• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Mayjel
    Anonym (Olika) skrev 2025-03-13 23:00:25 följande:
    Fortfarande när folk hör att man är från Finland kommer "Ei saa peittää" ofta automatiskt från dem. Typ det enda de kan säga på finska förutom svordomar.

Därför den lär vara med, men Ei saa peittää - Får ej övertäckas gäller definitivt bastuugnar också. Inte torka kläder varken på eller ovanför... 
    Det var nytt för mig. Kan inte minnas att man själv hört eller sett den meningen förut. Som mest att man läste och memorerade finska ord och meningar på baksidan av matförpackningar som ung. Ord som maito och mansikka förstod man redan som barn. Ja, ihop med alla fula runda ord då förstås. 

Ja, då har nog detta uttryck en innebörd även i årets vinnarlåt. Jag hoppas helt oavsett att det går bra för denna finlandssvenska humortrio, liksom för Finlands bidrag. Gillar Erikas låt, så länge man inte tänker på vad den faktiskt handlar om. Men catchig melodi har den och hon sjunger bra.
  • Spucks
    Mayjel skrev 2025-03-13 22:22:44 följande:
    Ja, detta kollade jag upp, men hur är meningen relevant i låtens text? Vad är det som inte får övertäckas? Låten själv?
    Eftersom låten handlar om att bada bastu, är det väl logisk att det syftar på bastuugnen .... eller vad man nu kallar den för.
  • Mayjel
    Spucks skrev 2025-03-14 07:18:46 följande:
    Eftersom låten handlar om att bada bastu, är det väl logisk att det syftar på bastuugnen .... eller vad man nu kallar den för.
    Jo, men jag var inte bekant med det där uttrycket "får ej övertäckas", varken på finska eller svenska. Har väl helt enkelt inte vistats bland värmeelement eller bastur tillräckligt under min uppväxt. Men nu vet jag.
  • Anonym (Glad)

Bara jag som tycker att sången låter "rysk"?

• Mayjel
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-14 20:57:35 följande:

Bara jag som tycker att sången låter "rysk"?

Ja, inte låter den särskilt svensk iallafall. Lite rysk kanske.
  • Anonym (Glad)
    Mayjel skrev 2025-03-14 21:20:45 följande:
    Ja, inte låter den särskilt svensk iallafall. Lite rysk kanske.
    Mina tankar går till rysk folkmusik. Båda vad gäller det musikaliska men även kläderna.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-14 22:30:48 följande:
    Mina tankar går till rysk folkmusik. Båda vad gäller det musikaliska men även kläderna.
    Det håller jag inte med om.
  • TvillingmammaVästgöte

Personligen är jag så glad över Kaj. De tre killarna är så fina, trevliga, roliga och ödmjuka. 
    De som röstade förKaj var de yngre, under 45 år. 45+ röstade på Måns.
    Jag är 55+ men älskade ändå Kaj och Bada Bastu. 

Ringde min dotter och frågade bad hon tyckte. Hon röstade på Kaj och sa att det bästa är att de sjunger på svenska. 

• Anonym (Glad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-15 07:29:56 följande:

Personligen är jag så glad över Kaj. De tre killarna är så fina, trevliga, roliga och ödmjuka. 
    De som röstade förKaj var de yngre, under 45 år. 45+ röstade på Måns.
    Jag är 55+ men älskade ändå Kaj och Bada Bastu. 

Ringde min dotter och frågade bad hon tyckte. Hon röstade på Kaj och sa att det bästa är att de sjunger på svenska. 

Jag är beredd att gå så långt och hävda att det är den bästa schlagerlåtar genom tiderna.
  • Mayjel

Ser nu i uppträdandet att de är sju man på scen. I eurovision tilllåts endast sex personer på scenen samtidigt. Tror att detta kan komma att påverka numret lite, dansen framförallt, med tre dansare istället för fyra.

Hade sedan önskat en annan klädsel på sångarna, eller att de klär av sig en bit in i numret. Inte för att låta pervig här men de sitter ju faktiskt i en bastu. Lite konstigt att göra detta i kostymer och skor. 
    De skulle byta till handdukar på underkropp likt dansarna nång gång under låten, typ innan sista refrängen, lite undanskymt då förstås.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-15 07:43:55 följande:
    Jag är beredd att gå så långt och hävda att det är den bästa schlagerlåtar genom tiderna.
    Skrattande
Svar på tråden Bara bada bastu