En spara och en slösa blir sambos
Säger som ovan. Är inte helt säker på att jag skulle slänga upp det erbjudandet, eller "ultimatumet" på bordet pang bom...
Jag tolkar det som att ni nyligen har flyttat ihop, och därmed blivit sambos. Bra att du säkrat upp din bostad. Bra att ni har pratat om ekonomi.
Men utifrån det du nu ser och upplever. Så skulle jag fortsätta att prata ekonomi framåt. Dvs, vad vill ni göra om tre månader? Vill ni resa någonstans exempelvis? Och hur ska ni då se kring ekonomin kring en sådan resa? Ja, nu vet vi att din sambo köper resan "på kredit" (på avbetalning). Du gör inte det (!). Och jag tycker att du resonerar klokt. Vissa saker köper man inte på kredit så enkelt är det. Då är det bättre att börja spara och sätta ett mål för framtiden.
Tycker nog snarare att det är där du bör börja. Visst, det låter fint av dig att stå för alla löpande utgifter (boende, mat, bil etc) för att ge henne en chans att bli av med gamla skulder. Men varför liksom? Skulle tro att det vore bättre att tugga i sig elefanten i små bitar... Börja ändra hennes beteende for the long run... Att inte bränna alla pengar de första dagarna i månaden. Att inte köpa fler saker, prylar, resor, you name it på kredit. Utan att börja spara om så en "500-ing" i månaden...
Börja beta av de "sämsta avbetalningarna". Kanske ha målet att vara skuldfri om 24mån istället...
För jag tror inte att hon kommer att klara av att pynta av 24lax i månaden, och sedan ha 2lax kvar att "leva för"... Det kan ta längre tid att ändra en "livsstil"... och risken är att hon ledsnar, att ni börjar tjafsa, och vips så har du pyntat en massa, hon har blivit av med "en del skulder", men så går ni isär och...
Fortsätt prata ekonomi, men nu utifrån att ni är sambos och förhoppningsvis ser ett liv tillsammans framåt...