• Anonym (Äkta vän)

En person som jag trodde var min vän.

Hela tiden pratade hen om hur hon ville vi skulle fika, gå ut på krogen, etc. Jag blev glad över det. Såg fram emot det. Inget  av detta blev dock nånsin av. Hen sa men menade inget. Självklart blev jag besviken. Hen pratade även nedlåtande om sina andra vänner och förväntade sig att jag skulle finnas där för hen och lyssna. Medan hen själv inte hade tid att lyssna på mig om jag hade något på hjärtar som tyngde mig. När jag ifrågasatte vill hen plötsligt inte ha med mig att göra mer. 

Vad är det för människa som beter sig såhär? Är det vanligt att en gör så? Ger andra människor förväntan om att ses och lådss vara ens vän för att sen skita i en totalt efter att hen själv bara pratat om sig och fått en som sin "terapeut" I telefon ett tag. Hur behandlar människor vandra egentligen? Som leksaker? Slit och släng? Byta ut när den inte duger längre? Hens beteende får mig nu att tvivla på nya vänskaper. Jag vågar inte längre släppa in människor på samma sätt som förut. Har blivit mindre öppen som människa efter den här personen och det är en sorg för mig. Vill kunna lita på människor igen. Någon som känner igen och varit med om samma? 
  • Svar på tråden En person som jag trodde var min vän.
  • KimLinnefeldt

Nej, känner inte igen. Men håll avståndet till den här personen. Jag kan garantera att inte alla andra är likadana. Nästa vän kan vara en trofast och lojal kompis resten av livet.

• Anonym (Äkta vän)

Tack, Kim, för ett rakt och klokt svar 🙏 

KimLinnefeldt skrev 2025-03-18 16:12:39 följande:

Nej, känner inte igen. Men håll avståndet till den här personen. Jag kan garantera att inte alla andra är likadana. Nästa vän kan vara en trofast och lojal kompis resten av livet.

• Eurydike

Det låter trist och sorgligt för dig som trodde att du hade hittat en ny vän! Ofta behöver man känna en person ett tag, oavsett om det gäller kärlek eller vänskap, för att veta hur den är innerst inne. Mitt råd är att ta det lite försiktigt och inte investera för mycket känslor på en gång, däremot tycker jag absolut att du ska ge det ett nytt försök att hitta vänner.

• Hurraa

För det första så finns inget som heter Hen.
    Antingen är det Han eller Hon.

• Anonym (Vanligt)

Vanligt idag. Folk blir alltmer egoistiska och tänker bara på sig själva, men det ska låta bra och det ska verka som om man bryr sig fast man inte gör det.

• KimLinnefeldt
    Hurraa skrev 2025-03-20 05:44:02 följande:

Jo, det har blivit vanligt att använda hen när man inte vet eller vill signalera om det är en man eller kvinna. 
  • Anonym (Äkta vän)

Tack,du med Eurydike, för ett rakt och klokt svar 🙏 

Eurydike skrev 2025-03-19 23:25:12 följande:

Det låter trist och sorgligt för dig som trodde att du hade hittat en ny vän! Ofta behöver man känna en person ett tag, oavsett om det gäller kärlek eller vänskap, för att veta hur den är innerst inne. Mitt råd är att ta det lite försiktigt och inte investera för mycket känslor på en gång, däremot tycker jag absolut att du ska ge det ett nytt försök att hitta vänner.

• Anonym (Whale)
    Anonym (Äkta vän) skrev 2025-03-18 16:07:39 följande:
    En person som jag trodde var min vän.

Hela tiden pratade hen om hur hon ville vi skulle fika, gå ut på krogen, etc. Jag blev glad över det. Såg fram emot det. Inget  av detta blev dock nånsin av. Hen sa men menade inget. Självklart blev jag besviken. Hen pratade även nedlåtande om sina andra vänner och förväntade sig att jag skulle finnas där för hen och lyssna. Medan hen själv inte hade tid att lyssna på mig om jag hade något på hjärtar som tyngde mig. När jag ifrågasatte vill hen plötsligt inte ha med mig att göra mer. 

Vad är det för människa som beter sig såhär? Är det vanligt att en gör så? Ger andra människor förväntan om att ses och lådss vara ens vän för att sen skita i en totalt efter att hen själv bara pratat om sig och fått en som sin "terapeut" I telefon ett tag. Hur behandlar människor vandra egentligen? Som leksaker? Slit och släng? Byta ut när den inte duger längre? Hens beteende får mig nu att tvivla på nya vänskaper. Jag vågar inte längre släppa in människor på samma sätt som förut. Har blivit mindre öppen som människa efter den här personen och det är en sorg för mig. Vill kunna lita på människor igen. Någon som känner igen och varit med om samma? 
    Jag förstår dig men några viktiga regler i livet är.

1) Klaga aldrig på andra människor. Välj bort de människor du vill klaga på.
    2) De flesta människor är bra människor men förvänta dig aldrig att andra människor ska var bra. 
    3) Kom ihåg att de flesta människor ofta inte gör det som de säger sig vilja göra. 
  • Anonym (Äkta vän)

Väldigt tråkigt med en sådan värld 😢

Anonym (Vanligt) skrev 2025-03-20 06:04:46 följande:

Vanligt idag. Folk blir alltmer egoistiska och tänker bara på sig själva, men det ska låta bra och det ska verka som om man bryr sig fast man inte gör det.

• Anonym (Äkta vän)

Tack Whale 🙏 klokt och jag tar till mig reglerna 😊👍

Anonym (Whale) skrev 2025-03-20 16:21:53 följande:
    Jag förstår dig men några viktiga regler i livet är.

