En spara och en slösa blir sambos
Jösses, jag har blivit sambo med en slösa. Såg inte riktigt detta som ett problem innan vi väl flyttade ihop, eller såg det inte alls kanske jag ska säga. Visst hade hon ont om pengar ibland men jag trodde inte att hennes ekonomi var körd i botten.
Vi har varit ett par i 2 år. Är båda i 25-årsåldern. Nu flyttat ihop i min bostadsrätt (papper skrivna så den är helt säkrad på mig). Har väldigt bra koll på min ekonomi, sparar varje månad innan nöjen och mättar mun efter matsäck. Har växt upp under svåra ekonomiska förhållanden med en ensamstående mamma som jobbade ihjäl sig för att sätta mat på bordet och ge mig allt jag behöver. Det var hon som lärde mig och inspirerade mig till utbildning, sparande och en god ekonomi. Jag har inga skulder utöver mitt bostadslån (inte ens studielån då jag bodde hemma när jag pluggade på universitetet).
Min sambo däremot. Hon gör av med lönen samma vecka som den kommer in på kontot. Hon handlar visserligen mat för en hel månad, men hon handlar så mycket grejer och framförallt på avbetalning. Hon köper konsertbiljetter, resor mm. Sen är pengarna slut. Hon lever efter "Vi lever idag, imorgon kan det vara för sent". Hon har en bra lön men avbetalningarna äter upp mycket av lönen.
Vi har pratat om hur vi ser på ekonomi innan vi flyttade ihop och la upp hur vi skulle fördela utgifter med mera. Jag vill verkligen se en framtid med henne men är rädd att hon kommer sabotera min ekonomi också.
Så jag har bestämt mig för att ge henne ett ultimatum, här vill jag ha er input. Jag kan tänka mig att betala alla våra gemensamma utgifter (boende, mat, bil, nödvändigheter osv) under 1 års tid mot att hon i sin tur betalar av alla sina avbetalningar under den här tiden. Jag har räknat på det och inklusive att månadsbetala hennes CSN-plan så skulle hon ha kvar 2000kr per månad och vara helt skultfri om 11 månader (betala av cirka 24 000 kr per månad). Då är alltså inte hennes CSN inräknat i avbetalningsplanen utan den får ticka på år efter år.
Vågar jag göra detta eller vilka fäller finns det? Jag vill bara att vi tillsammans ger oss möjlighet till en bra framtid och jag vill inte leva på lånade pengar.