• Spucks

Bara bada bastu

Jag har lyssnat på både KAJ och Måns, eftersom jag läste en del diskussioner om det.
    Jag är glad att KAJ vann - inte för att jag är Österrikare som hoppas att Sverige blir sist, utan för att jag ser Song Contest som något roligt och skojig och är trött på de typiska Song Contest låtar som alla låter likadana och därför inte går att urskilja från alla andra typiska ECS låtar. Som Måns låt. Och som Måns låt när han vann förra gången (2015?), när Italien var så mycket bättre. Men han vann, för det är Sverige och der var Måns ....

Nä, mycket bättre nu. Glad och roligt. Speciellt roligt att de är finskar och sjunger om bastu - det går väl inte mer stereotyp. Och jag tycker att de som anser att låten är pinsamt är de som egentligen är pinsamma, som tar ESC på så stor allvar och faktiskt verkar tror att låtarna brukar vara bra musik.

• Spucks
    Mayjel skrev 2025-03-09 01:26:27 följande:

killarna sjunger på svenska med finsk brytning. 

Jag är inte svensk och tom jag vet att de inte bryter på finska utan att de är finlandssvenskar. 
  • Spucks
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-09 08:23:04 följande:
    De bryter definitivt på finska men bara lindrigt och långt ifrån så grovt som finländare brukar bryta.
    De är finlandssvenskar, de har svenska som modersmål! Man bryter inte på sitt modersmål. 
    Men du tror kanske också att skåningar bryter på danska.
  • Spucks
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-09 08:40:24 följande:
    Har du hört dem prata?

Om det är så de pratar svenska i Finland så har den svenskan definitivt drag av finska. Man hör att de är från Finland när de pratar.
    Jag har inte hört just dem prata, men jag har träffat på finlandssvenskar under resor och jag har hört finlandssvenskor prata i radio och TV. Självklart har det det du kallar "drag av finska", det är väl inte konstigt att dialekten påverkas av regionen. Det är det en dialekt är Drömmer
    Herregud, att man behöver förklara det för en svensk. Du låter som en stereotyp US-Amerikan som undrar var en Australier har lärt sig engelska och att dess brytning är så gullig.
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 09:44:31 följande:
    De sjunger med finländsk dialekt, klämmer in diverse finska ord, sjunger om bastubad vilket är mer vanligt i Finland än här. Dragspelen, showen. Det känns som ett finskt bidrag i mina ögon.
    Måns sjunger på engelska om en revolution. Vad är svensk med det?
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 10:44:44 följande:
    Men lägg av. De element jag nyss uppgett utgör tillsammans en låt som låter väldigt finsk. De flesta ser detta ganska tydligt. Se till helheten för fan. Om du klarar sånt.
    Visst låter det rätt finsk (för en nordisk person, resten har ingen koll), men i och med att de sjunger på svenska och att bastu är väldigt populärt även i Sverige (såklart inte som i Finland, men betydligt mer än i resten av Europa), är den ändå rätt svensk. Så vill du ha en låt som är svenk, får du vara glad att KAJ vann och inte Måns med sin anglosaxiska sång.
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 11:46:41 följande:
    Måns låt är mer neutral i jämförelse med Kajs, som låter mer som en finsk parodi. Jag har inget emot skämtlåtar överlag men hade hellre isåfall sett ett bidrag som parodierar svensken, av naturliga skäl. 
    Mer neutral? Då sätter du anglosaxiska låtar som standard. Annars finns det inga neutrala låtar.
    Som sagt, det är okej att tycker att den svenska bidrag ska vara svensk, och då borde du vara nöjd att det bland de två på topp blev den låt som är mest svensk.
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 12:57:40 följande:
    Bidraget lät inte svenskt utan finskt. Måns låt var mer typiskt det vi brukar se som svenskt numera. Många som tyckt till om årets esc-låtar påpekar också detta i videor på Youtube. Att KAJ inte låter som ett typiskt svenskt bidrag alls. Så nej, det är du som har fel här, inte jag. Sluta tjafsa nu och lämna mig ifred. Om det inte var tydligt så har jag tröttnat på att svara dig sen länge då du uppenbarligen bara är ute efter att bråka. Bara lägg ner.

Varför fortsätter du att svara då, om du har tröttnat för länge sedan? ;)

Jo, Måns låt var som de flesta svenska bidrag till ESC var de senaste åren. Det gör inte låten svensk på något sätt, den är fortfarande på engelska och med en text långt ifrån något som har med Sverige att göra. 
    Det är två helt skilda saker att vara vanligt i Sverige och att vara svensk. En VW är också vanligt i Sverige, det gör den inte till ett svensk bil.

Så om du gnäller att låten ska vara "riktig svensk", gör det och kräv att det ska vara en låt sjungen av etniska svenskar, bosatt i Sverige, på svenska med ett inehåll som kan förknipas med Sverige. Och inte "Mimimi, låten ska vara svensk, därför ska en svensk som bor i England som sjunger en låt på engelska om ett tema som inte har något som helst med Sverige att göra vinna, för det är svensk!"

• Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:11:25 följande:
    Därför att du attackerar och provocerar och då kommer jag att försvara mig.

Jo, Måns lår är typisk svensk med de mått vi använder nuförtiden. Och löjligt att jämföra bilar med musik. Inte samma sak. 

Nej, det jag reagerar på är att låten är en finsk parodi och detta passar inte till ett svenskt bidrag som sagt. Hade reagerat likadant om låten varit stereotypiskt dansk eller norsk, eller vilket jävla land som helst. Och du kommer inte att få mig att ändra uppfattning du heller så sluta tjafsa. 
    Jaha? På vilket sätt attackerar jag dig? Och jag tjafsar inte heller.
    Den enda som håller på med massvis tjafs och klagande är du. Jag är nöjd att KAJ vann. Jag känner inte de andra låtarna, för jag brukar inte lyssna på dem innan ESC finalen, men jag är rätt säker på att jag kommer att heja på Sverige i år, vilket jag annars inte bruka göra. Jag har ingen anledning att tjafsa och bråka Cool
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:26:05 följande:
    Jo, eftersom du hela tiden gör ner det jag säger istället för att acceptera att jag har en annan åsikt än du. Sluta för du är bara tröttsam.

Nej, jag har inte klagat nånting. Bara påpekat att låten är finsk på många sätt och inte passar att tävla för Sverige. 
    Jag accepterar att du har en annan åsikt. Och du får acceptera att jag tycker ditt resonemang är korkat.

Vi har nog olika uppfattningar om vad det är att klaga. För mig är det just det du gör.
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:38:25 följande:
    Nej, så länge folk attackerar mig med oönskat bråk och tjafs så kommer jag att försvara mig då jag inte tar någon skit från folk.
    Du verkar gå igång orlimligt mycket på det, när du flera gånger skriver om att bli attackerat och att du försvarar dig.
    Lite avslappning skulle vara gott för dig, tycker jag. Vet du vad som är väldigt avslappnande? Bada bastu! :D
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:15:56 följande:
    Inte det minsta, blir bara stressad och irriterad av ditt ständiga bråkande.

Nej, bada bastu gillar jag inte alls eftersom det torkar ut min hy och det är en löjlig stereotyp att påstå att alla finnar skulle göra detta.

Och mitt råd till dig är att sluta tjafsa med folk som redan sagt ifrån. Du är ju inte vidare avslappnad du heller vilket märks.
    Varför slutar du inte bara svarar, om du inte vill prata med någon? Du har sagt till mig flera gånger att jag ska sluta prata med dig och även till andra i tråden. Varför tycker du att det är andras ansvar att sluta svara dig, när du inte vill prata med någon?

Det finns speciell bastulotion, den smörjer man in sig medan man sitter i bastun och svettas. Kan jag rekommendera. Kanske tom du kan klara av att slappna av lite då.
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:18:41 följande:
    Och du får acceptera att jag finner dina ickeargument lika korkade. Bryr mig inte. Jag klagar inte utan försvarar mig eftersom du fortsätter provocera och bråka.
    Du verkar bryr dig väldigt mycket .... ;)
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:22:26 följande:
    Nej, inte mer än du. 
    Det kan diskuteras ...
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:23:40 följande:

Redan svarat på din första fråga. 

Bryr mig inte om några lotioner. Noll intresse för bastubadande som sagt.

Ja, just det, du behöver ju försvara dig, för du blir attackerat. Skrattande

Hitta ett annat sätt att slappna av då. Du verkar ha rätt lätt att vara nära att explodera, du behöver kanske en revolution där du kan verkligen explodera så allt kommer ut. Synd bara att en revolution inte är svensk. Obestämd
  • Spucks
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:30:34 följande:
    Löjligt svar. Måns låt är standardpop i Sverige som sagt. Slappna av själv och sluta tjafsa om du nu stör dig på atr jag försvarar mig.

Du har väl också sparkat omkring saker när din kära Måns inte blev först, eller hur!?
    Jag är väldigt avslappnat, det är ju inte jag som klagar och gnäller och är frustrerad för världen inte gör exakt som jag vill.

• Spucks
    Mayjel skrev 2025-03-13 22:22:44 följande:
    Ja, detta kollade jag upp, men hur är meningen relevant i låtens text? Vad är det som inte får övertäckas? Låten själv?
    Eftersom låten handlar om att bada bastu, är det väl logisk att det syftar på bastuugnen .... eller vad man nu kallar den för.
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-04-12 15:09:14 följande:
    Typiskt okunniga rikssvenskar att grötmyndigt bestämma att finlandssvenskar inte är svenskar (språkligt sett).
    Finlandssvenskar är inte svenskar utan finländare. Däremot är finlandssvenska svenska.
Svar på tråden Bara bada bastu