• Anonym (Besviken)

Beter man sig så här?

Har svårt att släppa trots det gått flera månader.
    Sambo sedan 10 år och bestämde oss för att gifta oss 13 dags afton. Bjöd våra föräldrar. Skickade inbjudan kyrkbröllop med datum och tid samt att vi bjöd på middag på restaurang efter. Bjöd sen in till efterfest med vänner m.m. lite senare på kvällen. Kom från mannens sida frågor om vi ville ha något och vi svarade bara att champagne är ju alltid gott. Dagen kom och brudens föräldrar kom uppklädda och med presenter.  Brudgummens sida kom i vardagskläder och utan något. Är det normalt?  Hur hade ni tänkt här. Besviken, arg, försökt gå vidare?

• Svar på tråden Beter man sig så här?
  • Kirenaj68
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:09:22 följande:
    Nu fattar jag inte vad du menar?  Vad menar du att jag/vi är?
    Det är väl ni som är brudparet? Du skriver först jag och min man. Sen säger du bruden och brudgummen som om du vore någon annan. Luktar lite hittepå här.
    Måhända hade jag rynkat på pannan en smula, men jag hade definitivt inte låtit det förstöra det stora ögonblicket. Än mindre  älta i det två månader efter bröllopet.
  • Xenia

Jag har ingen vidare koll på klädkoder heller, men jag skulle förstås ta det finaste jag hade i garderoben och inte kommit i mina vardagskläder. Och tagit med en flaska champagne.

Dina svärföräldrar har kanske ett dolt funktionshinder, fast de inte fått någon diagnos på papper. Din svågar hade säkert goda skäl att inte bjuda dem på sitt bröllop.

De gjorde fel, de visste kanske inte bättre. Men nu vet ni det, det är inget att älta, ni kan inte påverka dem. Gå vidare och grubbla inte mer på det.

Om det blir fler högtidliga tillfällen senare, t ex dop, så får ni antingen låta bli att bjuda dem, eller också säga rent ut att de ska ta på finare kläder och ta med en doppresent.

• EpicF
    Anonym (Li) skrev 2025-03-22 23:56:38 följande:
    Ja? Du vill inte ha medhåll eller?
    Sorry. Feltolkade. Men tack  😊
  • EpicF
    Kvittning skrev 2025-03-23 07:06:16 följande:

Vilka löjliga diskussioner det blev här.

Alla ni som klagar på att det inte stod klädkod eller att ts svarat att champagna alltid är gott på frågan om present, är det någon av er som hade dykt upp på ett bröllop i jeans och kofta utan present?

Såklart man fattar att man klär upp sig till ett bröllop. Sedan kanske man inte klär upp sig till tänderna och köper nytt om det inte står klädkod. Men något fint från garderoben är det klart man plockar fram. Och köper med en flaska champange om de fått antydan att det uppskattas som present på frågan.

Till och med jag som är värdelös på sociala regler och att läsa mellan raderna fattar att det är uppenbart.

Ja, faktiskt. Men då var klädkoden vardagskläder och presenter var icke önskade. Var ett helt underbart bröllopp där fokus låg på brudparet 9ch deras önskningar om hur bröllopet skulle vara. Där hade det var totalt fel att komma i högtidskläder eller annan finare klädsel. 
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (E) skrev 2025-03-23 08:50:14 följande:

Det verkar som om det finns en historia bakom och man skulle kunna tro att klädvalet och avsaknaden av present var högst medvetet.

Om din mans syskon inte bjöd sina egna föräldrar på sitt bröllop så hade syskonet antagligen väldigt goda skäl. Det är ytterst få som inte skulle bjuda sina föräldrar på en sådan viktig dag. 

Jag misstänker att din man undviker frågan eftersom han dels skäms, dels är ledsen över deras beteende.

Älta inte detta med din man. Om det finns en historia bakom så gör det antagligen ont att tänka på för honom. 

Tack, skapade denna tråden lite för att inte älta det med honom. Känns bättre att bara gå in här och läsa och konstatera att dom inte är som alla andra. 

Önskar verkligen att jag som person bara kunde släppa och gå vidare. Tyvärr är inte alla skapta så.
  • Kvittning
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-25 13:34:54 följande:
    Tack, skapade denna tråden lite för att inte älta det med honom. Känns bättre att bara gå in här och läsa och konstatera att dom inte är som alla andra. 

Önskar verkligen att jag som person bara kunde släppa och gå vidare. Tyvärr är inte alla skapta så.
    I grunden är ju detta inte ditt problem utan din mans. Det är inte din familj och du kan enkelt välja att strunta i dom, för din man är det ju betydligt svårare (om han också känner att det är jobbigt). 

Och med att det din mans problem och inte ditt så menar jag såklart inte att du ska pressa honom i det och göra problemet större än vad det behöver vara, utan att du inte behöver engagera dig i det. 

Jag tror det är viktigt att du fokuserar på att stötta din man i hans känslor i detta istället för att lägga så mycket energi på dina egna. 
  • Agda90
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 20:31:17 följande:
    Beter man sig så här?

Har svårt att släppa trots det gått flera månader.
    Sambo sedan 10 år och bestämde oss för att gifta oss 13 dags afton. Bjöd våra föräldrar. Skickade inbjudan kyrkbröllop med datum och tid samt att vi bjöd på middag på restaurang efter. Bjöd sen in till efterfest med vänner m.m. lite senare på kvällen. Kom från mannens sida frågor om vi ville ha något och vi svarade bara att champagne är ju alltid gott. Dagen kom och brudens föräldrar kom uppklädda och med presenter.  Brudgummens sida kom i vardagskläder och utan något. Är det normalt?  Hur hade ni tänkt här. Besviken, arg, försökt gå vidare?

