Hur är det rimligt att agera om någon mår dåligt?
Jag är nyfiken på om mitt eller andras sätt är mest vanligt eller normalt.
Det här hänt ett flertal tillfällen under mitt liv och jag märker att jag gör lite annorlunda.
En vän till mig kan höra av sig och uttrycka att den vill ta livet av sig. Jag frågar om jag får komma över. Svaret är nej.
Personen har sagt samma sak till sin mamma och partner också.
Jag ringer polisen anonymt och min vän tror såklart att det är partnern eller mamma som ringt. Vännen får vård och är otroligt tacksam.
En annan person kan gå med återkommande kraftiga manier. Personen spenderar hutlösa pengar, som den inte har. Omgivning vänner, föräldrar och familj står och tittar på och tänker mer att personen är helt galen och det där är ju onödigt och dumt.
Sedan kommer jag in i personens liv. Jag sätter bara personen i bilen och kör personen till en psykiatrisk avdelning där personen blir inlagd med tvångsvård under en längre period.
Omgivningen är tacksamma, men förstår inte varför personen varit inlagd, fast jag tydligt sagt varför?.
En annan person kan också må otroligt dåligt som jag har i min omgivning. Anhöriga går och stör sig på personen och vet inte hur personen ska få hjälp.
Detta är ett ältande och oroande hos anhöriga i månader, hen mår så dåligt.
Jag tar ledigt en dag från jobbet. Bokar in olika tider med myndigheter, läkare och terapimottagning. Sätter mig i bilen med personen och kör med personen till alla möjliga platser som den behöver få hjälp ifrån.
Jag kan inte säga att jag mellan detta går omkring och oroar mig, tänker på detta utan jag ser att någon mår dåligt, vad behöver göras och så ordnar jag detta.
Alla personer som jag agerat såhär med har mått snabbt mycket bättre, dom har fått det stöd och insatser som behövts och dom har fått påbörja terapeutisk behandling omgående.
Jag kan däremot förundras varför andra står och ser på Och bara mår dåligt men absolut inte gör någonting alls.
Jag mer lyssnar och agerar. Vad är det vanligaste?