1) Klaga aldrig på andra människor. Välj bort de människor du vill klaga på.
    2) De flesta människor är bra människor men förvänta dig aldrig att andra människor ska var bra. 
    3) Kom ihåg att de flesta människor ofta inte gör det som de säger sig vilja göra. 
  • Anonym (Äkta vän)

För det första så var åsikter huruvida det ska stå "hen" eller "hon" eller "han" det jag bad om i detta inlägg. Antingen så läser en mitt inlägg som det är eller så kan en förslagsvis låta bli att kommentera saker som inte har med inläggets sakfråga att göra. 

• Anonym (M)

Inte nog med att du har fel, dessutom har du svårt med när versaler ska användas. 
  • Anonym (GestapoIsNotWantedHere)

stfu trump
  • Anonym (Vardagsmat)

Tyvärr är det du varit med om vardagsmat för mig. Slår aldrig fel liksom. Jag är bara intressant så länge det fyller andras intresse - kvinnor eller män spelar ingen roll.
    Jag ska lyssna, jag ska bjuda, jag ska finnas där på alla möjliga vis, men att ge någonting tillbaka är tydligen omöjligt. Det går superbra att dyka upp när jag hittar på saker eller bjuder in till fika/fest, men att bjuda igen eller ta med när man hittar på saker går inte - då är jag helt bortglömd.
    Får alltid beröm för god mat/fika och hur trevligt och kul vi har det med standardfrasen att det här måste vi göra om snart igen.
    Har med åren lärt mig att det antingen innebär att JAG måste se till att det görs om eller så gör de andra om det fast utan att fråga mig om jag vill vara med.

Har vant mig vid detta och är väl medveten om att jag är en värdelös och ful människa som ingen vill vara med. Det gör ont, men har slutat att hoppas på förändring.
    Självklart har jag testat massa olika saker och grejor för att få olika utfall, känna nya människor osv, men det ger ingenting. 
    Kan tycka att om jag är en värdelös idiot så är det märkligt att folk kommer om jag bjuder, vi är inte fattiga studenter liksom som är hungriga utan alla har skapligt med egna pengar så det handlar inte om snålhet.
    Men någon måste ju vara utanför och det är jag som fått den lotten i livet. Bara att acceptera.

• Anonym (GestapoIsNotWantedHere)
    Anonym (Vardagsmat) skrev 2025-03-21 14:05:55 följande:

Tyvärr är det du varit med om vardagsmat för mig. Slår aldrig fel liksom. Jag är bara intressant så länge det fyller andras intresse - kvinnor eller män spelar ingen roll.
    Jag ska lyssna, jag ska bjuda, jag ska finnas där på alla möjliga vis, men att ge någonting tillbaka är tydligen omöjligt. Det går superbra att dyka upp när jag hittar på saker eller bjuder in till fika/fest, men att bjuda igen eller ta med när man hittar på saker går inte - då är jag helt bortglömd.
    Får alltid beröm för god mat/fika och hur trevligt och kul vi har det med standardfrasen att det här måste vi göra om snart igen.
    Har med åren lärt mig att det antingen innebär att JAG måste se till att det görs om eller så gör de andra om det fast utan att fråga mig om jag vill vara med.

Har vant mig vid detta och är väl medveten om att jag är en värdelös och ful människa som ingen vill vara med. Det gör ont, men har slutat att hoppas på förändring.
    Självklart har jag testat massa olika saker och grejor för att få olika utfall, känna nya människor osv, men det ger ingenting. 
    Kan tycka att om jag är en värdelös idiot så är det märkligt att folk kommer om jag bjuder, vi är inte fattiga studenter liksom som är hungriga utan alla har skapligt med egna pengar så det handlar inte om snålhet.
    Men någon måste ju vara utanför och det är jag som fått den lotten i livet. Bara att acceptera.

Sluta existera som ett offer och en dörrmatta för utnyttjare. Man visar själv vägen för hur andra får behandla en. Börja att respektera dig själv och ta tillbaka makten. Det finns absolut en drös med trevliga människor där ute som visst ger tillbaka lika mycket som de får. 

Du måste sluta upp med att vara så desperat för sk vänner att du hellre tar skit än att vara ensam. När du accepterar ensamheten, när du t.o.m. uppskattar den, först då kan du vara ärlig som en potentiell vän som inte utstrålar desperation. 

• Anonym (Studerat kvinnor)

Jag är man, men vad jag har observerat så är det här vanligt bland kvinnor. I grupper med kvinnor. Jag gillar att studera kvinnor, de är annorlunda och intressanta.

Det går (enligt min amatör- observation) till så här att en av kvinnorna blir utsedd till gruppens terapeut. Det är ingen röstning eller så, utan någon får den rollen. Sedan använder de övriga kvinnorna den här kvinnan som obetald terapeut och livscoach. Allt funkar bra och terapeuten är uppskattad tills den dagen terapeuten själv får problem. Då blir det jäkligt jobbigt, mycket irritation och terapeuten får antingen hålla sina problem för sig själv och gå tillbaks in i sin terapeutroll eller bli utfasad ur gruppen där de övriga gradvis tar mer och mer avstånd från fd. terapeuten.

Jag har sett det här, ungefär samma "drama" utspela sig bland kvinnor både i tonåren, 20, 30 och uppåt. Antagligen är det inget kvinnor växer ifrån.

Jag tror inte det är elakt menat heller, utan det sker för att ingen har kapacitet att terapeuta terapeuten. Det är liksom hennes "roll".. 

Svar på tråden En person som jag trodde var min vän.