så känns det lite mindre. 

• EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-23 13:29:21 följande:
    Vad gör vården när en person inte kan äta längre?

Min pappa har fått svårare och svårare att svälja. Även prata, han stakar bara fram några enstaka ord som okej, ja eller nej nu. 

Vården verkar inte bry sig/reagera på detta utan tolkar det som att han inte vill. Men när jag frågat honom så har han sagt att det känns konstigt att svälja.

Nu har han dock även börjat sätta i halsen, även dricka. Det tar 1 timme för honom att smutta i sig en Festis lite försiktigt. 

Innan fick han mjuk timbalmat. Nu verkar som att han ska ha flytande kost istället. Men vad gör man när/om inte det heller funkar? Sond? Ingenting? 

Flytande kost är en start. Funkar inte det går man vidare med sond. Antigen genom näsan, det mest troliga alternativet eller operera in en peg (men det beror på allmäntillstånd och om han bedöms klara en sådan  operation). 

Men de ska absolut inte ignorera det. 
Svar på tråden Vad gör vården när en person inte kan äta längre?