• Anonym (Ulrika)

Vi bråkar om Söder och Östermalm?

Jag och min man bråkar om var vi ska bo. Vi har bott utomlands nu under flera år men nu när barnen ska börja skolan så vill vi bo i Sverige. 

Jag vill att vi ska bo på Södermalm då jag vill att barnen ska växa upp och bli jordnära personer. Dom ska få bra värderingar och en trygg uppväxt med bra skolor. 

Min man är åt det konservativa hållet och vill ha ordning och reda och att man ska premiera status före innehåll. 

Jag tycker att Östermalm har rätt kassa värderingar. Jag är feminist och tycker inte om moderater och Sverigedemokrater. Därför vill jag inte bo grannar med folk med dessa värderingar. 

Hur ska jag få honom att förstå att Södermalm är för barnens bästa? 

• Svar på tråden Vi bråkar om Söder och Östermalm?
  • Surkräm

Mycket konstigt folk på Södermalm faktiskt. Och ja Östermalm är det motsatta.

Tycker ni borde hitta något mellanting.

• Anonym (Ulrika)
    Surkräm skrev 2025-03-22 15:56:01 följande:

Mycket konstigt folk på Södermalm faktiskt. Och ja Östermalm är det motsatta.

Tycker ni borde hitta något mellanting.

Konstigt folk? När blev kreativa människor konstiga? Genuina? 
  • Anonym (Från Göteborg)

Det känns lite som du skojar, men om inte så är det viktigaste att välja skola för barnen än i vilken stadsdel som har feminister och kulturfolk.

• Anonym (Ulrika)
    Anonym (Från Göteborg) skrev 2025-03-22 16:31:29 följande:

Det känns lite som du skojar, men om inte så är det viktigaste att välja skola för barnen än i vilken stadsdel som har feminister och kulturfolk.

Det är ju samma sak. Skolorna på Östermalm har ordning och reda och disciplin som slagord. På Söder så har man gymnasium som södra latin som handlar om den kreativa människan. Det har att göra värderingar och konservativa och liberala åsikter. Det påverkar skolan såklart 
  • Anonym (L)

Det här måste vara en trolltråd men bara så att du vet, om det här är sant, så blev SD näst störst även på Södermalm följt av M. 

Söder var jordnära när jag flyttade dit för 30 år sedan men blev successivt en flashig och skitnödig stadsdel. Nästan alla gamla mysiga små butiker och fik har ersatts av trendiga konceptbutiker och amerikanska kopior. Det ska föreställa alternativt men där kan man snacka om själlöst.

Jag flyttade söder om Söder när jag fick barn och folk tyckte att jag var galen som valde att flytta utanför tullarna men här trivs jag och mitt barn så himla bra. Det är mysigt och genuint.

Mina vänner som bor kvar på Söder är för mångfald men deras kretsar är otroligt vita , priviligierade och homogena. 

Jag jobbar på Kungsholmen och rör mig på Östermalm ibland och där hittar man fortfarande små butiker och restauranger som man inte riktigt förstår hur de går runt. Det är inte ett dugg själlöst. 

Jag skulle visserligen inte flytta till Stockholm alls idag men TS bild av de olika stadsdelarna är helt skev. 

• Anonym (Ulrika)
    Anonym (L) skrev 2025-03-22 16:41:28 följande:

Det här måste vara en trolltråd men bara så att du vet, om det här är sant, så blev SD näst störst även på Södermalm följt av M. 

Söder var jordnära när jag flyttade dit för 30 år sedan men blev successivt en flashig och skitnödig stadsdel. Nästan alla gamla mysiga små butiker och fik har ersatts av trendiga konceptbutiker och amerikanska kopior. Det ska föreställa alternativt men där kan man snacka om själlöst.

Jag flyttade söder om Söder när jag fick barn och folk tyckte att jag var galen som valde att flytta utanför tullarna men här trivs jag och mitt barn så himla bra. Det är mysigt och genuint.

Mina vänner som bor kvar på Söder är för mångfald men deras kretsar är otroligt vita , priviligierade och homogena. 

Jag jobbar på Kungsholmen och rör mig på Östermalm ibland och där hittar man fortfarande små butiker och restauranger som man inte riktigt förstår hur de går runt. Det är inte ett dugg själlöst. 

