• Anonym (LoveCroatia)

Ta med sonens kompis på utlandssemester

Vi brukar åka till Kroatien i husvagn på somrarna.
    Barnen börjar bli stora nu så endast den yngsta följer med.
    Han är 15 och är inte alltid road av vårt sällskap :)

Nu funderar vi på om han skulle vilja ha med sig en kompis.
    Dock så skulle vi inte kunna bjuda denna kompis på resan.
    Färja och campingar betalas per person och när man är 15 så räknas man som vuxen. Ska man som vi vara borta närmre tre veckor så blir det tyvärr dyrt. Mat tänker vi att det inte spelar så stor roll om vi är tre eller fyra.

Så min fråga är om man kan begära att kompisens föräldrar står för dennes del av resa och uppehälle?
    Hur tänker ni runt det?

• Svar på tråden Ta med sonens kompis på utlandssemester
  • Anonym (xxx)
    Anonym (LoveCroatia) skrev 2025-02-27 16:19:01 följande:
    Ta med sonens kompis på utlandssemester

Vi brukar åka till Kroatien i husvagn på somrarna.
    Barnen börjar bli stora nu så endast den yngsta följer med.
    Han är 15 och är inte alltid road av vårt sällskap :)

Nu funderar vi på om han skulle vilja ha med sig en kompis.
    Dock så skulle vi inte kunna bjuda denna kompis på resan.
    Färja och campingar betalas per person och när man är 15 så räknas man som vuxen. Ska man som vi vara borta närmre tre veckor så blir det tyvärr dyrt. Mat tänker vi att det inte spelar så stor roll om vi är tre eller fyra.

Så min fråga är om man kan begära att kompisens föräldrar står för dennes del av resa och uppehälle?
    Hur tänker ni runt det?

Klart ni inte kan begära det, men ni ska ju inte heller tvinga deras son att följa med, så varför du skriver så förstår jag inte. Ni frågar om han vill följa med och så berättar ni vad det kommer att kosta, så får de själva bestämma. 
  • Anonym (Vad vill sonen?)

Vill sonen ha med kompisen?

• Anonym (LoveCroatia)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-27 16:21:56 följande:
    Klart ni inte kan begära det, men ni ska ju inte heller tvinga deras son att följa med, så varför du skriver så förstår jag inte. Ni frågar om han vill följa med och så berättar ni vad det kommer att kosta, så får de själva bestämma. 

Jag tänkte mer om det ansågs som ofint att fråga.
    Typ att har ni råd att åka dit så borde ni ha råd att bjuda...

Jag vet inte, det var därför som jag ställde frågan.

• Anonym (LoveCroatia)
    Anonym (Vad vill sonen?) skrev 2025-02-27 16:23:54 följande:

Vill sonen ha med kompisen?

Han har 'hintat' om att det skulle vara roligare om nån mer var med.
  • Anonym (G)

Förutsatt att sonens kompis tycker att det är en utmärkt idé att campa med er så ja, det kan man fråga. Det handlar också om summan förståss. 

Det enda jag reagerar på är att tre veckor är ganska lång tid, även för en 15-åring. Har ni campat ihop förut? Kommer han föräldrar tycka detta är en bra idë?
    Överenskommelser måste gagna bägge parter. Ni vinner på att ha kompisen med (och säkert sonen också), men det måste finnas "vinster" även för kompisen. Han kanske tycker det är jättespännande att vara hemifrån tre veckor och åka till Kroatien, eller också förstår han inte riktigt vad det innebär och då blir det en risk att han inte tycker det är så kul. Då är det långt hem. 

Personligen hade jag valt en kortare resa, men det är jag det :).

• Anonym (kr)
    Anonym (LoveCroatia) skrev 2025-02-27 16:25:12 följande:
    Han har 'hintat' om att det skulle vara roligare om nån mer var med.
    Steg ett Fråga sonen
    Steg två Prata med kompisen föräldrar om det är ok och kom överrens om ekonomi. T ex att de betalr en fast summa till er för hela veckan. Sen står ni för allt löpande
  • Anonym (xxx)
    Anonym (LoveCroatia) skrev 2025-02-27 16:24:16 följande:

Jag tänkte mer om det ansågs som ofint att fråga.
    Typ att har ni råd att åka dit så borde ni ha råd att bjuda...

Jag vet inte, det var därför som jag ställde frågan.

Nej, det är inte ofint att berätta att det kostar att han följer med. Det borde de förstå själva. De betalar ju inte en 1/4, utan mindre dessutom. 

Sedan brukar väl färjan baseras dels på bilen samt antal passagerare, så där är det inte heller 1/4 som ska betalas. Bilen ska ju med ändå. 
  • fornminne

Självklart behöver ni inte bjuda på resan, det är mycket pengar. Men även om kompisens föräldrar betalar för sin son, håller jag med om att det låter lite våghalsigt att ta med en 15-årig kompis på camping-semester i tre veckor. Resa och bo tätt tillsammans osv.

En vecka kanske räcker?

Beror förstås på vad kompisen vill och vad hans föräldrar säger.