Nej, Man beter sig inte så . 
    Får man en inbjudan och är osäker om något så tar man reda på det. Google är fantastiskt eller så lyfter man luren och ringer den som har skickat inbjudan. Det är ingen raketforskning!
    Jag hade aldrig dykt upp på ett bröllop klädd på det viset. Står det ingen klädkod i inbjudan så tar man på sig något finare än vardagskläder om man är osäker men man behöver inte dyka upp i värsta balklänningen. 

Vad gäller present. Nu har de satt nivån. Ni behöver ALDIRG köpa en födelsedagspresent eller en julklapp NÅGONSIN!

Försök att släppa det och gå vidare. Det gäller din man också. De är som de är och ni kan inte göra något åt det. 
  • Mrs Moneybags

Du har säkert märkt att hans familj inte har studerat Magdalena Ribbings vett och etikettråd under årens lopp som du har känt dem?

De betedde sig illa, men verkar inte ha en susning om hur deras beteende uppfattas.

Jag skulle personligen släppa det, det tjänar inget till att reta upp sig på saker som a: redan har hänt och b: inte går att reparera i efterhand

• Anonym (Besviken)
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-26 10:11:00 följande:

Du har säkert märkt att hans familj inte har studerat Magdalena Ribbings vett och etikettråd under årens lopp som du har känt dem?

De betedde sig illa, men verkar inte ha en susning om hur deras beteende uppfattas.

Jag skulle personligen släppa det, det tjänar inget till att reta upp sig på saker som a: redan har hänt och b: inte går att reparera i efterhand

Du har ju såååå rätt både på a och b. 
    MEN så mycket lättare att tänka/vilja än att acceptera. 
    Hjärnspökena är ju där ändå. Försöker verkligen att glömma/släppa det men sen kommer det något som påminner och då triggar hjärnan igång igen. Precis nyss blev det en diskussion igen här, stoppade och läste tråden istället. Här vet jag att dom är korkade då behöver jag inte ältat det med min man.
    Tack för stöd till er som förstår mig.
  • Xenia

Mtp att din man uppfostrats av dessa föräldrar, har du inte märkt något konstigt med hans beteende? Bheöver han "uppfostras" eller få "hintar"? Eller har du märkt att han visat bristande förståelse för dig och dina  behov? Det skulle jag oroa mig för, du vet redan att hans föräldrar är minst sagt "off" och troligen bortom räddning.

• Anonym (Anonym)

Man kan inte ta för givet att alla gör som man själv tänkt. Vill man ha det på ett visst sätt så får man kommunicera det tydligt. 

• Anonym (Nn)

Eftersom detta är något du fortfarande tänker på så kan du fundera på en ny approach för att kunna lägga detta bakom dig.

Ex en liten subtil hämndaktion. Hade ni en fotograf? Togs det bilder med familjerna? Om möjligt rama in och sätt upp en bild med er och din (uppklädda) familj på ett väl synligt ställe i ert hem. Då kan hämnden vara ljuv varje gång de kommer förbi, hehe. Frågar de så säger ni som det är, ?Ni var så underklädda så det passade inte riktigt?. Så vet de.

• Anonym (Besviken)
    Xenia skrev 2025-03-27 12:26:09 följande:

Mtp att din man uppfostrats av dessa föräldrar, har du inte märkt något konstigt med hans beteende? Bheöver han "uppfostras" eller få "hintar"? Eller har du märkt att han visat bristande förståelse för dig och dina  behov? Det skulle jag oroa mig för, du vet redan att hans föräldrar är minst sagt "off" och troligen bortom räddning.

Jo lite så har det väl varit ibland men han vet ju oxo hurdana dom är. Han kollar ju upp och läser på mär det är speciella grejer som han vet han inte fått med sig hemifrån. 
  • Anonym (Kim)

Otydlig inbjudan. Trolla vidare. 

• Anonym (S)

Förstår om du reagerade i samband med bröllopet men om du fortfarande är upprörd över detta flera månader senare måste du ha ett fantastiskt liv. Har du inte värre bekymmer än så här kan du skatta dig lycklig. Synd bara att du lägger energi på detta.

• Goneril
    EpicF skrev 2025-03-22 23:39:15 följande:
    Få personer har koll på det dock. 

De kom uppenbarligen i kläder de var bekväma i. Vilket egenligen inte är ovanligt. 
    De flesta normalbegåvade har koll. Allmänbildning kallas det. Undrar om de skämdes i sina vardagskläder? Jag minns å andra sidan ett bröllop där brudgummens mor hade en hemvirkad kort klänning, svarta stövlar som gick över knäna och en stor svart plastkasse i stället för handväska, så en och annan har dålig koll, du kan du ha rätt i.  Hos den här damen går inte hissen ända upp, sonen får ofta skämmas för henne.

• EpicF
    Goneril skrev 2025-03-28 05:08:43 följande:
    De flesta normalbegåvade har koll. Allmänbildning kallas det. Undrar om de skämdes i sina vardagskläder? Jag minns å andra sidan ett bröllop där brudgummens mor hade en hemvirkad kort klänning, svarta stövlar som gick över knäna och en stor svart plastkasse i stället för handväska, så en och annan har dålig koll, du kan du ha rätt i.  Hos den här damen går inte hissen ända upp, sonen får ofta skämmas för henne.

Varför skulle de skämmas i sina vardagskläder? 

Ja, det tillhör allmänbildning. Men många vill komma i kläder de är bekväma i. Och i sig är det inget fel, men det kan bli fel utifrån situationen. 
Svar på tråden Beter man sig så här?