Jag skulle visserligen inte flytta till Stockholm alls idag men TS bild av de olika stadsdelarna är helt skev. 

Jag har bott utomlands många år nu. Menar du att Södermalm flyttat till söder om söder? Och vilka stadsdelar är då det? 
  • Anonym (H)

Mina vänner som bor på Hornsgatan kommer flytta så snart de kan. Det är ideligen missbrukare som tar sig in i trapphusen. Var varsam med område ni väljer.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Uppväxt på Östermalm och bodde där när barnen var små. Bor på söder nu och skulle välja Östermalm alla dar I veckan särskilt när ni har barn.

• Anonym (Kvinnan)

Östermalm eller Medborgarplatsen =samma ungefär.Viktigast att man mår bra.Hade hellre velat ha radhus nära stan på ett lugnare område än bo i stan med barn.Gärdet då?

• Anonym (L)
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-03-22 16:44:30 följande:
    Jag har bott utomlands många år nu. Menar du att Södermalm flyttat till söder om söder? Och vilka stadsdelar är då det? 

Nej, jag tror att det Söder du föreställer dig finns på Södermalm.

Jag bor i Hägersten (som visserligen innefattar många olika områden) och här är det en mix av hitflyttade södermalmsbor, gamla knegare och vanligt folk. 

I mitt område kom S på första och V på andra plats i senaste valet men knappast på grund av någon woke-vänster. 

Jag tror att du skulle trivas på dagens Söder utifrån hur du uttrycker dig i trådstarten.

Var beredd på att Stockholm överlag har förändrats väldigt mycket de senaste åren. 

• Anonym (L)

Tillägg: Jag skulle aldrig bo på Söder med barn. Det var just därför jag flyttade därifrån. 

Jag bodde på Söder i många år och det var kul när jag var ung men så fort jag fick min son i famnen så bestämde jag mig för att flytta. 

Det är för mycket kriminalitet, pundare och annat stök. När jag träffar vänner på Söder ljuder sirener var och varannan minut. 

Där jag bor är det så lugnt att man hör vinden i träden. Vi har nära till Mälaren, badplatser, 4H-gård, mysiga gamla fik och fina grönområden. Det är verkligen barnvänligt här. 

Gärdet som nämndes ovan är ju också lugnt och tryggt om ni vill bo på den sidan av stan, 

• Anonym (qwerty)

Separera, så kan du bo på slöddermalm och han på öster.

Eller flytta ut till förorten, då kommer barnen ha det extremt jordnära! Barkarby finns det mycket nybyggt.

• Anonym (Scarlet)
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-03-22 14:01:49 följande:
    Vi bråkar om Söder och Östermalm?

Jag och min man bråkar om var vi ska bo. Vi har bott utomlands nu under flera år men nu när barnen ska börja skolan så vill vi bo i Sverige. 

Jag vill att vi ska bo på Södermalm då jag vill att barnen ska växa upp och bli jordnära personer. Dom ska få bra värderingar och en trygg uppväxt med bra skolor. 

Min man är åt det konservativa hållet och vill ha ordning och reda och att man ska premiera status före innehåll. 

Jag tycker att Östermalm har rätt kassa värderingar. Jag är feminist och tycker inte om moderater och Sverigedemokrater. Därför vill jag inte bo grannar med folk med dessa värderingar. 

Hur ska jag få honom att förstå att Södermalm är för barnens bästa? 

Du vill inte bo grannar med folk med dessa värderingar säger du, men du gifter dig gärna med en? The math aint mathing. 
  • Anonym (175)
    Anonym (Scarlet) skrev 2025-03-23 01:38:58 följande:
    Du vill inte bo grannar med folk med dessa värderingar säger du, men du gifter dig gärna med en? The math aint mathing. 
    BOOM, you nailed it!
  • Anonym (Klara)

Självklart Östermalm. Högre klass.

• Kalle Johansson

Bästa tipset är nog att ni flyttar tillbaka till det land ni bott i många år. Sverige idag 2025 är knappast SAMMA LAND som det land ni lämnade för något eller några årtionden. Gråter

Sthlm är väl för övrigt helvetet på jorden sedan något årtionde tillbaka! Demon

Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
Svar på tråden Vi bråkar om Söder och Östermalm?