Hemtjänstare - jag behöver er för att orka!
Jag är så jävla ledsen. Vår kommun inför nu verktyget som kommer att realtidsstyra dagen och det vi hört från provennheten är att cheferna ifrågasatt minsta tidsavvikelse på alla som varit för kort eller för länge, haft en lucka osv..
Det här blir döden för Umeås kommunala hemtjänstpersonal. Vi kommer inte kunna hantera detta. Vet inte hur läget ser ut i övriga landet.
Här ligger besök i vårt schema kloss i kloss med 3 minuters körschema även om det tar 15 minuter.
Nu kommer erfarenheter från enheter som redan infört Intraphone och medelar att chefer hoppar på dem för minsta avikelse men ingen tycks inse att reatiden gör att man måste minska besökstid.
Också gulligt hur man "får" lunch i schemat 2 minuter efter avslutad tid hos en person som bor 15 min bort. Köra till kontoret, äta och veta att om man vill komma hem i tid måste man skala av massor med tid hos folk sen.
Vi har ingen restid men om vi inte vistas hos alla den tid som står så får vi skit. Skulle jag gå ett schema efter mitt schema skulle jag jobba 12h eftersom restiden saknas. Är vår planerare dum i huvudet, vår chef eller vår chefs chef? Facket vet men inget händer ju och vi duktiga slutar snart för detta är orimligt!
Nån annan hemtjänstare som känner igen sig?
Vad ska man egentligen göra? Hur för ni hemtjänstare i resten av landet?