• Anonym (Sårad)

Sårad

Min pojkvän säger att han inte vill försöka få barn med mig när jag blir 35-36 att risken för downs syndrom finns. Jag vet kvinnor som fött barn med downs syndrom i 20 års åldern så det vet man inte om det kommer hända, det är individuellt. Så jag ska inte ha barn bara för att han anser att risken finns?

• Svar på tråden Sårad
  • Anonym (Sårad)
    Ninadentredje skrev 2025-03-23 19:02:51 följande:
    Då har du ju många år på dig innan du är 35-36, varför kom det ens på tal? I Min krets skaffar de flesta sitt första barn mellan 35-40 och det har gått bra för alla. Känner EN som fått ett barn med nåt syndorm (inte Downs) och hon fick sitt barn  när hon var 21...
    Jag undrar också varför han ens började prata om sånt. 
    Ja det jag menar... det är individuellt vem det drabbar.
  • Ninadentredje
    Anonym (Sårad) skrev 2025-03-23 19:13:34 följande:
    Jag undrar också varför han ens började prata om sånt. 
    Ja det jag menar... det är individuellt vem det drabbar.
    Kanske ta det med en nypa salt? Folk säger SÅ mycket, när man är 30 verkar 35-36 mycket längre bort än vad det är. Om han verkade superallvarlig får du nog försöka utbilda honom lite, på ett icke-anklagande sätt förstås. Att ha irrationella rädslor kan ju inte vara kul för honom heller!
  • Ezmeraldah
    Ninadentredje skrev 2025-03-23 18:47:03 följande:
    Nej Ezmeraldah, det har du helt rätt i. Dock är fortfarande den tvärsäkra kommentaren om att de "varken kommer gifta sig eller skaffa barn" helt ogrundad och raktigenom dum.
    Det är möjligt men jag tror att det kan ligga nånting i det. Och det kanske är lika bra det, med tanke på vilka värderingar TS kille verkar ha. 
  • Anonym (Ålder)
    Anonym (Sårad) skrev 2025-03-23 17:53:32 följande:
    30
    Så vad är problemet? Då har ni ju flera år innan du är 35.
  • Ninadentredje
    Ezmeraldah skrev 2025-03-23 19:29:33 följande:
    Det är möjligt men jag tror att det kan ligga nånting i det. Och det kanske är lika bra det, med tanke på vilka värderingar TS kille verkar ha. 
    Vi vet väldigt lite om honom och TS, allt vi vet är att han, just nu, TROR något om biologi som inte stämmer. Däremot verkar ju både TS och hennes kille vilja gifta sig med varandra vilket är en ganska bra  grund för att ett giftermål ska bli av.
  • Anonym (Gammal)

Jag tror risken för att få downs syndrom är försvinnande liten jämfört med att det faktiskt kan bli svårare att få barn när man är efter 35. och att man kanske inte hinner få det antal barn man vill. Med betoning på kanske. Oavsett vad  ?folk? säger och att allt fler får barn allt senare så innebär det inte att det är lika lätt att få barn i sena 30 års åldern jämfört med när man är 20. det är nog där diskussionen borde ligga i. Och innan någon börjar ?skrika? om det så finns det hur många studier om det som helst. Hur man känner sig rent mognadsmässigt och om man är redo för barn eller inte hänger inte riktigt ihop med hur fertiliteten ser ut rent biologiskt. Jobbigt men sant. Om man är orolig för kromosomavvikelser så tar man ju tester i början av graviditeten och så får man fatta ett beslut utifrån det. Men resan dit är inte självklar har jag själv tyvärr fått erfara.

• Ezmeraldah
    Ninadentredje skrev 2025-03-23 20:01:13 följande:
    Vi vet väldigt lite om honom och TS, allt vi vet är att han, just nu, TROR något om biologi som inte stämmer. Däremot verkar ju både TS och hennes kille vilja gifta sig med varandra vilket är en ganska bra  grund för att ett giftermål ska bli av.
    Men de har varit ihop några månader bara. 
  • Anonym (37)
    Anonym (Gammal) skrev 2025-03-23 20:03:32 följande:

Jag tror risken för att få downs syndrom är försvinnande liten jämfört med att det faktiskt kan bli svårare att få barn när man är efter 35. och att man kanske inte hinner få det antal barn man vill. Med betoning på kanske. Oavsett vad  ?folk? säger och att allt fler får barn allt senare så innebär det inte att det är lika lätt att få barn i sena 30 års åldern jämfört med när man är 20. det är nog där diskussionen borde ligga i. Och innan någon börjar ?skrika? om det så finns det hur många studier om det som helst. Hur man känner sig rent mognadsmässigt och om man är redo för barn eller inte hänger inte riktigt ihop med hur fertiliteten ser ut rent biologiskt. Jobbigt men sant. Om man är orolig för kromosomavvikelser så tar man ju tester i början av graviditeten och så får man fatta ett beslut utifrån det. Men resan dit är inte självklar har jag själv tyvärr fått erfara.