• Anonym (xxx)
    Anonym (kr) skrev 2025-02-27 16:28:52 följande:
    Steg ett Fråga sonen
    Steg två Prata med kompisen föräldrar om det är ok och kom överrens om ekonomi. T ex att de betalr en fast summa till er för hela veckan. Sen står ni för allt löpande
    Jag skulle ha gjort tvärtom. Fråga föräldrarna först. Om det inte går så behöver inte sonen få upp hoppet, om han nu vill följa med. 
  • Anonym (xxx)
    fornminne skrev 2025-02-27 16:34:20 följande:

Självklart behöver ni inte bjuda på resan, det är mycket pengar. Men även om kompisens föräldrar betalar för sin son, håller jag med om att det låter lite våghalsigt att ta med en 15-årig kompis på camping-semester i tre veckor. Resa och bo tätt tillsammans osv.

En vecka kanske räcker?

Beror förstås på vad kompisen vill och vad hans föräldrar säger.

Ska de skicka hem kompisen efter en vecka då?
  • Anonym (LoveCroatia)
    Anonym (G) skrev 2025-02-27 16:26:57 följande:

Förutsatt att sonens kompis tycker att det är en utmärkt idé att campa med er så ja, det kan man fråga. Det handlar också om summan förståss. 

Det enda jag reagerar på är att tre veckor är ganska lång tid, även för en 15-åring. Har ni campat ihop förut? Kommer han föräldrar tycka detta är en bra idë?
    Överenskommelser måste gagna bägge parter. Ni vinner på att ha kompisen med (och säkert sonen också), men det måste finnas "vinster" även för kompisen. Han kanske tycker det är jättespännande att vara hemifrån tre veckor och åka till Kroatien, eller också förstår han inte riktigt vad det innebär och då blir det en risk att han inte tycker det är så kul. Då är det långt hem. 

Personligen hade jag valt en kortare resa, men det är jag det :).

Ah.. Ja, det är ju självklart relevant och det får vi ju prata om.
    Kan ju vara kul första veckan, men vad gör man om kompisen börjar längta hem eller om de blir osams, som killar i den åldern kan bli.
    Killen är van att hänga med oss, men har inte varit med oss på semester innan.

Men nu vet jag i alla fall att man skulle kunna fråga om det skulle vara så att vi kommer dit.

• Anonym (LoveCroatia)

Tack för era svar.
    Ja, att campa ihop tre veckor kanske kan vara en tuff start.
    Framförallt så långt hemifrån.

Men nu vet jag i alla fall att det inte skulle vara ofint att säga att det kostar lite om han skulle vilja följa med.

Tar med er alla andra goda råd också :)

• Anonym (xxx)
    Anonym (LoveCroatia) skrev 2025-02-27 16:41:39 följande:

Tack för era svar.
    Ja, att campa ihop tre veckor kanske kan vara en tuff start.
    Framförallt så långt hemifrån.

Men nu vet jag i alla fall att det inte skulle vara ofint att säga att det kostar lite om han skulle vilja följa med.

Tar med er alla andra goda råd också :)

Sedan är tre veckor så pass länge att det kan inverka på deras egen semester, om de också vill åka iväg. Och då vill deras son kanske hellre åka med sin egen familj, eller så har de inte råd med både och.

Men fråga, ju tidigare desto bättre. Tycker det låter som ett kul äventyr för killarna.
  • Anonym (G)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-27 16:35:56 följande:
    Ska de skicka hem kompisen efter en vecka då?
    De kan välja ett annat resmål.
  • Anonym (S)

Jag hade först frågat sonen om han vill. 
    därefter hade jag hört av mig till föräldrarna och berättat typ ?vi har tänkt att åka hit i tre veckor och sonen skulle gärna vilja ha med kompisen. Vi står för drivmedel och y. Men mat, eventuella inträden och färjor skulle i så fall bli en kostnad för er?.

Något sånt.. Färjorna och avgifterna är ju kanske enkla att räkna ut. Men allt löpande kanske föräldrarna vill sätta Ett tak för. Tex 1500kr i veckan för mat och nöjen. 

Vi har bjudit med en kompis i sommar och då skrev jag ?boendet kostar 1000kr/person, flyget kostar 4000kr/person. utöver detta tillkommer mat och sådant, men det vet vi inte vad det kostar än? 

• Anonym (LoveCroatia)
    Anonym (Putte) skrev 2025-02-27 22:17:36 följande:

Kan kompisen språket?

Kompisen kan samma språk som oss övriga i familjen.
    Menar du att han skulle kunna kroatiska också eller?
    Förstår tyvärr inte frågan.

• Anonym (Leif)

Eftersom ni har ett barn till som är äldre och inte vill följa med så har ni kanske budgeterat för att åka fyra från början?Givetvis tar kompisen med sig pengar att betala sånt som är utöver dvs fickpengar.Men att begära att kompisens föräldrar ska betala för resan är kanske att ta i men är de någorlunda vettiga så kommer frågan upp..

• Mrs Moneybags

Jag ser det som helt normalt att säga typ - vi ska åka till Kroatien i sommar och campa. Om X vill följa med får han jättegärna göra det. Det kommer kosta ca XXXX kronor, men vi kan stå för X, Y och Z. 

Det är väl en bra idé att ta med ett barn men jag säger som de övriga här - tre veckors camping är kanske inte rätt typ av semester för en första gång tillsammans på resa. Jag skulle hellre ta med kompisen på en vecka till en storstad eller solresa där det finns fler möjligheter för ungdomarna att röra sig fritt på egen hand och inte så många dagar om det visar sig vara jobbigt att umgås på något sätt. 

Svar på tråden Ta med sonens kompis på utlandssemester