• Anonym (Hemtjänst i förfall)

Hemtjänstare - jag behöver er för att orka!

Jag är så jävla ledsen. Vår kommun inför nu verktyget som kommer att realtidsstyra dagen och det vi hört från provennheten är att cheferna ifrågasatt minsta tidsavvikelse på alla som varit för kort eller för länge, haft en lucka osv..

Det här blir döden för Umeås kommunala hemtjänstpersonal. Vi kommer inte kunna hantera detta. Vet inte hur läget ser ut i övriga landet.

Här ligger besök i vårt schema kloss i kloss med 3 minuters körschema även om det tar 15 minuter.

Nu kommer erfarenheter från enheter som redan infört Intraphone och medelar att chefer hoppar på dem för minsta avikelse men ingen tycks inse att reatiden gör att man måste minska besökstid.

Också gulligt hur man "får" lunch i schemat 2 minuter efter avslutad tid hos en person som bor 15 min bort. Köra till kontoret, äta och veta att om man vill komma hem i tid måste man skala av massor med tid hos folk sen.

Vi har ingen restid men om vi inte vistas hos alla den tid som står så får vi skit. Skulle jag gå ett schema efter mitt schema skulle jag jobba 12h eftersom restiden saknas. Är vår planerare dum i huvudet, vår chef eller vår chefs chef? Facket vet men inget händer ju och vi duktiga slutar snart för detta är orimligt!

Nån annan hemtjänstare som känner igen sig?

Vad ska man egentligen göra? Hur för ni hemtjänstare i resten av landet?

• Svar på tråden Hemtjänstare - jag behöver er för att orka!
  • Dexter dot com

När jag jobbade inom kommunens äldreomsorg krävde vi att riskbedömningar gjordes när rutiner inte fungerade. Vad säger skyddsombudet ? Om era fackliga representanter inte tar tag i problemet så kontakta sektionen.

• Anonym (K)

Blä. Vad säger facket? Skyddsombudet? Detta borde omfattas av MBL. 

• Anonym (Hmm)

Skriv tillbud! Även om schemat ännu inte Har börjat så kan ni skriva tillbud för psykisk stress hos personalen. Kontakta facket och skyddsombud. Det här är inte acceptabelt. Ta upp det på apt och ifrågasätt. Be chefen att förklara hur de har tänkt med den minimala restiden. Gå samman och säg att ni alla slutar om ingen förbättring sker. Och gör det också! Det får finnas gränser! Gå hårt fram nu! Det här är fan inte okej och cheferna vet om det! Kontakta även chefens chef och skriv insändare i tidningen. Acceptera aldrig för ni kommer bränna ut er! 

• Anonym (Hmm)

Läste nu att facket vet om det. Vad i hela friden!? Alla ni kontakta facket igen och om fortfarande inget händer så kontaktar ni en annan sektion. Hota med att gå ur facket om de inte tar tag i det. Ni betalar ju dyr månadskostnad för att vara med där, men tyvärr sitter facket ofta i arbetsgivarens knä. Blir ingen förbättring så gå ur facket och säg upp er! Acceptera aldrig sånt här trams! 

• Anonym (Hmm)

Mycket viktigt att alla personal skriver tillbud på minsta lilla som sker. När restiden inte räcker, när ni mår psykiskt dålig, när det är stressigt, när någon inte får den hjälp de ska ha, när något inträffar eller kunde ha inträffat, när chefen är på er osv. Om ni inte skriver tillbud så finns det inget underlag Att gå på Så det är mycket viktigt!

• Dexter dot com
    Anonym (Hmm) skrev 2025-03-04 07:45:10 följande:

Läste nu att facket vet om det. Vad i hela friden!? Alla ni kontakta facket igen och om fortfarande inget händer så kontaktar ni en annan sektion. Hota med att gå ur facket om de inte tar tag i det. Ni betalar ju dyr månadskostnad för att vara med där, men tyvärr sitter facket ofta i arbetsgivarens knä. Blir ingen förbättring så gå ur facket och säg upp er! Acceptera aldrig sånt här trams! 

Ja, visst är det konstigt att dom fackliga representanterna på TS arbetsplats som står inför samma bedrövliga arbetsvillkor inte tar tag i problemet ihop med skyddsombudet.
  • Anonym (Hmm)
    Dexter dot com skrev 2025-03-04 07:51:17 följande:
    Ja, visst är det konstigt att dom fackliga representanterna på TS arbetsplats som står inför samma bedrövliga arbetsvillkor inte tar tag i problemet ihop med skyddsombudet.
    Helt oacceptabelt men så länge personalen betalar den fackliga avgiften och fortsätter att gå till jobbet precis som vanligt, även om det klagas lite då och då i lunchrummet, kommer ingen förändring ske. 
  • Anonym (A)

Helt otroligt! Alla ska ha rätt till raster och till att alla brukare får den tid de behöver.

Förutom den ständiga tidspress ni hemtjänstpersonal befinner er i, undrar jag om ni ens kan gå på toaletten? 
    Ska raster endast vara på lunchen BARA? Under en hel arbetsdag?

Förstår inte hur det går ihop, jag lider med er, och ni borde ta upp era arbetsförhållanden med högsta instans. Scheman ska vara rimliga.

• Anonym (facked up)

Bjud in chef och fackligt ombud att vara med dig en halvdag, en form av Gemba walk, och tänka efter hur de själva hade gjort och mått med ditt schema.

Svar på tråden Hemtjänstare - jag behöver er för att orka!