• Anonym (Trådstartaren)

Hur hjälpa sonen lära sig förstå vad han ljudar fram?

Sonen kan ljuda fram ljuden i ett ord men kan inte förstå vilket ordet är trots att han i princip säger det. Istället gissar han på något annat. T.ex H-UU-N-D? H-u-n-d? Huuu-nd? Vattenkanna! eller M-A-MMM-A? mmm-aaa-m-aa? m-aaamm-a? Kanin!

Hur hjälper jag honom liksom höra/förstå vad det är han själv ljudar fram?

• Svar på tråden Hur hjälpa sonen lära sig förstå vad han ljudar fram?
  • Aliona

Tänker att det är mest mängdträning som behövs. Det där att få ohop ljud till innebörd (knäcka läskoden) är en väldigt svårt grej och de flesta barn behöver nog ganska mycket träning. Eftersom ditt barn inte klarar det alls just nu så kanske du bara ska säga rätt svar direkt efter. Typ barnet:mmm-aaaa-mmm-aaa, du:ja, mamma! 

Hur gammalt är barnet? 

• Anonym (P lärare)

Jag undrar också hur gammal han är och framförallt om han går i ettan och alltså verkligen behöver lära sig läsa eller om han är yngre.

Att han föreslår ord som inte det minsta liknar ordet han ljudat, tyder på att han saknar en del färdigheter och språklig mogenhet som behövs för att knäcka koden. 
    - Kan han rimma?
    - Kan han höra om det hörs a i ord som sol, glas, dum, sal, stol, vas osv? Att lyssna efter en vokal i enstaviga ord med lång vokal är lättast. 
    - Kan han berätta vilket ljud som hörs först? Lätta ord är sol, lek och ål där första ljudet är långt och tydligt, medan ord som kam, bur, hund och pil är svårare att uppfatta första ljudet i. 
    - Kan han säga vilket ord som är längre: haj eller sköldpadda, sol eller oväder? Ordpar som orm eller näbbmus och motorcykel eller tåg är bra då ordet tåg är kort och ordet sparkcykel är långt, medan ett riktigt tåg ju är mycket längre än en motorcykel.

• Anonym (Trådstartaren)

Han är 5 år, fyller 6 i sommar. 

Han kan rimma till viss del. Ibland har han rätt när han säger att två ord rimmar, men inte alltid. Resten (vilket ord som är längst, om han kan höra a i ett ord etc) vet jag inte om han kan, det är inget vi hållit på med. 

Så ja, då kanske han är lite för liten än. Han älskar att hålla på med bokstäver, skriva, räkna osv så det är därför vi gjort det.

• Aliona
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-03-23 20:42:20 följande:

Han kan rimma till viss del. Ibland har han rätt när han säger att två ord rimmar, men inte alltid. Resten (vilket ord som är längst, om han kan höra a i ett ord etc) vet jag inte om han kan, det är inget vi hållit på med. 

Så ja, då kanske han är lite för liten än. Han älskar att hålla på med bokstäver, skriva, räkna osv så det är därför vi gjort det.

Att få ihop ord genom att ljuda är som sagt ganska svårt, men om barnet är intresserad så finns det en hel del roliga spel som man kan hålla på med innan ren lästräning. 

Vi tyckte tex jättemycket om Fem myrors bokstavspel. Vi lekte också bokstavsjakt hemma, dvs man tar en korg eller väska var, och så har man 5-10 min på sig att springa runt och samla på sig saker som börjar på en viss bokstav. Det finns en hel uppsjö av spel som man kan köpa eller skriva ut för att öva se språkliga färdigjeter som P lärare nämner: Man kan så klart också bara vänta, en om barnet visar intresse och föräldrarna har tid och lust, så varför inte?  

• Aniiee

Förlåt men jag hoppas denna lilla historia kan muntra upp dig lite.

