• Anonym (Besviken)

Beter man sig så här?

Har svårt att släppa trots det gått flera månader.
    Sambo sedan 10 år och bestämde oss för att gifta oss 13 dags afton. Bjöd våra föräldrar. Skickade inbjudan kyrkbröllop med datum och tid samt att vi bjöd på middag på restaurang efter. Bjöd sen in till efterfest med vänner m.m. lite senare på kvällen. Kom från mannens sida frågor om vi ville ha något och vi svarade bara att champagne är ju alltid gott. Dagen kom och brudens föräldrar kom uppklädda och med presenter.  Brudgummens sida kom i vardagskläder och utan något. Är det normalt?  Hur hade ni tänkt här. Besviken, arg, försökt gå vidare?

• Svar på tråden Beter man sig så här?
  • Anonym (Besviken)
    EpicF skrev 2025-03-22 21:35:35 följande:
    Kanske inte är vardagskläder för de? 
    Jo. Självklart utgår jag från deras kläder. Det var deras vardagskläder. Samma kläder som dom har när dom åker och handlar eller går till vårdcentralen.  Samtidigt hade dom kunnat köpa något nytt utan att utarma sin ekonomi. 
  • Anonym (Besviken)
    EpicF skrev 2025-03-22 21:35:07 följande:
    Spelar ingen roll vad du tänker. Skriver man ingen klädkod så kan tolkas som att "kom som du vill". 

Och att svara "champagne är alltid gott"på frågan om present är ett lite märkligt svar faktiskt. 
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:24:28 följande:
    Alltså jag hade helst inte bjudit dom då dom är väldigt ego och aldrig brytt sig om sina barn.
    Så varför gick du med på att bjuda dem? Om man inte har varit på speciellt många kyrkbröllopå och inbjudan dessutom inte hade klädkod så är det inte alls säkert man vet hur man ska klä sig. Kan mycket väl hända att deras klädes var deras sätt klä sig finare och i deras ögon ansträngt sig. 

Att älta detta i flera månader är märkligt och omogen. Glöm och gå vidare. 
    Dom har varit bittra i 4 år för deras andra son inte bjöd dom på sitt bröllop. Därav kände vi att dom verkligen ville bli bjudna. Att dom då inte ens kollar upp vad som är kostym vid bröllop tycker jag är märkligt. 

Som skrivits det var deras vardagskläder. Dom har betydligt finare kläder som dim inte använde.

Dom frågade vad vi önskade oss vi sa champagne är alltid gott. Varför är det märkligt svar?

Ja varför gick jag med på det? Mannen trodde nog att dom denna gången skulle prioritera sin son framför sitt ego så han ville ge dom en chans.
  • Anonym (Oj)

Alla är olika. Dom var väl inte helt på det klara med att det förväntades uppklätt. Jag hade tyckt det var lite synd att informationen inte gick fram att jag hade förväntningar på mina gäster. Sen hade jag inte ältat det utan varit lycklig över att fått mannen jag älskar. Oavsett hur han släkt väljer att klä sig. 

• Anonym (Högtidsdräkt)

Om det inte står någon klädkod och bröllopet är senare på eftermiddagen eller på kvällen (tror gränsen är kl 15.00) så är det högtidsdräkt som gäller. Eftersom det numera är ovanligt med frackbröllop skulle jag ha frågat om klädkod om jag blev bjuden så. Jag hade misstänkt att det inte är någon som har koll på klädkoden som bjudit och därmed inte avser högtidsdräkt.

Rent krasst är det ett otyg att inte skriva klädkod. Då får man stå ut med att en del gäster kommer med vardagskläder och någon annan kommer i frack. Det är mest pinsamt för brudparet.

• EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 22:16:31 följande:
    Dom frågade vad vi önskade oss vi sa champagne är alltid gott. Varför är det märkligt svar?
    Det är ett märkligt svar. 

Varför skrev ni inte klädkod i inbjudan, om det nu var så viktigt?
  • EpicF
    Anonym (Oj) skrev 2025-03-22 23:03:24 följande:

Alla är olika. Dom var väl inte helt på det klara med att det förväntades uppklätt. Jag hade tyckt det var lite synd att informationen inte gick fram att jag hade förväntningar på mina gäster. Sen hade jag inte ältat det utan varit lycklig över att fått mannen jag älskar. Oavsett hur han släkt väljer att klä sig. 

Samma här
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Oj) skrev 2025-03-22 23:03:24 följande:

Ja så är det väl. Bjöd dom för det blev sånt liv när ett annat syskon uteslöt dom. Naivt att tro att dom då skulle anstränga sig lite när dom väl blev bjudna. 
  • Anonym (Besviken)
    EpicF skrev 2025-03-22 23:33:27 följande:
    Det är ett märkligt svar. 

Varför skrev ni inte klädkod i inbjudan, om det nu var så viktigt?
    Varför är champagne ett märkligt svar? Alla andra förstod.

För om ej klädkod uppges är det kavaj som är klädkod. Går att läsa överallt. 
  • EpicF
    Anonym (Högtidsdräkt) skrev 2025-03-22 23:23:22 följande:

Om det inte står någon klädkod och bröllopet är senare på eftermiddagen eller på kvällen (tror gränsen är kl 15.00) så är det högtidsdräkt som gäller. Eftersom det numera är ovanligt med frackbröllop skulle jag ha frågat om klädkod om jag blev bjuden så. Jag hade misstänkt att det inte är någon som har koll på klädkoden som bjudit och därmed inte avser högtidsdräkt.

Rent krasst är det ett otyg att inte skriva klädkod. Då får man stå ut med att en del gäster kommer med vardagskläder och någon annan kommer i frack. Det är mest pinsamt för brudparet.

Få personer har koll på det dock. 

De kom uppenbarligen i kläder de var bekväma i. Vilket egenligen inte är ovanligt. 
  • EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 23:38:36 följande:
    Varför är champagne ett märkligt svar? Alla andra förstod.

För om ej klädkod uppges är det kavaj som är klädkod. Går att läsa överallt. 
    Faktiskt inte. Vill man ha en speciell klädkod så skriver man det i inbjudan. 
Svar på tråden Beter man sig så här?