Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

Ta med sonens kompis på utlandssemester

Anonym (LoveCroatia) skrev 2025-02-27 16:19:01 följande:
    Ta med sonens kompis på utlandssemester

Vi brukar åka till Kroatien i husvagn på somrarna.
    Barnen börjar bli stora nu så endast den yngsta följer med.
    Han är 15 och är inte alltid road av vårt sällskap :)

Nu funderar vi på om han skulle vilja ha med sig en kompis.
    Dock så skulle vi inte kunna bjuda denna kompis på resan.
    Färja och campingar betalas per person och när man är 15 så räknas man som vuxen. Ska man som vi vara borta närmre tre veckor så blir det tyvärr dyrt. Mat tänker vi att det inte spelar så stor roll om vi är tre eller fyra.

Så min fråga är om man kan begära att kompisens föräldrar står för dennes del av resa och uppehälle?
    Hur tänker ni runt det?

Klart ni inte kan begära det, men ni ska ju inte heller tvinga deras son att följa med, så varför du skriver så förstår jag inte. Ni frågar om han vill följa med och så berättar ni vad det kommer att kosta, så får de själva bestämma. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (LoveCroatia) skrev 2025-02-27 16:24:16 följande:

Jag tänkte mer om det ansågs som ofint att fråga.
    Typ att har ni råd att åka dit så borde ni ha råd att bjuda...

Jag vet inte, det var därför som jag ställde frågan.

Nej, det är inte ofint att berätta att det kostar att han följer med. Det borde de förstå själva. De betalar ju inte en 1/4, utan mindre dessutom. 

Sedan brukar väl färjan baseras dels på bilen samt antal passagerare, så där är det inte heller 1/4 som ska betalas. Bilen ska ju med ändå. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (kr) skrev 2025-02-27 16:28:52 följande:
    Steg ett Fråga sonen
    Steg två Prata med kompisen föräldrar om det är ok och kom överrens om ekonomi. T ex att de betalr en fast summa till er för hela veckan. Sen står ni för allt löpande
    Jag skulle ha gjort tvärtom. Fråga föräldrarna först. Om det inte går så behöver inte sonen få upp hoppet, om han nu vill följa med. 
  • Anonym (xxx)
    fornminne skrev 2025-02-27 16:34:20 följande:

Självklart behöver ni inte bjuda på resan, det är mycket pengar. Men även om kompisens föräldrar betalar för sin son, håller jag med om att det låter lite våghalsigt att ta med en 15-årig kompis på camping-semester i tre veckor. Resa och bo tätt tillsammans osv.

En vecka kanske räcker?

Beror förstås på vad kompisen vill och vad hans föräldrar säger.

Ska de skicka hem kompisen efter en vecka då?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (LoveCroatia) skrev 2025-02-27 16:41:39 följande:

Tack för era svar.
    Ja, att campa ihop tre veckor kanske kan vara en tuff start.
    Framförallt så långt hemifrån.

Men nu vet jag i alla fall att det inte skulle vara ofint att säga att det kostar lite om han skulle vilja följa med.

Tar med er alla andra goda råd också :)

Sedan är tre veckor så pass länge att det kan inverka på deras egen semester, om de också vill åka iväg. Och då vill deras son kanske hellre åka med sin egen familj, eller så har de inte råd med både och.

Men fråga, ju tidigare desto bättre. Tycker det låter som ett kul äventyr för killarna.
Svar på tråden Ta med sonens kompis på utlandssemester