Pappan: Kan du läsa på burken?
    Lilla sonen: N-U-T-E-L-L-A
    Pappan: Bra! Så vad står det?
    Lilla Sonen (stolt) : JORDNÖTSSMÖR!

lugn,  TS. Din son knäcker läskoden endera dan. Fortsätt läsa, med och för honom, och uppmuntra till läsning. Än sitter han intd i sjön. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Jemp

Gick relativt snabbt från det stadiet till att läsa för min yngsta, vill jag minnas. 

• Anonym (P lärare)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-03-23 20:42:20 följande:

Vad skönt att det var så att han är så ung fortfarande. Ville inte skriva några tips och sånt innan jag visste det. Hade han gått i ettan hade det varit en helt annan sak. 

Kul att han gillar bokstäver, siffror och sånt! Fortsätt att ta vara på det genom lek, spel, pyssselböcker med ord och läs mycket för honom osv. Helt enligt hans intresse och i hans fart. Det viktigaste är att han tycker det är roligt. Det finns ingen orsak att öva något, utan mogenheten kommer att komma iom att han är intresserad och redan har kommit så långt för hans ålder. Jag föreslår att ni gör som Aliona skrev ovan: när sonen ljudar sss - ooo - lll så säger du bra, det blir sol. 

Tips på bra spel är Tactics Vi lär oss bokstäver och Vi lär oss siffror. 

Pysselböcker om bokstäver och siffror finns i mängd. Det viktigaste är att sonen tycker de är roliga. Åldersangivelsen är ofta angiven för lågt, så den ska tas med en nypa salt. 
    Exempel på bra böcker är Egmont Kärnans Börja med bokstäver och Börja med små bokstäver.

• Anonym (X)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-03-23 10:59:28 följande:
    Hur hjälpa sonen lära sig förstå vad han ljudar fram?

Sonen kan ljuda fram ljuden i ett ord men kan inte förstå vilket ordet är trots att han i princip säger det. Istället gissar han på något annat. T.ex H-UU-N-D? H-u-n-d? Huuu-nd? Vattenkanna! eller M-A-MMM-A? mmm-aaa-m-aa? m-aaamm-a? Kanin!

Hur hjälper jag honom liksom höra/förstå vad det är han själv ljudar fram?

Min son var 3 när han knäckta läskoden. När han började förskoleklassen var han den enda som kunde läsa, och nu går han i 2an och det finns barn i  hans klass som fortfarande inte knäckt läskoden. Vad jag vill säga med detta är ju att det kan ta lång tid för vissa barn, men det är ju bra att han har intresse av bokstäver.

Ett tips kan vara en lek att du ljudar fram en bokstav, och han får säga vilken det är; tex H. Sedan säger du "kan du något som börjar på H" så kommer han börja koppla ihop ljudet med ett ord. Säger han "vattenkanna", så säg bara "nej, det är inte riktigt rätt", så ljudar du V och han får säga vilken bokstav det är. Ibland räcker det med några puffar i rätt riktning för att kopplingen ska sitta.
  • Anonym (Moa)

Finns det ord som han känner igen när han ser dem? Kanske namnen på er i familjen? I så fall hade jag provat att låta honom ljuda dem. Om han från början vet vad det ska bli av ljuden så kanske det är lättare att koppla ihop det.

Men han är ju så liten än så det är ingen brådska. 

• Dockan

Jag tänker också att du har fått goda råd om ordlekar och bokstavspyssel, samt vill addera perspektivet att läsinlärning inte är panik. Sonen kunde inte läsa när han startade år 1, kunde väl rätt mycket bokstäver (de flesta). Gick segt med läs läxan i början, han memorerade den istället för att läsa. Sen knäckte han den, bytte läsbok mot slutet av ettan till en mer utmanande. Nu presterar han högt på kartläggningsmaterial riktat mot år 6, redan i år fyra  

Barn har mycket tid på sig att gå i skolan, de mår bra av att vara barn innan och ha vettig lek med förälder. 

Risken finns att man blir uttråkad med om inte skolan hinner med att utmana sen. 

Svar på tråden Hur hjälpa sonen lära sig förstå vad han ljudar fram?