Håller med dig. Jag tror det är klokt att inte aktivt planera att man ska vänta tills man blir 35 utan hellre börja åtminstone 1 år tidigare. I och med att det kan ta tid. 
    Om man har möjligheten att planera så. Är man i studier så blir det svårare.
  • Ninadentredje
    Anonym (Gammal) skrev 2025-03-23 20:03:32 följande:

Exakt. Fertilitet är högst individuellt. Min kompis syster blev gravid utan IVF inom typ 5 månader vid 42 års ålder, hennes första barn. Andra jag känner har fått kämpa redan innan de fyllt 30. Men ja, svårighet att få barn efter 35 är en betydligt rimligare farhåga även om de flesta som försöker mellan 37-40, enligt statistik, blir gravida inom 2 år.
  • Ninadentredje
    Ezmeraldah skrev 2025-03-23 20:07:36 följande:
    Men de har varit ihop några månader bara. 
    Ja, det är snabba puckar. Men vem vet, de kanske kände varandra sedan innan? Mina föräldrar gifte sig efter ca 6 månader (annan kultur) och är fortfarande lyckliga och (vad som verkar) kära. . Man kan ju förlova sig snabbt men själva giftermålet kanske blir av om ett par år, vi vet ju inte hur TS och hennes kille planerat detaljerna.
    Känner flera som gift sig snabbt och lever ihop flera år senare. Känner även många som väntat många år innan giftermål och barn för att separera strax efter barn/giftermål. Sånt är SÅ individuellt.
  • Anonym (Jag hade backat)
    Anonym (J) skrev 2025-03-23 09:09:57 följande:

Varför vill du vänta? Är det något du är osäker på? 

Men de har ju bara varit ihop i några månader....vilken idiot skaffar barn då?

Jag lutar mer åt att han vill pressa TS till barn fort fort så hon är fast med honom och sen kommer han att börja bli nasty.

Det är extremt röd flagg på att stressa efter barn när man bara har fikat ihop i princip, och hans föreställning om att alla får DS- barn efter 35 luktar inceltänk eller funkofobi.
  • Anonym (QT)

Jag förstår honom, men patetiskt att skylla på downs. Han vill inte ha barn som gammal bara?

Folk idag skaffar barn som medelålders, och har ungarna hemmaboende tills man själv är i 50-60 års åldern. Okej vissa kanske prioriterar så, men samhället leker leken att det är norm. 

Det är inte konstigt att de unga inte vill skaffa barn, när deras föräldrar generation är åldringar, det ger verkligen en melankolisk bild av föräldraskap.

Jag dömer inte enskilda individer, klart ni ska ha barn sent om ni vill, men sluta försöka införa det som någon standard 

• Anonym (QT)
    Anonym (QT) skrev 2025-03-25 08:05:19 följande:

Jag förstår honom, men patetiskt att skylla på downs. Han vill inte ha barn som gammal bara?

Folk idag skaffar barn som medelålders, och har ungarna hemmaboende tills man själv är i 50-60 års åldern. Okej vissa kanske prioriterar så, men samhället leker leken att det är norm. 

Det är inte konstigt att de unga inte vill skaffa barn, när deras föräldrar generation är åldringar, det ger verkligen en melankolisk bild av föräldraskap.

Jag dömer inte enskilda individer, klart ni ska ha barn sent om ni vill, men sluta försöka införa det som någon standard 

Ok, läste nu att han inte heller verkar frisk som pratar om det här efter någon månad. Men jag står fortfarande vid det jag skrev. 

Det beror på hur han sa det, han kanske bara ville antyda i tid att han inte vill skaffa barn som äldre, eller så är han en störd fanatiker, svårt att bedöma bara så här
  • Ezmeraldah
    Ninadentredje skrev 2025-03-23 20:40:47 följande:
    Ja, det är snabba puckar. Men vem vet, de kanske kände varandra sedan innan? Mina föräldrar gifte sig efter ca 6 månader (annan kultur) och är fortfarande lyckliga och (vad som verkar) kära. . Man kan ju förlova sig snabbt men själva giftermålet kanske blir av om ett par år, vi vet ju inte hur TS och hennes kille planerat detaljerna.
    Känner flera som gift sig snabbt och lever ihop flera år senare. Känner även många som väntat många år innan giftermål och barn för att separera strax efter barn/giftermål. Sånt är SÅ individuellt.
    Det kan bli så. Men skulle jag satsa en femhundring skulle jag gå på den andra personens gissning. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Jag hade backat) skrev 2025-03-24 20:18:04 följande:
    Men de har ju bara varit ihop i några månader....vilken idiot skaffar barn då?

Jag lutar mer åt att han vill pressa TS till barn fort fort så hon är fast med honom och sen kommer han att börja bli nasty.

Det är extremt röd flagg på att stressa efter barn när man bara har fikat ihop i princip, och hans föreställning om att alla får DS- barn efter 35 luktar inceltänk eller funkofobi.
    Jag gissar på att han vill dra sig ur. 
Svar på tråden Sårad