• Anonym (Chock glad)

Varför är det så synd om män?

Läser ideligen på forumet om att det är synd om män. Det är otydligt varför. Kan någon klargöra detta? 

Är det synd om män enbart pga kvinnors existens? Är det mer synd om män än kvinnor?

Vad ska samhället göra för att det inte ska vara så synd om män, motivera ditt svar.

• Svar på tråden Varför är det så synd om män?
  • Anonym (Eric)
    Anonym (Chock glad) skrev 2025-03-09 22:00:07 följande:
    Tvärtom, det är ju det jag avhandlar: Vad ska vi i samhället göra med alla män det är så synd om?
    Du gillar att män uttrycker vad dom känner och vad dom har för problem, men vill hjälpa dom?
  • Anonym (L)
    Anonym (Chock glad) skrev 2025-03-09 21:01:48 följande:

Några exempel på varför det är synd om män:
    mansdagen får hyllningar med bärsjalar på mansstatyer 
    Tjejvasan existerar
    kvinnor gör lumpen/ kvinnor gör inte lumpen
    kvinnor föder inte tillräckligt med barn
    kvinnor väljer att inte göra abort
    kvinnor kan få orgasmer fler gånger under en sexakt
    kvinnor vill inte ha sex med vilken man som helst
    kvinnor har sex med för många män

ett axplock.

Så du generaliserar vad begåvningsreserven på FL skriver till att gälla män som grupp? Vad säger det om dig tror du?
  • Anonym (Chock glad)
    Anonym (Eric) skrev 2025-03-09 22:08:41 följande:
    Du gillar att män uttrycker vad dom känner och vad dom har för problem, men vill hjälpa dom?
    Jag gillar män. Vad ska vi göra i samhället för att hantera alla män som tycker det är så synd om män och sig själva? Hur tar vi hand om dom så att dom mår bättre?
  • Anonym (Hmm)
    Snälla Killen skrev 2025-03-09 15:52:08 följande:

Tja jag vet inte... 

Jag känner inte till en endaste kille som tycker om surkärringar heller. 

Men jag har tur och är omgiven med fina damer 🙂

Haha, dom är ju bara surkärringar för att dom inte gör som du vill eller förmodligen inte hälsar på dig, ler så sött emot dig. För det är ju bara det vi kvinnor ska finnas till för. Enligt du och dessa män denna åsikt.
    Dessa män som uttrycker sig så här. Är väldigt lätta se igenom.

Tror jag det, att dom är fina. Dom gör nog exakt så som du vill lol

För övrigt TS,  jag skiter i vilket. Så länge dom håller sig ifrån mig. Män idag är hatiska och ser på kvinnor som avelskossor och objekt. Som ska föda barn, vara söta och hålla käften.

Är man tillräckligt smart så går det läsa genom raderna på dom flesta. Jag är mer bekymrad över min egen säkerhet. Och då gör man bäst i undvika, alla män. Vi lever i ett riktigt sjukt samhälle numera. Och värld. Bara titta vad som sker. Dom kan inte älska, dom kan bara äga. 
  • Anonym (Höga krav)
    Anonym (Chock glad) skrev 2025-03-09 15:47:18 följande:
    Varför är det så synd om män?

Läser ideligen på forumet om att det är synd om män. Det är otydligt varför. Kan någon klargöra detta? 

Är det synd om män enbart pga kvinnors existens? Är det mer synd om män än kvinnor?

Vad ska samhället göra för att det inte ska vara så synd om män, motivera ditt svar.

Det är synd om män för att det moderna samhället/kulturen ställer höga och ofta motstridiga krav på dem (Liknande kvinnors situation fast med andra dubbla krav).

Det är inte lätt att vara man idag, då medioker räknas som dålig och oönskad både i arbetslivet, relationsmässigt och socialt.

Att det är värre för kvinnor gör det inte enkelt för män. Det är inte problem som tar ut varandra utan de existerar parallellt.
  • Tukt
    Anonym (Chock glad) skrev 2025-03-09 22:31:42 följande:
    Jag gillar män. Vad ska vi göra i samhället för att hantera alla män som tycker det är så synd om män och sig själva? Hur tar vi hand om dom så att dom mår bättre?
    Vill man seriöst hjälpa män, så är nog en tråd som denna ett skott i foten.
    Å andra sidan så r det väl rätt få som tycker det behövs. Och än fler som tänker att det är "synd om män" för att de bollar tankar och idéer.
    .
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-03-09 23:12:52 följande:
     Haha, dom är ju bara surkärringar för att dom inte gör som du vill eller förmodligen inte hälsar på dig, ler så sött emot dig. För det är ju bara det vi kvinnor ska finnas till för. Enligt du och dessa män denna åsikt.
    Dessa män som uttrycker sig så här. Är väldigt lätta se igenom.

