• Anonym (Orolig TS)

Tonåring med bensmärtor

Min dotter (15 år) har blivit sjuk 2 gånger den senaste månaden med förkylning, hosta och i andra omgången även feber. Det har gått 2 veckor sedan hon blev "frisk" men ändå inte.

Hon är väldigt, väldigt trött. Sover mycket och orkar inte sitta upprätt någon längre stund. Hon har fortfarande ingen aptit, utan äter bara små portioner. Det är lite lättare att få ner god och fikabröd, men inte heller det äter hon i någon större utsträckning.

Hon har mycket ont i benen och har haft sedan hon blev sjuk. Det gör ont i båda, men kan ibland göra mer ont i det ena eller det andra. Smärtan sitter i dygnet runt och det spelar ingen roll om hon vilar eller rör sig. Däremot blir smärtan värre när hon går. Hon blir snabbt trött i kroppen och går långsamt, men vill fortfarande gärna att vi går en kvällspromenad tillsammans som vi brukar varje kväll. 

Vid två tillfällen har hennes smalben varit marmorerade, lilablå, en stund på kvällen för att sedan försvinna.

Hennes blodplättar kollades för en månad sedan då hon kliade så det bildades petekiwr över hela låren. De proverna var bra och hon har inte fått fler petekier sedan dess.

Finns det någon annan vars barn haft liknande symptom med trötthet och benvärk efter en infektion? Vad berodde det på? Hon är färdigväxt sen länge. 

Vi har varit på akuten vid 2 tillfällen men eftersom hon inte har feber eller några konstiga symptom har de skickat hem oss igen. Vi har fått tid till vårdcentralen om en vecka men tankarna hinner ju gå igenom de värsta av sjukdomar och Google hjälper inte till att stilla dem!

Vad finns det för möjliga anledningar som inte innebär cancer och död? Lugna mig!!

• Svar på tråden Tonåring med bensmärtor
  • Anonym (Lugnande besked)

Körtelfeber skulle det kunna vara, vår dotter hade återkommande feber och var så trött emellanåt bland annat så då misstänktes körtelfeber, men nu var det inte det utan vara virus som tillsist gav med sig.

Det är mest troligt inte något farligt, men se till att få en tid hos vårdcentralen och att dom tar en massa blodprover så man vet och kan utesluta det värsta. Så brukar dom göra. 

• Anonym (Orolig TS)
    Anonym (Lugnande besked) skrev 2025-03-13 20:36:13 följande:

Körtelfeber skulle det kunna vara, vår dotter hade återkommande feber och var så trött emellanåt bland annat så då misstänktes körtelfeber, men nu var det inte det utan vara virus som tillsist gav med sig.

Det är mest troligt inte något farligt, men se till att få en tid hos vårdcentralen och att dom tar en massa blodprover så man vet och kan utesluta det värsta. Så brukar dom göra. 

Tack! När jag pratat med vården har inte de upplevts särskilt oroliga. De har velat ta blodprover igen när hon är frisk men det har hon ju inte blivit. Är mest orolig för att hon inte är sig själv längre och att det inte blir bättre. Hon har alltid varit väldigt aktiv, med fart och fläkt. Högt tempo. Tittar aldrig på en hel film för det har hon inte tålamod till. Nu ligger hon bara under en filt och ser film efter film efter film. Hon har blivit väldigt trygghetssökande och vill gärna ligga nära i soffan. Det brukar hon inte göra annars. Hon har ganska hög smärttröskel och är väldigt positiv annars, babblar gärna mycket och snabbt. Bland syskonen är hon den som pratar, syns och hörs mest i vanliga fall. Som gärna delar tankar vid matbordet osv. Men hon har ingen energi för det. Orkar inte ens bråka med sina systrar och hon är en klassisk storasyster som annars gärna påpekar allt möjligt som de slarvar med. Hon går i skolan och gör sitt bästa där men har oftast väldigt ont när hon kommer hem. 
  • Anonym (Orolig TS)

Tagits alla möjliga prover och väntar på svar. Allergier, njurfunktion, järn och alla möjliga sorters blodvärden.

