Inlägg från: Anonym (Ulrika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ulrika)

Vi bråkar om Söder och Östermalm?

Jag och min man bråkar om var vi ska bo. Vi har bott utomlands nu under flera år men nu när barnen ska börja skolan så vill vi bo i Sverige. 

Jag vill att vi ska bo på Södermalm då jag vill att barnen ska växa upp och bli jordnära personer. Dom ska få bra värderingar och en trygg uppväxt med bra skolor. 

Min man är åt det konservativa hållet och vill ha ordning och reda och att man ska premiera status före innehåll. 

Jag tycker att Östermalm har rätt kassa värderingar. Jag är feminist och tycker inte om moderater och Sverigedemokrater. Därför vill jag inte bo grannar med folk med dessa värderingar. 

Hur ska jag få honom att förstå att Södermalm är för barnens bästa? 

• Svar på tråden Vi bråkar om Söder och Östermalm?
  • Anonym (Ulrika)
    Tukt skrev 2025-03-22 14:07:05 följande:

Nu är det ju inte så att värderingarna sitter i luften, marken och omgivningarna. Förmodligen kommer ni inte märka mycket av dessa alls. Däremot en massa annat som skiljer statsdelarna åt.
    Men en enkel lösning är ju att inte bo på någon av de två malmarna. Stockholms innerstad består av mer än de två.

Kungsholmen är uteslutet och är inte förtjust i Vasastan heller. Jag vill ha nära vattnet, finns visserligen på Kungsholmen, men det är en identitetslös stadsdel. 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (Nope) skrev 2025-03-22 14:11:00 följande:

Jordnära på Söder? Kanske för 30 år sen. Feminister, visst, men luftslottsfeminister och miljömuppar utan verklighetsförankring. Jag växte upp där, men har flyttat därifrån nu i sena 20-årsåldern. Inte för att bosätta mig på Östermalm dock. 

Det är mer jordnära än Östermalm. Var menar du att dom genuina feministerna bor då? 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (Nope) skrev 2025-03-22 14:41:31 följande:
    Ute i villaområdena runt stan, i vissa av förorterna och i de större kranskommunerna. Ju närmre arbetarna du kommer, desto fler kommer du hitta.
    Pratar vi Enskede nu eller? 
  • Anonym (Ulrika)
    Tukt skrev 2025-03-22 15:38:43 följande:
    Har du gett dig tid att känna efter då?
    Ja det är totalt avsaknad av karaktär. Blå linjen vid hornsbergs strand dessutom. 
  • Anonym (Ulrika)
    Surkräm skrev 2025-03-22 15:56:01 följande:

Mycket konstigt folk på Södermalm faktiskt. Och ja Östermalm är det motsatta.

Tycker ni borde hitta något mellanting.

Konstigt folk? När blev kreativa människor konstiga? Genuina? 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (Från Göteborg) skrev 2025-03-22 16:31:29 följande:

Det känns lite som du skojar, men om inte så är det viktigaste att välja skola för barnen än i vilken stadsdel som har feminister och kulturfolk.

Det är ju samma sak. Skolorna på Östermalm har ordning och reda och disciplin som slagord. På Söder så har man gymnasium som södra latin som handlar om den kreativa människan. Det har att göra värderingar och konservativa och liberala åsikter. Det påverkar skolan såklart 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (L) skrev 2025-03-22 16:41:28 följande:

Det här måste vara en trolltråd men bara så att du vet, om det här är sant, så blev SD näst störst även på Södermalm följt av M. 

Söder var jordnära när jag flyttade dit för 30 år sedan men blev successivt en flashig och skitnödig stadsdel. Nästan alla gamla mysiga små butiker och fik har ersatts av trendiga konceptbutiker och amerikanska kopior. Det ska föreställa alternativt men där kan man snacka om själlöst.

Jag flyttade söder om Söder när jag fick barn och folk tyckte att jag var galen som valde att flytta utanför tullarna men här trivs jag och mitt barn så himla bra. Det är mysigt och genuint.

Mina vänner som bor kvar på Söder är för mångfald men deras kretsar är otroligt vita , priviligierade och homogena. 

Jag jobbar på Kungsholmen och rör mig på Östermalm ibland och där hittar man fortfarande små butiker och restauranger som man inte riktigt förstår hur de går runt. Det är inte ett dugg själlöst. 

Jag skulle visserligen inte flytta till Stockholm alls idag men TS bild av de olika stadsdelarna är helt skev. 

Jag har bott utomlands många år nu. Menar du att Södermalm flyttat till söder om söder? Och vilka stadsdelar är då det? 
Svar på tråden Vi bråkar om Söder och Östermalm?