Tror jag det, att dom är fina. Dom gör nog exakt så som du vill lol

För övrigt TS,  jag skiter i vilket. Så länge dom håller sig ifrån mig. Män idag är hatiska och ser på kvinnor som avelskossor och objekt. Som ska föda barn, vara söta och hålla käften.

Är man tillräckligt smart så går det läsa genom raderna på dom flesta. Jag är mer bekymrad över min egen säkerhet. Och då gör man bäst i undvika, alla män. Vi lever i ett riktigt sjukt samhälle numera. Och värld. Bara titta vad som sker. Dom kan inte älska, dom kan bara äga. 
     Nu kommer jag för sig ifrån en mörk bakgrund. Och har därför naturligt varit försiktig med män. Men jag upplever nog som dig. Att hatet emot kvinnor blivit starkare. Du tar upp en hel del bra poäng. 

Ångrar inte en sekund, att jag beslutade mig för att dejta män helt och hållet. Mitt liv är mycket säkrare och lugnare. Skulle inte heller vilja ha barn i dagens samhälle och med hur saker utvecklar sig. Det blir ju inte ljusare om jag säger så. 
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Läskigt) skrev 2025-03-09 23:23:07 följande:
     Nu kommer jag för sig ifrån en mörk bakgrund. Och har därför naturligt varit försiktig med män. Men jag upplever nog som dig. Att hatet emot kvinnor blivit starkare. Du tar upp en hel del bra poäng. 

Ångrar inte en sekund, att jag beslutade mig för att dejta män helt och hållet. Mitt liv är mycket säkrare och lugnare. Skulle inte heller vilja ha barn i dagens samhälle och med hur saker utvecklar sig. Det blir ju inte ljusare om jag säger så. 
     Slutat dejta män helt och hållet*

Till TS vill jag säga. Att det är varken mer eller mindre synd om män. Men att dom verkar frustrerade snarare, mer för att kvinnor har tagit mer avstånd förmodligen.
  • Anonym (Chock glad)
    Tukt skrev 2025-03-09 23:15:26 följande:
    Vill man seriöst hjälpa män, så är nog en tråd som denna ett skott i foten.
    Å andra sidan så r det väl rätt få som tycker det behövs. Och än fler som tänker att det är "synd om män" för att de bollar tankar och idéer.
    .
    Vad ska vi göra åt män som tycker synd om män för att företeelser som tjejvasan existerar?

Hjälpa män kan förresten handla om att få dessa att förstå att deras åsikter om t ex tjejvasan är orimligt att tycka synd om män för.
  • Anonym (Chock glad)
    Anonym (Läskigt) skrev 2025-03-09 23:26:26 följande:
     Slutat dejta män helt och hållet*

Till TS vill jag säga. Att det är varken mer eller mindre synd om män. Men att dom verkar frustrerade snarare, mer för att kvinnor har tagit mer avstånd förmodligen.
    Exemplet där män tycker synd om män då hyllningarna av pappor på mansdagen genom att iklä statyer med bärsjalar inte var bra nog.

Tror du det handlar om frustration pga att kvinnor tagit avstånd?

Hur hjälper man såna män?
  • Anonym (Chock glad)
    Anonym (Höga krav) skrev 2025-03-09 23:13:29 följande:
    Det är synd om män för att det moderna samhället/kulturen ställer höga och ofta motstridiga krav på dem (Liknande kvinnors situation fast med andra dubbla krav).

Det är inte lätt att vara man idag, då medioker räknas som dålig och oönskad både i arbetslivet, relationsmässigt och socialt.

Att det är värre för kvinnor gör det inte enkelt för män. Det är inte problem som tar ut varandra utan de existerar parallellt.
    Hur får man män att förstå att mäns och kvinnors problem inte tar ut varandra eller ska övertrumfas?

Och hur får man dessa män att förstå att företeelser såsom tjejvasan inte är något som är till nackdel för män?
  • Anonym (Höga krav)
    Anonym (Chock glad) skrev 2025-03-10 00:40:46 följande:
    Hur får man män att förstå att mäns och kvinnors problem inte tar ut varandra eller ska övertrumfas?

Och hur får man dessa män att förstå att företeelser såsom tjejvasan inte är något som är till nackdel för män?
    Det önskar jag att jag hade svaret på. För som det är nu går det inte att diskutera mäns problem eller kvinnors problem utan hög risk i att det blir tävling om vem som har det värst.

Det är svårt även med Tjejvasan eftersom män är lite....autistiska (Ursäkta om jag trampar någon på tårna) män vill ta allt väldigt bokstavligt och kan inte finna sig i att en del saker behöver man navigera med dubbelmoral.
  • Anonym (Sonja)
    Tecum skrev 2025-03-09 19:19:43 följande:
    Källa på det?
    Får man hänvisa och citera till andra trådar här på FL?
Svar på tråden Varför är det så synd om män?