Fortfarande väldigt ont i båda benen, ibland mer i det ena. Är trött och sover mycket. Vill gärna följa med när man ska gå till affären eller dylikt men det går långsamt. Hon säger att benen känns trötta och att hon inte riktigt orkar lyfta dem ordentligt. Är så orolig över att min pigga, aktiva tjej med full fart har ont och inte orkar. Enda som förbättrats är att hon fått tillbaka aptiten och busar lite mer när hon väl är uppe. Men inte som innan.

• Anonym (Orolig TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-22 21:55:00 följande:

Beror nog på influensan, googla på Rullstolsvirus så får du bra förklaring. 

Rullstolsvirus verkar främst ge smärtor i vaderna/musklerna och det har hon inte. Hon beskriver att smärtan sitter djupt in i leder/skelett och att det gör ont i hela benet, inte bara underbenen. Verkar dessutom främst vara barn i nedre skolåldern och oftast pojkar. Häromdagen fick hon ont i en arm också utan att riktigt veta varför. Kanske legat konstigt. Men man oroar sig!!
  • Anonym (Victoria)

När jag var 16 år gammal. fick jag en riktigt rejäl influensa, som utlöste reumatism hos mig. Den ledsmärta som influensan gav, fortsatte också efter det att jag blivit frisk. Redan då och vidare genom sjukdomen, har jag haft väldigt lite problem kopplade direkt till leder, och mer problem kopplade till muskel- och senfästen. Ett av mina största symptom har alltid varit trötthet. När jag får ett skov, blir jag främst oerhört trött, en trötthet som inte går att sova eller aktivera bort. När det är som värst orkar jag knappt prata, det är en trötthet som fullkomligt tar över kroppen.

• Anonym (Orolig TS)
    Anonym (Victoria) skrev 2025-03-23 09:21:43 följande:

När jag var 16 år gammal. fick jag en riktigt rejäl influensa, som utlöste reumatism hos mig. Den ledsmärta som influensan gav, fortsatte också efter det att jag blivit frisk. Redan då och vidare genom sjukdomen, har jag haft väldigt lite problem kopplade direkt till leder, och mer problem kopplade till muskel- och senfästen. Ett av mina största symptom har alltid varit trötthet. När jag får ett skov, blir jag främst oerhört trött, en trötthet som inte går att sova eller aktivera bort. När det är som värst orkar jag knappt prata, det är en trötthet som fullkomligt tar över kroppen.

Reumatism skulle det kunna vara, låter ändå som att det stämmer in på mycket av hennes symptom. Hur kom ni fram till att det var det? Hur har livet varit efter det?
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Orolig TS) skrev 2025-03-23 09:38:47 följande:
    Reumatism skulle det kunna vara, låter ändå som att det stämmer in på mycket av hennes symptom. Hur kom ni fram till att det var det? Hur har livet varit efter det?
    Det tog väldigt lång tid innan jag fick rätt diagnos, men när jag väl fick det och fick rätt mediciner tycker jag att jag, mer eller mindre, lever som vem som helst. Jag måste vila lite mer och väljer till exempel att hålla helgerna så fredade som möjligt från för mycket aktiviteter. Jag har två barn och graviditeterna var tuffa, men i vardagen mår jag bra!
  • Anonym (Orolig TS)
    Anonym (Victoria) skrev 2025-03-23 09:51:33 följande:
    Det tog väldigt lång tid innan jag fick rätt diagnos, men när jag väl fick det och fick rätt mediciner tycker jag att jag, mer eller mindre, lever som vem som helst. Jag måste vila lite mer och väljer till exempel att hålla helgerna så fredade som möjligt från för mycket aktiviteter. Jag har två barn och graviditeterna var tuffa, men i vardagen mår jag bra!
    Skönt att höra! Ja, vi får se vad läkaren säger.
Svar på tråden Tonåring med bensmärtor